Jeg ville vise min søn at Minecraft kunne køre i Chrome på en PC med Lubuntu. Desværre hang systemet, så jeg så ingen anden udvej end at slukke maskinen ved at holde power-knappen inde.
Desværre har dette medført at jeg ikke kan slukke maskinen. Uanset om jeg vælger shutdown eller restart laver den en restart.
Heldigvis har jeg lavet dualboot med Windows XP, og XP kan stadig lave shutdown, så på den led kan jeg få slukket maskinen. Men det er lidt omstændeligt.
Har prøvet "sudo update-grub", hjalp ikke.
PS: Har også stillet spørgsmålet på Superuser.com, pt uden svar:
http://superuser.com/questions/638356/lubuntu-13-04-wont-shutdown-keeps-re-starting
Lubuntu kan ikke lukkes, kun genstartes
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
Re: Lubuntu kan ikke lukkes, kun genstartes
Jeg ved ikke om følgende løser problemet, men så har vi da udelukket en del muligheder. Prøv at køre følgende kommando i Terminalen:
Kode: Vælg alt
sudo dpkg --configure -a && sudo apt-get autoremove && sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade
Med venlig hilsen Christian
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
-
Tak for responsen til jer begge!
Desværre, det hjalp ikke. Men det havde jeg nok også forventet, når dette var konklusionen fra Linux:
@AJenbo: Jeg har prøvet at læse dit link (+ sublinks) igennem, uden der lige var en løsning der sprang i øjnene. Men måske skal jeg lige tage den en gang til. Mit problem er jo at det har virket så fint - men der må være sket skade på en fil så Lubuntu ikke kan finde ud af at lave shutdown. Sidste udvej må være at geninstallere Lubuntu (evt når den nye 13.10 kommer), meeen det ville nu være rart at kunne løse det hurtigt & elegant...
christian.arvai skrev:Kode: Vælg alt
sudo dpkg --configure -a && sudo apt-get autoremove && sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade
Desværre, det hjalp ikke. Men det havde jeg nok også forventet, når dette var konklusionen fra Linux:
Kode: Vælg alt
0 opgraderes, 0 nyinstalleres, 0 afinstalleres og 0 opgraderes ikke.
@AJenbo: Jeg har prøvet at læse dit link (+ sublinks) igennem, uden der lige var en løsning der sprang i øjnene. Men måske skal jeg lige tage den en gang til. Mit problem er jo at det har virket så fint - men der må være sket skade på en fil så Lubuntu ikke kan finde ud af at lave shutdown. Sidste udvej må være at geninstallere Lubuntu (evt når den nye 13.10 kommer), meeen det ville nu være rart at kunne løse det hurtigt & elegant...
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Det kunne stadig godt være et problem med en drilsk bios, du kunne eventuelt prøve at nulstille bios os se om det hjælper.
I linket jeg henviste til forslåes det at tilføje "reboot=force" eller "acpi=force" som opstarts parameter til Linux. Du kan teste om det ville hjælpe ved at sætte dem midlertidigt fra GRUB. Hvis du springer de 2 første billeder over i følgende guide kan du bruge den ved bare at skrive en af de to overstående parameter frem for "nomodeset":
https://ubuntudanmark.dk/blog/artikler/2011/01/13/nomodeset/
I linket jeg henviste til forslåes det at tilføje "reboot=force" eller "acpi=force" som opstarts parameter til Linux. Du kan teste om det ville hjælpe ved at sætte dem midlertidigt fra GRUB. Hvis du springer de 2 første billeder over i følgende guide kan du bruge den ved bare at skrive en af de to overstående parameter frem for "nomodeset":
https://ubuntudanmark.dk/blog/artikler/2011/01/13/nomodeset/