Kørsel af scripts i 13.04

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Kørsel af scripts i 13.04

Indlæg af Christian.Arvai »

Hej

Jeg har smidt 13.04 på min ene pc i dag, og for første gang nogensinde, havde jeg direkte problemer, med at få startet mit "installscript" direkte fra filen. Jeg plejer blot at give tilladelse til kørslen under "egenskaber", og derefter dobbeltklikke på filen og vælge "kør i terminal", men det hjalp ikke denne gang. Jeg har fået det til at kører, ved at lave en kommando:

Kode: Vælg alt

sudo mv ~/installscript.sh /usr/local/bin && sudo chmod +x /usr/local/bin/installscript.sh

og derefter kører det med:

installscript.sh

Men det er ret bøvlet, og jeg er sikker på at, jeg bliver ret træt af den metode, da jeg tit kører scripts, som hurtigt er lavet i Gedit, uden at jeg før har haft skulle gøre det på den måde. Jeg kunne ikke få U13.04 til at vælge terminalen i menuen "åben med", så enten har jeg totalt overset muligheden, eller også er den ikke med default mere. Anyway, hvordan skal jeg få indstillet systemet, sådan at man kan kører "skalprogrammer" direkte?
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Kørsel af scripts i 13.04

Indlæg af AJenbo »

Du kan skære det ned til:

~/installscript.sh

(husk der stadig skal gives tilladelse til at køre det som et program, enten via egenskaber eller chmod +x)
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Hmmm. Så det er slut med den "nemme" grafiske metode?

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

AJenbo skrev:Du kan skære det ned til:

~/installscript.sh

(husk der stadig skal gives tilladelse til at køre det som et program, enten via egenskaber eller chmod +x)

~/ burde ikke være nødvendigt, da terminalen altid åbner i hjemmemappen. Den nemmeste måde må være at samle kommandoerne sådan her:

sudo mv ~/installscript.sh /usr/local/bin && sudo chmod +x /usr/local/bin/installscript.sh && installscript.sh

Det er i hvert fald den kode, som jeg vil gemme til kørslen fremover.

AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Det er nødvendigt at starte med mappen når du vil køre et program. Det er kun når programmer ligger i bin mappen at man kan køre dem uden at skrive stien til dem. Så ved at skrive ~/ (eller ./) slipper du for at skulle flytte dem til en anden mappe og bruge sudo kommandoer.

chmod +x ~/installscript.sh && ~/installscript.sh

Det vil nok være en stor fordel hvis du løbende vil redigere scriptet og det er en meget kortere kommando at skrive. +x er også kun nødvendig første gang (eller egenskaber grafisk som før).

Jeg ved ikke om der er en mulighed for at starte dem grafisk, det er ikke noget jeg har under søgt.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Ok. Det vidste jeg så ikke. Jeg plejer som sagt slet ikke at gå i terminalen, for at starte scripts. Nu skal det lige kører færdigt, men så starter jeg jagten, på at få tilført terminalen som mulighed i menuen.

lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

christian.arvai skrev:
AJenbo skrev:Du kan skære det ned til:

~/installscript.sh

~/ burde ikke være nødvendigt, da terminalen altid åbner i hjemmemappen. Den nemmeste måde må være at samle kommandoerne sådan her:

sudo mv ~/installscript.sh /usr/local/bin && sudo chmod +x /usr/local/bin/installscript.sh && installscript.sh

Det er i hvert fald den kode, som jeg vil gemme til kørslen fremover.

Lad være med at smide dit script i $HOME, hvis du derimod laver en mappe der hedder bin (bemærk - med små bogstaver) i $HOME, altså $HOME/bin, så vil du se at den bliver tilføjet til søgestien ($PATH), som er de mapper hvori Ubuntu kigger efter programmer.

Hvis du vil tilføje obskure steder Ubuntu skal kigge efter programmer så tilføjer du i bunden af din ~/.profile fil det her på en ny linie:

# kommentar om hvad man tilføjer
PATH=$PATH:/sti/til/obskurt/sted(en_mappe)/i/filsystemet/hvor/programfilen/er/i

I ovennævnte eksempel sti, så er effekten af at tilføje en kørbar fil til PATH i din ~/.profile fil den at du efter næste login kan starte det program fra både din desktop og fra terminalen uden at skrive en sti foran.

Det er et krav at exe bits er sat for programfilen (binære og scripts), og for bash sripts gælder det at der som minimum skal være en linie allerøverst i filen der ser således ud:

#!/bin/bash

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Takker. Så har jeg et problem mindre med 13.04 ;)