home-HDD kan ikke mountes...
home-HDD kan ikke mountes...
Så er den, igen igen, gal med min server..
Der er 2 HDD'er i den, hvor den ene er /home og den anden er til alt andet.. Nu kan /home så ikke mountes...
Når maskinen startes, skriver den en masse linier... (Billede er vedhæftet!)
Hvad der er sket, aner jeg ikke - Da den kørte fint i fredags, hvor jeg satte utserver og teamspeak3 op..
Jeg har oplevet samme fejl før, hvor det hjalp at reboote og lade den køre sit "recovery" eller hvad det er igennem..
Det lykkedes så bare ikke her, da den ikke kan/vil køre færdig..
Som det kan ses, så forsøgte jeg at ignorere den første fejl, men får så bagefter kun mulighed for at skippe eller udføre manuel recovery..
Jeg opdagede fejlen ved at jeg ikke kunne forbinde til mailserveren, hvorefter jeg prøvede at tjekke mine websider hvilket indikerede på at mapperne var tomme..
Da jeg kom hjem, så var mappen 'sites-enabled' tom og vedr. mailserveren, så fik jeg ikke kigget på det..
Nu er maskinen slukket og har måtte tage backupserveren i brug..
Om jeg får serveren til at køre med HDD'en igen, er ligegyldigt!!!
Bare jeg i det mindste kan få genskabt det data der nu end er på den!
Ikke nødvendigvis det hele, men så bare de vigtigste mapper hvor mine websider, mysql-DB'er og lidt andre ting ligger..
- På forhånd tak!! (:
Der er 2 HDD'er i den, hvor den ene er /home og den anden er til alt andet.. Nu kan /home så ikke mountes...
Når maskinen startes, skriver den en masse linier... (Billede er vedhæftet!)
Hvad der er sket, aner jeg ikke - Da den kørte fint i fredags, hvor jeg satte utserver og teamspeak3 op..
Jeg har oplevet samme fejl før, hvor det hjalp at reboote og lade den køre sit "recovery" eller hvad det er igennem..
Det lykkedes så bare ikke her, da den ikke kan/vil køre færdig..
Som det kan ses, så forsøgte jeg at ignorere den første fejl, men får så bagefter kun mulighed for at skippe eller udføre manuel recovery..
Jeg opdagede fejlen ved at jeg ikke kunne forbinde til mailserveren, hvorefter jeg prøvede at tjekke mine websider hvilket indikerede på at mapperne var tomme..
Da jeg kom hjem, så var mappen 'sites-enabled' tom og vedr. mailserveren, så fik jeg ikke kigget på det..
Nu er maskinen slukket og har måtte tage backupserveren i brug..
Om jeg får serveren til at køre med HDD'en igen, er ligegyldigt!!!
Bare jeg i det mindste kan få genskabt det data der nu end er på den!
Ikke nødvendigvis det hele, men så bare de vigtigste mapper hvor mine websider, mysql-DB'er og lidt andre ting ligger..
- På forhånd tak!! (:
- Vedhæftede filer
-
- _DSC2848.jpg (1.89 MiB) Vist 238 gange
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Re: home-HDD kan ikke mountes...
Det kunne ligene en død/døende disk. Sæt maskinen i din desktop og inspicer SMART data med Disk værktøjet.
Se om du kan tilgå den. Hvis ikke så kør følgende kommando og vis os hvad du får, så kan vi se på hvad der kan gøres for at rede data.
Se om du kan tilgå den. Hvis ikke så kør følgende kommando og vis os hvad du får, så kan vi se på hvad der kan gøres for at rede data.
Kode: Vælg alt
sudo fdisk -l
Det frygter jeg desværre også efterhånden..
Hvert fald nu når det er anden gang, inden for ikke såå lang tid..
Jeg får lige smidt en HDD i min gamle stationære og installerer Ubuntu Desktop, da jeg bruger Windows 7 på mine stationære og bærbare computere..
Det er jo en Linux partition der skal rodes med, så at arbejde i Windows ender vel kun i l*rt? (o:
Men jeg vil MEGET GERNE høre om noget der kan bruges i Windows, da det er hvad jeg bruger mest..
Hvert fald nu når det er anden gang, inden for ikke såå lang tid..
Jeg får lige smidt en HDD i min gamle stationære og installerer Ubuntu Desktop, da jeg bruger Windows 7 på mine stationære og bærbare computere..
Det er jo en Linux partition der skal rodes med, så at arbejde i Windows ender vel kun i l*rt? (o:
Men jeg vil MEGET GERNE høre om noget der kan bruges i Windows, da det er hvad jeg bruger mest..
-
- Admin
Der findes nogle værktøjer der tillader at læse ext2 parititoner i Windows, men det er bestemt ikke noget du kan bruge til at gendanne et skadet fil system, så nej det er ikke noget Windows er godt til at håndter.
Det gik jeg heller ikke ud fra, når der netop skal reddes et filsystem..
Jeg har desuden også problemer nok i bare at læse harddiskene og partitionerne i 'explorer2fs'
Håbede bare på at der var noget som virkede og var bedre..
Men jeg har fået samlet den gamle stationære og skal nu til at hente og installere Ubuntu! (:
# Update:
Jeg forsøgte ellers før jeg skrev, at smide HDD'en i min stationære og åbne 'Acronis Disk Director 11 Home' i håb om at jeg bare kunne gennemse disken for data og så trække det ud på min stationære, men også uden held..
^ Så derfor regnede jeg heller ikke med at der var nogen mulighed i at gøre det i Windows..
(Hvornår kan man egentlig overhovedet bruge Windows? :P)
Jeg har desuden også problemer nok i bare at læse harddiskene og partitionerne i 'explorer2fs'
Håbede bare på at der var noget som virkede og var bedre..
Men jeg har fået samlet den gamle stationære og skal nu til at hente og installere Ubuntu! (:
# Update:
Jeg forsøgte ellers før jeg skrev, at smide HDD'en i min stationære og åbne 'Acronis Disk Director 11 Home' i håb om at jeg bare kunne gennemse disken for data og så trække det ud på min stationære, men også uden held..
^ Så derfor regnede jeg heller ikke med at der var nogen mulighed i at gøre det i Windows..
(Hvornår kan man egentlig overhovedet bruge Windows? :P)
Hmm.. Det her er en nooooget spøjs satan!!
Ubuntu 13.04 Desktop blev installeret, hvilket blev gjort med én tilsluttet HDD..
Efter installationen, genstartede jeg og tilsluttede min 2TB /home HDD - hvilket blev fundet med det samme..
(Den kom frem ude i side-menuen)
Jeg kiggede HDD'en og det så i første omgang ud til at alt var i orden..
Jeg forsøgte så at kopiere tingene over på den stationære via SSH og logget ind som 'root', men der opstod konstant fejl..
Senere hen fandt jeg så ud af at mapperne rent faktisk er intakte, men filerne langt fra er!
F. eks. så er hele min "netdrev"-mappe's undermapper tomme, men selve indholdet i "netdrev" er der..
Filerne virker så bare ikke..
Mappen "sites-enabled" var endda intakt, undtagen én fil som ingen betydning har, da det blot er et "template"
Så hvor står jeg efterhånden... - Er HDD'en ved at stå af?
Er det måske systemet på min server der er gået ged i?
Eller har Ubuntu Desktop bare kunne rette op på den?
Jeg ved ikke om jeg tør at smide HDD'en i serveren igen?
Men går ud fra at jeg skal skynde mig at kopiere ALT jeg skal gemme, over på min stationære, for at være sten sikker..
(Jeg har så bare ikke lige 1,6TB at gøre godt med.. :P)
Hvor er sdb er henne??
"mount -l" viser:
# Update:
'/dev/sdb' er der selvfølgelig ikke, da HDD'en er mounted under '/media/simon'
(Og for at få alle mulige oplysninger med, så er begge HDD'er tilsluttet med SATA)
Jeg forsøgte at kopiere filer fra den, til min stationære via SSH, men så er det at problemerne opstår:
Hvad programmer skriver:
Error 8: 1UKKY4~4 (src): undefined error (server msg: 'Faliure')
Hvad log-filen skriver:
"/media/simon/0cca2e12-4840-44d6-9d06-9d04e40e6897/vmail_bak/dickhill.dk_bak/spe/cur/1UKKY4~6","E:\FRA_SERVER\vmail_bak\dickhill.dk_bak\spe\cur\1UKKY4~6",ERROR
(For stort billede: https://ubuntudanmark.dk/forum/download/file.php?id=398)
Ubuntu 13.04 Desktop blev installeret, hvilket blev gjort med én tilsluttet HDD..
Efter installationen, genstartede jeg og tilsluttede min 2TB /home HDD - hvilket blev fundet med det samme..
(Den kom frem ude i side-menuen)
Jeg kiggede HDD'en og det så i første omgang ud til at alt var i orden..
Jeg forsøgte så at kopiere tingene over på den stationære via SSH og logget ind som 'root', men der opstod konstant fejl..
Senere hen fandt jeg så ud af at mapperne rent faktisk er intakte, men filerne langt fra er!
F. eks. så er hele min "netdrev"-mappe's undermapper tomme, men selve indholdet i "netdrev" er der..
Filerne virker så bare ikke..
Mappen "sites-enabled" var endda intakt, undtagen én fil som ingen betydning har, da det blot er et "template"
Så hvor står jeg efterhånden... - Er HDD'en ved at stå af?
Er det måske systemet på min server der er gået ged i?
Eller har Ubuntu Desktop bare kunne rette op på den?
Jeg ved ikke om jeg tør at smide HDD'en i serveren igen?
Men går ud fra at jeg skal skynde mig at kopiere ALT jeg skal gemme, over på min stationære, for at være sten sikker..
(Jeg har så bare ikke lige 1,6TB at gøre godt med.. :P)
simon@subuntu:~$ sudo fdisk -l
[sudo] password for simon:
Disk /dev/sda: 80.0 GB, 80000000000 bytes
255 hoveder, 63 sektorer/spor, 9726 cylindre, i alt 156250000 sektorer
Enheder = sektorer af 1 * 512 = 512 byte
Sektorstørrelse (logisk/fysisk): 512 byte / 512 byte
I/O-størrelse (minimum/optimal): 512 byte / 512 byte
Diskidentifikation: 0x0000e5b9
Enhed Opstart Start Slut Blokke Id System
/dev/sda1 * 2048 139472895 69735424 83 Linux
/dev/sda2 139474942 156248063 8386561 5 Udvidet
/dev/sda5 139474944 156248063 8386560 82 Linux swap / Solaris
"mount -l" viser:
/dev/sdb1 on /media/simon/0cca2e12-4840-44d6-9d06-9d04e40e6897 type ext4 (rw,nosuid,nodev,uhelper=udisks2)
# Update:
'/dev/sdb' er der selvfølgelig ikke, da HDD'en er mounted under '/media/simon'
(Og for at få alle mulige oplysninger med, så er begge HDD'er tilsluttet med SATA)
Jeg forsøgte at kopiere filer fra den, til min stationære via SSH, men så er det at problemerne opstår:
Hvad programmer skriver:
Error 8: 1UKKY4~4 (src): undefined error (server msg: 'Faliure')
Hvad log-filen skriver:
"/media/simon/0cca2e12-4840-44d6-9d06-9d04e40e6897/vmail_bak/dickhill.dk_bak/spe/cur/1UKKY4~6","E:\FRA_SERVER\vmail_bak\dickhill.dk_bak\spe\cur\1UKKY4~6",ERROR
(For stort billede: https://ubuntudanmark.dk/forum/download/file.php?id=398)
- Vedhæftede filer
-
- SSH_transfer.PNG (266.62 KiB) Vist 228 gange
-
- Admin
Kan jeg få dig til at kopiere direkte på maskinen hvor harddisken sider så det ikke er SSH fejl men system fejlen vi får. Det lyder som om indekset er ok, men at dataen er ødelagt. De tomme mapper kan måske skyldes at serveren har konkluderet at indholdet er væk efter en skrive fejl. Det er muligt vi kan rede noget af den senere, men det kræver at du har en anden disk i maskinen med rigeligt plads til det.
Jeg tror din harddisk er ved at dø, men hvad står der under SMART-data (vælg disken og tryk på tanhjulet) i programmet Disk.
Husk altid at tage backup, især af MySQL.
Jeg tror din harddisk er ved at dø, men hvad står der under SMART-data (vælg disken og tryk på tanhjulet) i programmet Disk.
Husk altid at tage backup, især af MySQL.
Jeg starter Desktop'en op her om lidt og kigger på det! (:
Mht. en HDD med rigeligt af plads...
Så må det desværre vente til på mandag, hvor lønnen kommer, da jeg ikke lige står med de 1100kr. til den 3TB WD Red jeg gerne vil have..
MySQL database-filerne ligger gudskelov på system-disken, så de er forhåbentlig der endnu!
Men jo... Backup er nødvendigt! - Jeg er bare dum nok til at lade være/glemme det..
Ellers stoler jeg for meget på mine maskiner.. Hehe..
Men normalt bruger jeg serveren til backup af min laptop og stationære.. - Måske det skal være omvendt? (o:
# Update:
Jeg fik lige lånt 1000kr., så jeg er snart på vej ud for at købe den 3TB HDD !
Jeg vender tilbage når jeg har hentet den og fået startet Dekstop'en for at kopiere internt på maskinen.. (:
Mht. en HDD med rigeligt af plads...
Så må det desværre vente til på mandag, hvor lønnen kommer, da jeg ikke lige står med de 1100kr. til den 3TB WD Red jeg gerne vil have..
MySQL database-filerne ligger gudskelov på system-disken, så de er forhåbentlig der endnu!
Men jo... Backup er nødvendigt! - Jeg er bare dum nok til at lade være/glemme det..
Ellers stoler jeg for meget på mine maskiner.. Hehe..
Men normalt bruger jeg serveren til backup af min laptop og stationære.. - Måske det skal være omvendt? (o:
# Update:
Jeg fik lige lånt 1000kr., så jeg er snart på vej ud for at købe den 3TB HDD !
Jeg vender tilbage når jeg har hentet den og fået startet Dekstop'en for at kopiere internt på maskinen.. (:
Jeg er nu på Desktop'en og har netop tilsluttet mine nye 3TB HDD..
(Jeg har ikke partitioneret den, eller noget andet!)
Jeg er ved at kopiere nogle ting, men det tager lidt tid..
Så poster lidt et output når den er færdig og jeg har prøvet lidt af hvert..
Men indtil videre skriver den følgende:
Mht. SMART-data, så kan ikke finde det?
Jeg har trykket på disken og tandhjulet, men der står intet med SMART-data nogen steder?
Kan kun finde "Egenskaber" ? (Min Desktop er Dansk, hvis det har nogen betydning?)
Hvor den skriver:
(Jeg har ikke partitioneret den, eller noget andet!)
Jeg er ved at kopiere nogle ting, men det tager lidt tid..
Så poster lidt et output når den er færdig og jeg har prøvet lidt af hvert..
Men indtil videre skriver den følgende:
root@subuntu:/home/simon/2TB# cp -R /media/simon/0cca2e12-4840-44d6-9d06-9d04e40e6897/minecraft /home/simon/2TB/
cp: læser '/media/simon/0cca2e12-4840-44d6-9d06-9d04e40e6897/minecraft/WORLDS/flatworld/region/r.19.14.mcr': Inddata/uddata-fejl
cp: kunne ikke udvide '/home/simon/2TB/minecraft/WORLDS/flatworld/region/r.19.14.mcr': Inddata/uddata-fejl
cp: læser '/media/simon/0cca2e12-4840-44d6-9d06-9d04e40e6897/minecraft/WORLDS/flatworld/region/r.12.7.mcr': Inddata/uddata-fejl
cp: kunne ikke udvide '/home/simon/2TB/minecraft/WORLDS/flatworld/region/r.12.7.mcr': Inddata/uddata-fejl
cp: læser '/media/simon/0cca2e12-4840-44d6-9d06-9d04e40e6897/minecraft/WORLDS/flatworld/region/r.12.6.mcr': Inddata/uddata-fejl
cp: kunne ikke udvide '/home/simon/2TB/minecraft/WORLDS/flatworld/region/r.12.6.mcr': Inddata/uddata-fejl
Mht. SMART-data, så kan ikke finde det?
Jeg har trykket på disken og tandhjulet, men der står intet med SMART-data nogen steder?
Kan kun finde "Egenskaber" ? (Min Desktop er Dansk, hvis det har nogen betydning?)
Hvor den skriver:
Navn: 0cca2e12-4840-44d6-9d06-9d04e40e6897
Type: Mappe (inode/directory)
Indhold: 50.782 objekter, i alt 1,3 TB - (noget indhold ulæseligt)
Sted: /media/simon
Diskenhed: 2,0TB diskenhed
1,6TB brugt - 307,2GB fri
Totap kapacitet: 2,0TB
Filsystemstype: ext3/ext4
-
- Admin
Ok, de fejl betyder rimelig meget at din harddisk er død. Jeg har faktisk brugt dagen i dag på at fikse en server hvor en disk stod af i weekenden, heldigvis var det sat op i raid så der er intet data mistet.
Du skal åbne programmet Disk, tryk på windows dasten skriv "disk" og tryk på ikontet.
Du skal åbne programmet Disk, tryk på windows dasten skriv "disk" og tryk på ikontet.
Det er bare en pudsig måde at den så er død på..
For ved mine andre harddiske der er stået af, så har de ikke kunne tænde eller kunne genkendes..
Min plan er også at komme igang med noget RAID1, men ved ikke om det bare er lige til?
Det kræver selvfølgelig to ens diske, men det var også min plan fra starten, da jeg så de her WD Red 3TB'er..
Skal jeg starte en selvtest eller er dette OK?
For ved mine andre harddiske der er stået af, så har de ikke kunne tænde eller kunne genkendes..
Min plan er også at komme igang med noget RAID1, men ved ikke om det bare er lige til?
Det kræver selvfølgelig to ens diske, men det var også min plan fra starten, da jeg så de her WD Red 3TB'er..
Skal jeg starte en selvtest eller er dette OK?
- Vedhæftede filer
-
- SMART-data_1.png (1.08 MiB) Vist 207 gange
-
- Admin
Der står der er opstået nogle fejl, men muligvis ikke alarmerende mange.
Jeg har selv lige sat 2 WD red i en server hvor den ene af de 2 maxtor diske var stået af. Det er faktisk rørende let at sætte raid up under ubuntu installationen, tror ikke engang det er et krav at de er samme størrelse. Den del den anden er større kan så bruges som en ekstra partition.
Jeg har selv lige sat 2 WD red i en server hvor den ene af de 2 maxtor diske var stået af. Det er faktisk rørende let at sætte raid up under ubuntu installationen, tror ikke engang det er et krav at de er samme størrelse. Den del den anden er større kan så bruges som en ekstra partition.
Beroligende at de muligvis ikke er alarmerende.. (:
Men betyder det så at HDD'en vil kunne bruges (måske efter format) eller skal den bare ud?
Eller skal jeg tage den ud og teste den igennem, uden at ligge vigtig data på den?
Uanset hvad... Hvad er så næste skridt jeg kan tage?
For den nye HDD skal jo bare have én stor partition og så skulle jeg jo helst gerne have så meget data fra den gamle HDD med over på den nye..
Når det er overstået, ja, så skal den jo bare i serveren og mountes som /home..
Så skal jeg vidst lige have læst op på RAID! (:
For har altid forstået at de skulle være ens.. - Måske bare for at gøre det nemmere..
Men venter nok til at jeg får købt mig en HDD mere, da jeg glemmer halvdelen inden..
Men betyder det så at HDD'en vil kunne bruges (måske efter format) eller skal den bare ud?
Eller skal jeg tage den ud og teste den igennem, uden at ligge vigtig data på den?
Uanset hvad... Hvad er så næste skridt jeg kan tage?
For den nye HDD skal jo bare have én stor partition og så skulle jeg jo helst gerne have så meget data fra den gamle HDD med over på den nye..
Når det er overstået, ja, så skal den jo bare i serveren og mountes som /home..
Så skal jeg vidst lige have læst op på RAID! (:
For har altid forstået at de skulle være ens.. - Måske bare for at gøre det nemmere..
Men venter nok til at jeg får købt mig en HDD mere, da jeg glemmer halvdelen inden..
-
- Admin
Jeg syndes den skal skannes og så bruges til ting man kan leve med at miste.
Nogle hardware controllere kan kræve at diskene er ens men linux sofware raids fungere på partitions niveau.
Nogle hardware controllere kan kræve at diskene er ens men linux sofware raids fungere på partitions niveau.
Arh okaay..
Men nu er jeg faktisk også i tvivl om min server (og gamle stationære) overhovedet understøtter over 2GB.. :S
For den nye bliver kun læst til at være 800GB.....
Det gjorde den også på min nye stationære, som ext. HDD..
Efter jeg smed den i SATA-porten, så blev den dog genkendt som 2,729 TB
Men lige for at prøve at afslutte det her...
Hvordan forsøger jeg nu at redde mit data på min gamle 2TB HDD?
Er det bare at mounte den nye, på min Desktop og så kopiere det som kan kopieres..
Eller er der noget recovery af en art, som man kan køre i håb om at der kan genskabes noget data..
For pt. er jeg "låst fast"..
# Update:
Fik lige kørt en 'fdisk -l'
Men '/dev/sdb' eller '/media/simon/XxXXxxxxxxXXxxXx' vises stadig ikke...
Men nu er jeg faktisk også i tvivl om min server (og gamle stationære) overhovedet understøtter over 2GB.. :S
For den nye bliver kun læst til at være 800GB.....
Det gjorde den også på min nye stationære, som ext. HDD..
Efter jeg smed den i SATA-porten, så blev den dog genkendt som 2,729 TB
Men lige for at prøve at afslutte det her...
Hvordan forsøger jeg nu at redde mit data på min gamle 2TB HDD?
Er det bare at mounte den nye, på min Desktop og så kopiere det som kan kopieres..
Eller er der noget recovery af en art, som man kan køre i håb om at der kan genskabes noget data..
For pt. er jeg "låst fast"..
# Update:
Fik lige kørt en 'fdisk -l'
root@subuntu:/media/simon# fdisk -l
Disk /dev/sda: 80.0 GB, 80000000000 bytes
255 hoveder, 63 sektorer/spor, 9726 cylindre, i alt 156250000 sektorer
Sektorstørrelse (logisk/fysisk): 512 byte / 512 byte
I/O-størrelse (minimum/optimal): 512 byte / 512 byte
Diskidentifikation: 0x0000e5b9
Enhed Opstart Start Slut Blokke Id System
/dev/sda1 * 2048 139472895 69735424 83 Linux
/dev/sda2 139474942 156248063 8386561 5 Udvidet
/dev/sda5 139474944 156248063 8386560 82 Linux swap / Solaris
Disk /dev/sdc: 3000.6 GB, 3000592982016 bytes
255 hoveder, 63 sektorer/spor, 364801 cylindre, i alt 5860533168 sektorer
Sektorstørrelse (logisk/fysisk): 512 byte / 4096 byte
I/O-størrelse (minimum/optimal): 4096 byte / 4096 byte
Diskidentifikation: 0x00000000
Disk /dev/sdc indeholder ikke en gyldig partitionstabel
Men '/dev/sdb' eller '/media/simon/XxXXxxxxxxXXxxXx' vises stadig ikke...