Permanent sletning af mappe

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
DICKHILL

Permanent sletning af mappe

Indlæg af DICKHILL »

Er 'srm -rvz' den rette vej at gå, når der skal slettes en mappe, uden de helt store spor?
Det er det nærmeste jeg kan komme på at slette en mappe permanent uden mulighed for recovery.

Der er tale om 1 mappe, med 1.143 undermapper og lidt over 500.000 filer...
Hvilket ligger på en lånt HDD med filsystemet NTFS og tilsluttet via USB..
Min ven jeg lånte den af, har desuden lidt data på den som helst ikke skulle påvirkes..

Jeg kender 'shred', men det virker ikke til/på mapper..
Og det nærmeste jeg ellers kom på Google, var hvordan man slettede en mappe med 'rm' eller 'rmdir'..
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Permanent sletning af mappe

Indlæg af Christian.Arvai »

Nu ved jeg ikke om programmet kan hentes som .deb, men http://sourceforge.net/projects/srm/?source=dlp giver en tar.bz2, som du så skal hygge dig med at installere. Jeg vil anbefale dig programmet bleachbit til formålet. Du kan køre det som "sudo" via genvejstast, og det kan sættes til at overskrive tom plads på Hdd.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
DICKHILL

Indlæg af DICKHILL »

Så det lyder ikke til at secure-delete/srm er den rette løsning..
Jamen jeg takker for tippet og vil prøve at kigge nærmere på det! (:

Jeg er stadig interesseret i at høre mere om secure-delete/srm eller andre forslag, da der må være flere metoder..
Både gode, som dårlige..

## UPDATE:
Okay.. Jeg misforstod det du skrev og fik set nærmere på det.. - srm (secure-delete) hentes bare med apt..
BleachBit ligner ikke noget som kan det jeg skal, da jeg kun ser det til at slette filer på systemdisken?

Men jeg har valgt at droppe det.. For fik sat 'srm -rvz' igang og det kommer til at tage en krig! (Ca. 250GB)
Så annullerede den igen og har bare valgt at slette det på normal vis..

## UPDATE:
Men har så lige læst at 'secure-delete' har noget 'sfill' som skulle wipe tom diskplads.. (Som du skriver 'BleachBit' også skulle gøre.)
Jeg giver det et forsøg, for at se hvor hurtigt det går..
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

* Start Bleachbit som Root
* Vælg Rediger>Indstillinger>Drev og indsæt stien til den ønskede Hdd.
* Sæt flueben ved "Ledig diskplads" (Overskriv ledig diskplads for at skjule slettede filer)
* Vælg "Clean"

Men skriv endeligt hvis at du finder en CLI baseret løsning. Jeg er også mest til kommandoer ;)

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
DICKHILL

Indlæg af DICKHILL »

Jeg er også selv mest til kommandoer, da jeg kun roder med server.. (Bruger Windows på min stationære)
Har kun min Ubuntu Desktop efter en harddisk i serveren stod af og jeg fik hjælp til hvordan jeg kunne køre recovery på den..

Jeg prøvede det du skriver, men da jeg trykkede <Forhåndsvisning>, så viste den en masse filer i /var..
Jeg har så lige prøvet igen og ser så at jeg havde tilføjet en mappe på HDD'en og ikke selve HDD'en..
Når jeg nu trykker <Forhåndsvisning> så skriver den rigtigt nok "Overskriv ledig diskplads i /media/simon/Film?B"

Men nu er 'sfill' i gang med at wipe.. - Hvilket godt nok også tager tid..
Så den lader jeg bare køre.. (:

Men skulle jeg finde andet, så melder jeg da lige tilbage! (:
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Jeg skal bruge det til at overskrive en masse usb-stick. Jeg kørte for sjov skyld recovery på et, og der dukkede en masse skjulte Java-filer op, og de var tydeligvis beregnet imod Windows og ikke venligtsindede (der stod noget med "you been hacked by ...." i dem). Så for at begrænse problemer for klassens Windowsbrugere, må vi nok hellere overskive samtlige stick, så de ikke er skyld i at virus/malware bliver spredt i klassen.

DICKHILL

Indlæg af DICKHILL »

Haha av..
Nej okay, det lyder ikke helt sundt, hvis det skulle blive sendt rundt omkring..
Det kunne hvert fald skabe lidt ballade.. (o:

Men skulle 'bleachbit' ikke kunne klare den?
Ellers er der også 'nautilus-wipe' som også kan wipe tom diskplads..
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Bleachbit burde kunne klare opgaven. Jeg har bare ikke fået testet på det endnu. Man burde jo egentligt også kunne finde "synderen" blandt klassen pc'er, ved at overskrive sticket, mounte det på en Windowsmaskine, og så køre en recovery på sticket bagefter. Det tager så bare en del tid, hvis at processen skal gentages på mange maskiner.

DICKHILL

Indlæg af DICKHILL »

Hvis det på nogen måde kan hjælpe, så har jeg et par USB-pinde liggende, som jeg gerne afprøver det på?
Ved ikke hvad det skulle hjælpe, da du selv kan..
Men tænker, så sparer du da tiden på at se hvad der er hurtigst og "bedst" ?
- Ikke sagt at jeg har forstand på det!!! - For nu har jeg jo lige spurgt om hjælp til det.. Hehe..

Jeg kan hvert fald ligge ud med at, køre 'sfill' på en 2TB (1,3TB fri) tager LANG TID! :P
Men håber da ikke på de 50-60 timer det tog at køre 'photorec' (o:

Det er måske en meget god idé at finde ud af hvem "synderen" er, da det jo højst tænkeligt vil havne på USB-pinden igen..
Men hvad gør man så lige efterfølgende...? - Hvem står for oprydning på den maskine.. Hehe..
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Hehe. Jeg tænkte faktisk lige på det samme. Hvis at jeg nu kan finde synderen af klassens maskiner, så hænger jeg sikkert på at løse resten af problemet, og jeg er ikke en ørn til bekæmpelse at virus, ud over at de nemt løses ved at installere Ubuntu på hele Hdd ;)

DICKHILL

Indlæg af DICKHILL »

Så gider man pludselig ikke rigtig at gøre så meget ved det, da det alligevel er en selv der står for det.. (o:

Jeg har siden 2008 ikke brug anti-virus programmer, så folk der får det har bare en "trykke-mani" på alt der blinker, tror jeg.. :P
Når jeg har oplevet underlige hendelser på min(e) computer(e), så har jeg blot lavet en 'format c:'
Det betyder dog ikke at noget forsvinder, men har efterfølgende ikke oplevet noget..
For at fjerne det kan jo være en større hovedpine, men sikkert også "nemt"..

Jeg har ALTID kørt Windows og ville næsten hellere end gerne skifte til Ubuntu!
HVIS... Det bare kørte optimalt..
På de maskiner jeg har prøvet det på, har det kørt så sindsygt langsomt og så er jeg også i tvivl om alle programmer og spil jeg bruger, nu også kan fås til Ubuntu..
(Det var et lille sidespring...)
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Jeg tester overskrivning med Bleachbit lige nu. Jeg har så med vilje ladet en del .mp3 filer bliver på sticket, så vi også kan se om der er "bivirkninger" ved metoden. Der var i øvrigt over 13.000 filer skjult på sticket (recovery via photorec), og en masse af dem endte med .java og så ikke sunde ud hehe

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Jeg er ikke 100% tilfreds med Bleachbit. Jeg slettede alt på usb-stikket, og overskrev det to gange. Derefter kørte jeg recovery med Photorec. Den første gennemgang gav ingen fundne filer, men anden gang fandt den en .mpg og en .jpg. Jeg kører lige en tur mere, men som sådan er det jo allerede et problem, at jeg kunne finde to filer efter overskrivningen. På den positive side skal det jo så nævnes, at der intet spor er af de skjulte .java-filer mere :)

Du bruger jo allerede en anden metode, så hvis du har tid til det, kan du teste lidt sammen med mig.

* Tøm et usb-stick (og papirkurven).
* Overskriv sticket en enkelt gang, med det program som du nævnte tidligere i tråden.
* Prøv at køre Photorec tre gange i træk, og se om det kan finde nogle filer frem fra sticket igen.

DICKHILL

Indlæg af DICKHILL »

Positivt at java-filerne er væk! - Men nej, ikke så lovende at der stadig kan genskabes data..
Jeg læste også en på 'superuser' skrive, at det aldrig ville være muligt at slette alle sport af filer helt?

Men altså... Det lyder til at det er brugbart, da det wiper "ældre filer" men desværre ikke det seneste date..

Når jeg kommer op ved computeren igen, så skal jeg nok lige finde en pind eller to frem og så prøve lidt af hvert.. (:
Både det jeg nævnte tidligere, men også de andre..
For kunne også godt selv tænke mig at se "hvad der sker" og hvordan det helt præcist fungerer..
- Mere så man ved hvor man skal tage fat, hvis man en dag - virkelig - får brug for det..

Mht. recovery, så prøv eventuelt også 'ddrescue' ! (:
Det var 'Ajenbo' der fortalte mig om det og det kan genskabe tidligere partitioner.. (Både på en enhed/HDD men også som .img-filer)

## RETTELSE!:
Det kan IKKE genskabe tidligere partitioner.. Jeg fik forvekslet photorec og ddrescue's funktioner!
ddrescue er KUN til at skabe et image af den aktuelle partition!!

Der er for den sags skyld også 'foremost' og 'gnuddrescue'..
Har ikke selv prøve dem, men kun netop lige læst om det..
Fandt det på denne side, hvor der også står en masse andet og nævnes flere pakker:
https://help.ubuntu.com/community/DataRecovery
Senest rettet af DICKHILL 1. sep 2013, 15:44, rettet i alt 1 gang.
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

BleachBit og sfill overskriver den fri plads. Der er bagsider ved det i forhold til det I hver i saer forsoeger at opnaa.

1. Sletning af filer, det gaar langsomer at overskrive alt fri plads end blot de filer der slettes. srm er som standart sat til at lave 35 overskrivninger af file, men paa moderne harddiske og flash hukommelse (SSD, USB-stick. etc.) er det kun noedvendigt med en overskrivning saa hvis du saeter srm til kun at overskrive 1 gang burde det give optimal hastighed og stadig vaere sikkert.

Mht. til at data aldrig kan slettes saa kan det vaere personen har taengt paa hvordan det foer hend har vaeret muligt at genskabe data ved at analysere den fysiske disk og det der kan lade sig goere at genskabe tidligere filer der har vaeret overskrevet da dataen ikke altid skrives i helt det samme spord. Med moderne harddiske er der dog tvivl om det stadig kan lade sig goere da de skriver dataen meget mere kompakt og faktisk en lille smugle oven i hin anden saa der ikke laerngere kan findes spord af den gamle data i kanten af der hvor den skriver.

2. Ved for soeg paa at rense alt data fra en disk vil overskrivning af tom plads ikke fjerne data og visrus der maate gemme sig i MBR eller MFT omraadet. En fuld overskrivning af disken kan goers med:

Kode: Vælg alt

sudo dd if=/dev/null of=/dev/sdb

(sikre dig at disken der skal slettes er /dev/sdb)
Bagefter skal du saa oprette en ny partitions-tabel og partition, eventuelt med Disk vaerktoejet eller Gparted.