Slut med PC, smartphone og tablets tager over

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
Finn Bjerke
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Slut med PC, smartphone og tablets tager over

Indlæg af Finn Bjerke »

Kardemommeloven er en god ting.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Slut med PC, smartphone og tablets tager over

Indlæg af Christian.Arvai »

Ville det ikke være mere passende at skrive "Operativsystemer taber terræn fordi ..........". Ubuntu bliver jo ikke engang nævnt i artiklen.

Jeg vil personligt ikke bytte min pc ud med en tablet, da det ikke vil dække mit behov. Jeg har også set andre studerende, der købte en tablet, og regnede med at det var lykken, men som endte med at droppe at bruge den, da de mere eller mindre er ubrugelige til større skriftlige opgaver.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Finn Bjerke

Indlæg af Finn Bjerke »

Ubuntu til telefon og tablet var en ide?
Finn Bjerke

Indlæg af Finn Bjerke »

android og Iphone er ikke bra nok. Hvad datasikkerhed og et open source alternativ? Ubuntu bør gribe dagen.
Brugeravatar
Kurt Christensen
IRC nickname: How to be me

Indlæg af Kurt Christensen »

At det ligefrem skulle være slut er nok lige at overdrive, der er nok sket det at dem der har en pc har købt en tablet og lever fint med den til det meste, når så det kræver det går de ind på hakkebrætte og lave de få ting den også er godt til. Min pc er nok snart 4 år og kører fint endnu, og andre tænker nok også at hvorfor købe nyt når man har en tablet og en pc ved siden af der virker, der kan gå mange år inden disse "gamle" pc-er skal skiftes.
Når lejligheden byder sig.
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

En af grundene til at der sælges færre PCere er nok at der virkelig er nogen der har stor problemer med at holde deres styresystem kørende.
Det er simpelthen en kamp og et dagligt irritationsmoment for dem.

På en tablet kommer app opdateringer og en app geninstalleres(installeres ved at trykke på en knap på skærmen, og hvis brugeren er lidt mere avancerede er push-meddelelser om totalt ny firmware(=komplet nyt styresystem med det hele) til tabletten også blevet aktiveret.
De installeres også ved tryk på en knap når meddelelsen fra fabrikanten ankommer til enheden.

Det er den slags folk godt kan lide - ting der bare virker og for dem er dejligt utekniske.

HPs nye chromebook der bruger en netværksforbindelse og Googles tjenester og som koster omkring de 270 USD er også nogen der nok skal sælge.

Mark Shuttleworths ide om Ubuntu hardware konvergens er fremtiden.
Konvergens er at en Ubuntu smartphone både kan være ja - en Ubuntu smartphone - men sæt den i en dockingstation og den bliver til alt hvad en Ubuntu desktop PC også kan.
Der er ikke noget i vejen for at lave en tablet docking-ting til en Ubuntu smartphone. Dermed kan Ubuntu smartphones laves med en mindre og billige skærm, og så kan man se film, web sider og så videre med Ubuntu smartphonen indsat i tablet docking-tingen.
En tablet docking-ting kan også have et meget stort batteri.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
thj01
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af thj01 »

Grunden til at PC salget falder (tror jeg) er fordi mange af dem der købte en før gjorde det af nød - og ikke behov. Langt de fleste "almindelige" brugere har ikke behov for en computer, men en læser - og der opfylder tabletten fint kravene. F.eks. alle de ældre der skal have en nem måde at komme i kontakt med omverdenen på.

Derudover, så er "problemet" også at selv en computer der er 4-5 år gammel sagtens kan køre de nyeste programmer og styresystemer. Eller måske rettere - de er ingen grund til at opgradere for det gamle fungerer fint.

Men Salget kommer til at stige igen, når hypen med tablets er forbi og folk opdager at de er udemærkede informationsmaskiner (læsere), men er røvelendige produktionsmaskiner!
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."
Brugeravatar
Kurt Christensen

Men Salget kommer til at stige igen, når hypen med tablets er forbi og folk opdager at de er udemærkede informationsmaskiner (læsere), men er røvelendige produktionsmaskiner!

Men hvorfor skulle "folk" bredt betragtet få behov for en produktionsmaskine? Jeg kender kun en i min omgangskreds der reelt har behov for det en laptop kan klare, resten kunne klare sig fint med tablets de næste 10 år hvis det fortsætter som nu.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Min svigerfar har en tablet med Android, og jeg indrømmer gerne, at den er ret lækker at bruge. Personligt ville jeg dog aldrig bruge penge på en tablet, da den ikke vil opfylde mine behov, som fx at kunne bruges til uddannelse, men sådan er vi jo så forskellige.

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
thj01

Indlæg af thj01 »

Her tænker jeg på skoler, virksomheder og "hippe" mennesker.

Jeg tror mange virksomheder og undervisningsinstitutioner vågner op snart og fyrer det fjols der blev fascineret af at man kan pege på en plade.

PS- En tablet er GENIAL i sammehæng med musiktjenester som f.eks. yousee. Og der ville en bærbar være overkill.

Kører LTS udgaverne.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

thj01 skrev:Her tænker jeg på skoler, virksomheder og "hippe" mennesker.

Jeg tror mange virksomheder og undervisningsinstitutioner vågner op snart og fyrer det fjols der blev fascineret af at man kan pege på en plade.

PS- En tablet er GENIAL i sammehæng med musiktjenester som f.eks. yousee. Og der ville en bærbar være overkill.

Hørt! Jeg håber også, at mine børn når at gå ud af skolen, inden at der er "en eller anden" der vedtager at de skal have tablets. Jeg kan virkeligt ikke se ideen i at, børnene skal vendes til at bruge tablets, når at de tydeligvis er ubrugelige på videregående uddannelser. Jeg ved at der er flere i min klasse, som også har tablets, men de bruger stadigt bærbare til uddannelsen, så jeg mener at det er som "at tisse i bukserne for at få varmen", når skolerne deler tablets ud.

Brugeravatar
Kurt Christensen

thj01 skrev:jeg tror mange virksomheder og undervisningsinstitutioner vågner op snart og fyrer det fjols der blev fascineret af at man kan pege på en plade

Der må ligge mere tanke i den smarte udtalelse end at pege på en plade, for reelt peger man på et tastatur på en pc og er dermed et skridt længere væk fra skærmen end når man kan pege direkte på det man ser ;)
Desuden skal man ikke glemme at ydelsen også bliver bedre og bedre på tablets og at det må forudses at en sådan i fremtinden vil være øje eller stemmestyret.
thj01

Indlæg af thj01 »

@How to be me

lige nu der poster folkeskolen millioner i en opfindelse der ikke er mere end 4-5 år gammel, og som ingen har nogen ide om overhovedet virker. Og det latterlige er at de deler dem ud, fordi de er så lette at bruge ... men de kan faktisk stort set intet! Og selvom man henter et tekst/billede/audio/video program, så kan de ikke en brøkdel af hvad "rigtige" programmer kan. Mange bliver "tablet-kyndige" men det er på ingen måde det samme som at være IT-kyndig.

Det man ved i dag er at iPads ikke kan holde til at blive anvendt af børn, der har det med at tabe dem - og at infrastruktueren især på iPads er forfærdelig. Samtlige af disse børns gøren og laden i app-land og på nettet bliver logget af Apple. Hvorfor f.... er der ingen der har reageret på dette, når vi går i massehysterie over at NSA har aflyttet os? Apple har gjort det længe mens vi storsmiler over deres "lækre" produkt"

Tasteturet (altså skærmen) er for lille og kræver at man vrider skuldrene indad for at anvende det og jeg tør slet ikke forholde mig til de arbejdsstillinger som de sidder i. Derudover så er et "hårdt" tastetur på ingen måde ergonomisk (for ellers ville alle tasteturer i dag nok være en glasplade).

Der er så vidt jeg ved ingen forskning der viser hvilken indflydelse iPads har på kommunikation (altså sammenlignet med almindelige PC'ere). Da jeg overvejde at skrive speciale om det for et år siden var professoren jeg snakkede med ikke bekendt med at der overhovedet fandtes nogen forskning på dette område.

Lige nu har vi en ide om at tablets er gode - men ingen ved det fjerneste om det.

Det er en hype som mangler indhold. Og det gælder alle tablets.

Jeg anvender f.eks. min Nexus 7 til at læse nyheder og diverse fora, men den er alt for ringe til at anvende til at skrive på siderne. Men den er god sammen med youseemusik - især fordi man kan oprette en musikprofil på den. Der er man prisgivet som Apple bruger, da den er et enkeltbruger system.

Gad vide hvor mange "arbejds-iPads" der også bliver anvendt af resten af familien - og derved gør at alle kan tilgå deres arbejdsmail ? Sikkerhedsproblem? Og hvad med de rettigheder som nogle apps har?

NSA er INTET i forhold til hvad en ganske almindelig iPad/Android tablets /telefon udsætter os for! - og de kan endda sælge deres viden videre... vi har jo givet dem ret til det ved at anvende deres produkter!!!!!

Kører LTS udgaverne.

Brugeravatar
Kurt Christensen

Puhaa det var mange ting du listede der, men hvad er det du mener elever skal kunne på disse pads/tablet, er det ikke først og fremmes for at spare papir og have nogle fangende interaktive opgaver til eleverne?
desuden kan brugen vel forbedres væsentlig i undervisnings-situationen hvis der bruges tastatur mus og en stander til skærmen, desuden var der at skrive med blyant og sidde og læse bøger nu heller ikke uden ergonomiske problemer. Om pads/tablets er mere følsomme over for børn end pc-er ved jeg ikke, min nevø har ikke smadret sin endnu.
Sikkerheden er et spørgsmål helt for sig og pc-er med android er vel også på vej?
Brugeravatar
Kurt Christensen

Lidt til emnet. Er dette en PC-dræber?
http://www.version2.dk/artikel/aalborg-koeber-1400-chromebooks-til-skoleeleverne-glaeder-mig-til-en-maskine-der-bare-virker
Om ikke andet så er det noget andet end en tablet.