REDDE FILER FRA DUAL BOOT MED UBUNTU_WINDOWS xp

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
mbjornbak
IRC nickname: mbh
Geografisk sted: København

REDDE FILER FRA DUAL BOOT MED UBUNTU_WINDOWS xp

Indlæg af mbjornbak »

Jeg har i flere år haft en bærbar med dual boot; windows xp og ubuntu. Det har fungeret upåklageligt. Nu er der imidlertid gået ged i det! Aner ikke hvorfor.

Linket til imageshack viser et billede af, hvad Gparted viser om min PC den 16. august.

http://img849.imageshack.us/img849/1858/73kg.png

Kan nogen mon fortælle/oversætte, hvad billedet viser om dårligdommen? Er der for lidt plads til xp?--- der tales til højre i billedet dels om at ændre størrelse! dels at regnskab med klynger svigtede : ”Ntfsreseize”--- ”Cluster accounting failed at ---”

Når jeg vælger at starte xp, går det i begyndelsen, som det plejer. Jeg kommer frem for at taste login koden og skrivebordet kommer frem. Jeg klikker på stifinderen for at komme frem til de filer, jeg skal bruge. Finder dem og højrekliker på dem med henblik på at kopiere dem til en usb-stick ---- MEN så går systemet i sort- eller rettere blåt- De første par ord med hvide bogstaver, jeg kan nå at læse siger noget i retning af: ”Windows har fundet en fejl--- og--- gætter jeg! nu lukkes ned.

I vil sikkert sige: spørg i et windows forum; OK, men er der alligevel her nogle her der mon
1) måske har oplevet noget lignende og kan pege på mulige løsninger, eller
2) måske kan bistå med en bedre problembeskrivelse, eller
3) kan pege på et eller flere links til windows fora som ubuntudanmark.

NEJ, jeg har ikke installations cd'en til xp--- men hvis jeg kunne låne en, ville en sådan gøre det muligt at komme frem til de ønskede filer og få dem kopieret til en usb-nøgle og så evt. efter flere år med en navlestreng til windows kappe den over og ubuntu 100 pct.

JA, jeg har fra sourceforge downloadet en iso fil benævnt RescueCD, men endnu ikke brændt den til en CD, da jeg forinden vil søge hjælp her--- evt. også høre hvad jeg gør, når jeg har fået fremstillet en live CD af RecueCD'en
MBJORNBAK
Brugeravatar
Kurt Christensen
IRC nickname: How to be me

Re: REDDE FILER FRA DUAL BOOT MED UBUNTU_WINDOWS xp

Indlæg af Kurt Christensen »

Lyder til din harddisk er ved at stå af, kopier alle de vigtige data du vil gemme.
http://www.computerhope.com/jargon/l/lostclus.htm
Når lejligheden byder sig.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

Jeg ville prøve dette:
Start op i windows, åben denne computer højerklik på c drevet og vælg egenskaber, vælg fanen functioner, tryk på undersøg nu, sæt hak i Reparer automatisk, tryk start. Hvis den ikke kan scanne nu skal du vælge at den skal planlægge det. Genstart computern igen i Windows og lad den scanne for fejl. Genstart ind i windows en ekstra gang.

https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=4&t=13496&p=118127
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Har du forsøg at ændre partitions størrelsen eller på anden måde påvirket partitionerne for nyligt?

Windows installations cd'en kan ikke udmeldbart bruges til at rede filerne, men det kan dog lade sig gøre at lave et Live Windows miljø via andre værktøjer, hvis man har cd'en (skal være SP1 eller nyrer): http://www.nu2.nu/pebuilder/ Sådan en kunne være behjælpelig i forsøget på at rede disken. Men det bliver nok kun aktuelt hvis ikke det kan lade sig gøre at scanne disken fra dit installerede Windows.

Jeg tror den RescueCD du har hentet mest er relevant for Linux og systemer der slet ikke vil starte.
mbjornbak

Indlæg af mbjornbak »

Mange tak alle tre.

Har nu fire gange-desværre forgæves- fulgt Christians anvisning. Alle gange lukker windows ned, før jeg kan gøre som anvist.

I mellemtiden har jeg imidlertid hos et andet medlem af min forening fået kopier af de 11 filer, jeg af en eller anden grund havde på min windows xp.

Jeg har også kikket lidt på Anders link, men har besluttet, at jeg nu helt opgiver windows.

Jeg går ud fra, at jeg med Gparted så bør formattere windows partitionen, hvorved alle data forsvinder, og jeg herefter kan installere f. eks. Mint, hvor der før var windows. Skal jeg i såfald bruge ext 4?
mbjornbak
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Bare nøjes med at slette alle partitioner, det er bedre at lade installationen oprettet de partitioner der er brugt for. Jeg ville dog også scanne disken for fysiske fejl.
mbjornbak

Indlæg af mbjornbak »

OK
Tak for hjælpen.
mbjornbak
mbjornbak

Indlæg af mbjornbak »

----- Og så et par månder senere!
ALLE filer fra XP- partitionen er nu reddet. Jeg syntes derfor, at jeg ville vende tilbage her og oplyse, hvorledes det gik for sig.
Jeg fandt - pgra af input fra en bekendt- ud af blot at mounte xp-partitionen fra ubuntu. Derefter kunne jeg "se" og kopiere alle filerne over på en usb-stick.
Hvis andre, der måtte møde samme problem som jeg- nemlig blå skærm med en hvid tekst+ nedlukning af PC'en, når jeg valgte at starte windows op, så er her en opskkrift på, hvorledes data kan reddes. At windows xp fortsat ikke er tilgængelig.
Opdatering af dette OS slutter alligevel primo 2014. Så vil jeg forsøge at hitte ud at installere en anden ubuntu/linux version- måske mint- på den ledige partition.
mbjornbak