Terminalen avanceret (supporttråd)

Hvis at i har opdaget fejl i en af artiklerne, eller har ros eller ris til dem, så skriv det endeligt i dette fora.
AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Terminalen avanceret (supporttråd)

Indlægaf AJenbo » 4. okt 2013, 22:44

shutdown/halt/reboot virker i alle udgaver af, Ubuntu 4.10 og frem, så der er ingen grund til at lære nogen at bruge noget der ikke fortsætter med at virke og aldrig har været den officielle måde at gøre tingende på.

Det er ikke system A vs B. Det er "ikke officel og udgående" vs "officelle for altid", "ledningen vs knappen".

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Terminalen avanceret (supporttråd)

Indlægaf AJenbo » 4. okt 2013, 22:52

Christian.Arvai skrev:Jo, der er andre metoder i stedet for init, men hvis at metoden virker på 12.04, kan jeg ikke se hvorfor at den skal fjernes.

Fordi alt efter hvordan dit system er sat op virker det ikke, og det er ikke tydeligt når den ikke lukker dele af systemet korrekt.

Init er et system, det kan ændre sig med tiden og er ikke noget man bør tilgå direkte.
shutdown/halt/reboot er en kommando der kalder det gældende underliggende system korrekt, denne ændres ikke på samme måde men tilpasse det underliggende system sådan at handlingen altid udføres korrekt.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Terminalen avanceret (supporttråd)

Indlægaf Christian.Arvai » 5. okt 2013, 11:56

Personligt er jeg stærkt imod at fjerne ting fra guides, så længe at de virker. Men, ud fra tråden kan jeg så se at det ikke er en optimal løsning, og at det heller ikke virker på de nyere udgaver. Så jeg stemmer for at, vi enten splitter det ud i en separat guide eller helt sletter det.

Og nu ingen gode ideer med at slette aptitude fra forum, vi bruger det faktisk stadigt i supporten, så helt udfaset er den kommando ikke ;)
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Terminalen avanceret (supporttråd)

Indlægaf thj01 » 5. okt 2013, 12:26

@Christian

Ja det er lidt sjovt med aptitude ... for det er Ubuntu gået væk fra gg. Og det sjove er, at netop har argumenteres for anvendelsen af det, fordi det er smart - også selvom det garanteret også har nogle inkompatiblitets ting med apt-get


Angående Init

Så synes jeg det er relevant at det forbliver i guiden - netop fordi man også har mulighed for at ændre systemtilstanden med den kommando.

Men jeg synes også at det er relevant at skrive at init 0/6 ikke er anbefalelsesværdige, da der findes mere korrekte måder at gøre det.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Terminalen avanceret (supporttråd)

Indlægaf Christian.Arvai » 5. okt 2013, 12:27

Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Terminalen avanceret (supporttråd)

Indlægaf AJenbo » 5. okt 2013, 14:12

Yep apt-get kan nogle gange gøre tingende på en måde der gør aptitude ikke længere ved hvad der er sket :) Heldigvis er det bare at køre en fullresolve for at den ingen er med. Faktisk svare "init" til at bruge "dpkg" til at installere pakker fra arkivet apt-get vs aptitude svare mere til halt vs shutdow.

Jeg forstår ikke helt hvad fordelen ville være ved at have init kommandoer på listen. Men skal det være noget sted skal der klart også være en advarsel omkring det, det var også der for jeg tænkte at det kunne være i en guide om SysV hvor man så lære spidsfindighederne. Så vidt jeg ved er det også mere korrekt at skifte runlevel ved at via telinit.

Lidt historie
Ubuntu started med at skifte fra SysV over til Upstart ved 6.10. I Ubuntu 9.10 blev Upstart grundlæggende ansvarlig for opstarten af systemet og SysV tog et bagsæde.

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Terminalen avanceret (supporttråd)

Indlægaf thj01 » 5. okt 2013, 17:57

@AJenbo

Så vidt jeg ved kan man med init kan sætte systemet i forskellige tilstande : http://en.wikipedia.org/wiki/Runlevel - og det ved jeg ikke hvordan man ellers kan. Men om det er relevant har jeg svært ved at gennemskue.

Enten skal det fjernes totalt - eller også skal der være en grund til at bibeholde det. At have det stående halvt er bare støj.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Terminalen avanceret (supporttråd)

Indlægaf AJenbo » 5. okt 2013, 18:01

Enig

Tilbage til "Supportfora til forums artikler"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster