jeg har en primær HDD i min maskine på ~475gb som jeg bruger til alle mine ting/billeder...
men nu vil jeg gerne have en ren install af 13.10, da den 13.04 jeg kører nu er en updateret 12.10 og den føles lidt tung efterhånden...
men nu har jeg jo et problem, jeg kan jo ikke formatere min HDD med 400gb billeder på så nu har jeg fået en ekstern HDD jeg kan ligge mine ting på, i mens jeg installere.
men burde jeg ikke dele disken op? så jeg undgår det i fremtiden?
men hvor meget skal jeg dele den op? 50gb/425gb? - 25gb/450gb?
og er der nogen smart måde at gøre det på?
.vesterskov
partition af primær HDD til 13.10 ?
-
- IRC nickname: vesterskov
- Geografisk sted: Nordfyn
partition af primær HDD til 13.10 ?
"Vi skal rigtig hygge... og feste med de tykke...
Ja! så holder vi bare en fest med alle de fede mennesker!"
Citat: Onkel Reje
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
Re: partition af primær HDD til 13.10 ?
Jeg ville selv lave det 25/450, så systemet har de 25gb, og resten kan bruges til hjemmemappen og opsætningsfilerne. Nu er guiden altså ikke opdateret til 13.10, så billederne passer sikkert ikke, men du kan læse mere om manuel partitionering her https://ubuntudanmark.dk/blog/artikler/2012/01/07/ubuntu-installations-guide/#21
Med venlig hilsen Christian
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
-
- IRC nickname: vesterskov
- Geografisk sted: Nordfyn
kan jeg så "mounte" min sekundære opdeling på ca 450gb som hjemmemappe eller noget?
så det stadig føles som 1 disk?
for det ville være rigtig lækkert...
.vesterskov
.vesterskov
"Vi skal rigtig hygge... og feste med de tykke...
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
vesterskov skrev:jeg har en primær HDD i min maskine på ~475gb som jeg bruger til alle mine ting/billeder...
men nu vil jeg gerne have en ren install af 13.10, da den 13.04 jeg kører nu er en updateret 12.10 og den føles lidt tung efterhånden...
men nu har jeg jo et problem, jeg kan jo ikke formatere min HDD med 400gb billeder på så nu har jeg fået en ekstern HDD jeg kan ligge mine ting på, i mens jeg installere.
...
Er der nogen smart måde at gøre det på?
Hvis begge harddiske er SATA harddiske kan du jo bare bytte rundt på de 2 harddiske.
Det kræver kun en skruetrækker og kan laves på under 20 minutter.
Efter ombytningen så har din computer en primær harddisk der er tom og klar til Ubuntu 13.10, og billederne er ude på den eksterne.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
- IRC nickname: How to be me
vesterskov skrev:kan jeg så "mounte" min sekundære opdeling på ca 450gb som hjemmemappe eller noget?
.vesterskov
Man behøver ikke at gøre noget specielt, Ubuntu finder selv de partioner der er på harddisken og viser dem i launcheren og som enheder under filer,
Når lejligheden byder sig.