Script/pgm til at rename JPG'er

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
bagger

Script/pgm til at rename JPG'er

Indlæg af bagger »

Hej

Efter at jeg har reddet 32.000 jpg-filer, der alle hedder noget rimelig kryptisk, så har jeg brug for hjælp/input til følgende script:

1.Læse et directory igennem, og kun behandle de filer, der for properties.date taken not == null (måske date created) gøre følgende:
2.Tag årstal fra date taken og opret directory
3.Tag måned fra date taken og opret directory under årstalsdirectory
4.Vælg dette directory og rename den indlæste fil til date taken + et timestamp/fortløbende nummer

Jeg er gammel COBOL-programmør, så det er ikke programmeringen, der er det store problem. Det er syntaksen :)

Er det i det hele taget noget, der kan laves i script eller burde jeg lave et Java-program (min anden programmeringskompetance) til det?

Mvh Bjørn
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Script/pgm til at rename JPG'er

Indlæg af AJenbo »

Shotwell skulle gerne importere dem i mapper med ~/Billeder/<år>/<måned>/<dag>

Jeg er dog sikker på det også kan lade sig gøre med et script

Måske der er noget at hente her:
http://www.cgsecurity.org/wiki/After_Using_PhotoRec
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

bagger skrev:Hej

Efter at jeg har reddet 32.000 jpg-filer, der alle hedder noget rimelig kryptisk, så har jeg brug for hjælp/input til følgende script:

1.Læse et directory igennem, og kun behandle de filer, der for properties.date taken not == null (måske date created) gøre følgende:
2.Tag årstal fra date taken og opret directory
3.Tag måned fra date taken og opret directory under årstalsdirectory
4.Vælg dette directory og rename den indlæste fil til date taken + et timestamp/fortløbende nummer

Jeg er gammel COBOL-programmør, så det er ikke programmeringen, der er det store problem. Det er syntaksen :)

Er det i det hele taget noget, der kan laves i script eller burde jeg lave et Java-program (min anden programmeringskompetance) til det?

Mvh Bjørn

De data du er ude efter hedder EXIF data.

Den her side har et nyttigt script der bruger exiftool : http://www.tuxradar.com/answers/433

Værktøjet exiftool kommer fra libimage-exiftool-perl pakken, og den kan installeres med:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install libimage-exiftool-perl

(Ubuntu 12.10)

Tag en backup før du går i gang!
En backup er ikke en backup, hvis sikkerhedskopien bliver lagret på det samme lagermedie, som det der tages en sikkerhedskopi af.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
bagger

Indlæg af bagger »

Tak både til Anders og Lars.

Jeg er blevet enig med mig selv om, at lave et Java-program til at klare mine specifikke behov.
Så er jeg nemlig på hjemmebane :D

Hvis der interesse for det, så lægger jeg gerne sourcekoden op bagefter :)

Mvh Bjørn
Svante

Indlæg af Svante »

Måske dette program kan klare nogle af opgaverne?
http://damonlynch.net/rapid/index.html
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

bagger skrev:Tak både til Anders og Lars.

Jeg er blevet enig med mig selv om, at lave et Java-program til at klare mine specifikke behov.

Mvh Bjørn

Det er såmænd ikke nogen dårlig ide.

Der findes masser af Java software biblioteker til snart sagt hvad som helst, så det er bare at finde de JRE VM softwarebiblioteker man har brug for og så lime dem sammen i et program.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
bagger

Indlæg af bagger »

Svante skrev:Måske dette program kan klare nogle af opgaverne?
http://damonlynch.net/rapid/index.html

Hej

Ser ud til at være et fint program, men jeg foretrækker Java :)

Mvh Bjørn
bagger

Indlæg af bagger »

lath skrev:
bagger skrev:Tak både til Anders og Lars.

Mvh Bjørn

Det er såmænd ikke nogen dårlig ide.

Der findes masser af Java software biblioteker til snart sagt hvad som helst, så det er bare at finde de JRE VM softwarebiblioteker man har brug for og så lime dem sammen i et program.

/Lars

Hej Lars

Apache er din ven :) Jeg har fundet et godt projekt, der hedder commons-imaging :)

Mvh Bjørn