bærbar med ubuntu som skolepc?

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
nymark1
IRC nickname: nymark1
Geografisk sted: Aalborg

bærbar med ubuntu som skolepc?

Indlæg af nymark1 »

Og nu til et måske lidt sært spørgsmål :)
Jeg kender en skoleleder der, som alle andre, skal træffe beslutning om hvilken "enhed"(computer,tablet, Ipad etc.) hans skole skal udlevere til eleverne i 4, klasse.
De vil ikke vælge en Ipad, som så mange andre, da den er mindre brugbar til at skrive opgaver på, og i øvrigt dyr og skrøbelig. De synes i øvrigt en 15" Windows bærbar er for stor, og en 13" Windows bærbar som regel er meget dyr.
Han er gået sammen med 8 andre skoler, som gerne vil udlevere en Chromebook til eleverne,
Tanken er at den kan fåes relativt billigt i en 13" model, og at eleverne skal lave opgaver online i Google Docs, og aflevere/gemme online i Google Drive.
Problemet er at Chromebook endnu ikke er tilgængelig i Danmark, og at skolernes it afdeling er fra vid og sans ved tanken fordi de ikke kender til Chromebooks.
Min tanke er at en bærbar med Ubuntu kunne være et alternativ.
Burde eleverne ikke kunne gemme deres opgaver på Ubuntu One, i forskellige mapper som "Dansk", "Engelsk" etc. Og burde lærerne ikke (hvis de har adgangskoden til elevens Ubuntu One konto fordi det er skolen der har udleveret computeren) kunne gå ind online og se og rette elevernes afleveringer?
Er der et problem (juridisk/moralsk) hvis lærerne har adgang til elevernes Ubuntu One konto? Det ville jo være nødvendigt for at lave en smart online løsning, til aflevering af opgaver....

Oog ikke mindst: Kan man nogen steder købe en billig bærbar med Ubuntu som ikke er større end 13 tommer?
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: bærbar med ubuntu som skolepc?

Indlæg af AJenbo »

Billige bærbare er ikke let at få og hellere ikke med marginale styresystemer. Nogle gange kan man dog få et tilbud fra producenten hvis ordre er stor.

Hmt Ubuntu one ville det nok være bedst hvis eleverne deler en mappe med læren. Det giver godt nok ikke adgang til at redigere deres kopi.
thj01
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af thj01 »

En bærbar computer der kan holde til skoleelevers brug er dyr, og det er pga. hardwaren der skal være hårdfør. Og desværre er holdbar hardware som regel noget der er forbeholdt topmodeller (=dyre). Og med min erfaring med elever og deres måde at "passe på udstyr" så er tablets en dødssejler - og bærbare skal være i en ordentlig kvalitet (DVS ikke Dell for deres tasteturer falder fra hinanden)

Hvis kriteriet er google docs er styresystemet underordnet, da det blot kræver en browser.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."
BirtheL

Indlæg af BirtheL »

Hej
Der findes forskellige firmaer der sælger brugte (men istandgjorte) PCer. Jeg har udført en Excel-opgave for en af dem og de fortalte at det som regel var PCer fra store virksomheder der udskifter alle PCer på en gang for at have samme model. Så bliver de bedste ordnet og solgt videre. Der burde altså være en del år tilbage i dem og det er PCer fra den "bedre ende" .

Det firma jeg udførte en opgave for hed Tier1Asset (Jeg kender dem ikke fra andet end "snakken" i forbindelse med opgaveløsningen.) men jeg mener at der findes flere andre firmaer der arbejder med det samme. Det var evt. en mulighed. Så gavner man også miljøet (genbrug) og ungerne slipper for alle de dampe der er fra nye PCer :D

Med venlig hilsen

Birthe Lauridsen.
thj01
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af thj01 »

@Birthe

Hvis en Ipad er for dyr _ så vil en hvilken somhelst bærbar i god kvalitet også være det - brugt eller ej!
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."
Brugeravatar
Kurt Christensen
IRC nickname: How to be me

Indlæg af Kurt Christensen »

Måske det var en ide at købe en kasse til at beskytte dem også?
http://www.flightcases.dk/produkttyper/wag/wag-tekno.htm
Når lejligheden byder sig.
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

thj01 skrev:En bærbar computer der kan holde til skoleelevers brug er dyr, og det er pga. hardwaren der skal være hårdfør. Og desværre er holdbar hardware som regel noget der er forbeholdt topmodeller (=dyre). Og med min erfaring med elever og deres måde at "passe på udstyr" så er tablets en dødssejler - og bærbare skal være i en ordentlig kvalitet (DVS ikke Dell for deres tasteturer falder fra hinanden)

Hvis kriteriet er google docs er styresystemet underordnet, da det blot kræver en browser.

Hvis der kun skal bruges en browser kan der indkøbes Raspberry Pi (RasPi) computere - de koster lidt under 400 kr/stk incl. MOMS. Det er meget billigt.
Det man køber er kun en mini-computer på størrelse med et kreditkort og ca 1,5 cm høj. Den er uden indpakning i en kasse. En plastic kasse koster ca 40 kr per stk.
Man har også brug for et HDMI kabel, en skærm med HDMI indgang, et tastatur, en mus, og et 8 GB class 6 SD kort, og tilsidst en 2,5 Ampere, +5 volt strømforsyning.
De 2,5 ampere er 1,5 A. mere end en RasPi har brug for, men så kan man også tilsluttes ekstra udstyr uden at få knas med at der er for lidt strøm til rådighed Udstyr kan f.eks. være en USB hub, en USB WiFi adapter..

Eleverne kan tage sådan en med hjem (sammen med en strømforsyning, tastatur,mus og andre kabler), og tilslutte den til et TV med HDMI indgang. De har måske allerede sådan et TV på deres eget værelse.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
mbjornbak
IRC nickname: mbh
Geografisk sted: København

Indlæg af mbjornbak »

Jeg vedhæfter et prisskilt, som viser hvad nogle af de dele, som Lars omtaler, koster i UK
mbjornbak
Vedhæftede filer
rasberry
rasberry
Rasberry.png (202.33 KiB) Vist 443 gange
Brugeravatar
Kurt Christensen

lath skrev:
thj01 skrev:En bærbar computer der kan holde til skoleelevers brug er dyr, og det er pga. hardwaren der skal være hårdfør. Og desværre er holdbar hardware som regel noget der er forbeholdt topmodeller (=dyre). Og med min erfaring med elever og deres måde at "passe på udstyr" så er tablets en dødssejler - og bærbare skal være i en ordentlig kvalitet (DVS ikke Dell for deres tasteturer falder fra hinanden)

Hvis der kun skal bruges en browser kan der indkøbes Raspberry Pi (RasPi) computere - de koster lidt under 400 kr/stk incl. MOMS. Det er meget billigt.
Det man køber er kun en mini-computer på størrelse med et kreditkort og ca 1,5 cm høj. Den er uden indpakning i en kasse. En plastic kasse koster ca 40 kr per stk.
Man har også brug for et HDMI kabel, en skærm med HDMI indgang, et tastatur, en mus, og et 8 GB class 6 SD kort, og tilsidst en 2,5 Ampere, +5 volt strømforsyning.
De 2,5 ampere er 1,5 A. mere end en RasPi har brug for, men så kan man også tilsluttes ekstra udstyr uden at få knas med at der er for lidt strøm til rådighed Udstyr kan f.eks. være en USB hub, en USB WiFi adapter..

Eleverne kan tage sådan en med hjem (sammen med en strømforsyning, tastatur,mus og andre kabler), og tilslutte den til et TV med HDMI indgang. De har måske allerede sådan et TV på deres eget værelse.

/Lars

Eller kunne en skærm til en billig penge vel følge med?
Brugeravatar
Kurt Christensen

http://www.pricerunner.dk/pl/27-2856803/Baerbare/ASUS-X301A-RX169H-Sammenlign-Priser
En vognfuld af denne og så ellers igang med at installere Ubuntu på hele harddisken til den store guldmedalje :P
Claus Henriksen
Forfatter
Geografisk sted: Christianshavn

Indlæg af Claus Henriksen »

nymark1 skrev:Og nu til et måske lidt sært spørgsmål :)
De vil ikke vælge en Ipad, som så mange andre, da den er mindre brugbar til at skrive opgaver på, og i øvrigt dyr og skrøbelig.

Enig. iPad og andre tablets er til sofa-surf og spil. Ikke til rigtigt arbejde eller uddannelse.
Har f.eks. lige prøvet at svare på denne posting vha. min Asus ePad, men måtte opgive fordi det var for irriterende at copy-paste. :x
nymark1 skrev:De synes i øvrigt en 15" Windows bærbar er for stor, og en 13" Windows bærbar som regel er meget dyr.

Som allerede vist findes der flere billige bærbare på markedet. Jeg vil her blot nævne Acer Aspire One 725 som endnu et eksempel.
Dog tror jeg ikke så meget på ideen med Rasperry Pi's. Det er nok lige lidt for nørdet for folk der ikke kan lide Chromebook i forvejen :-) Men hatten af for dem, der forsøger at minimere omkostningerne, så pengene kan gå til andre ting end IT!
nymark1 skrev:Problemet er at Chromebook endnu ikke er tilgængelig i Danmark, og at skolernes it afdeling er fra vid og sans ved tanken fordi de ikke kender til Chromebooks.

Forståeligt. Linux/Ubuntu/Chromebooks er nyt i forhold til at bevæge sig i en kendt Windows-only verden. Men der er flere skoler, der er hoppet på Ubuntu eller EduBuntu allerede, så der er ikke noget at frygte.
nymark1 skrev:Min tanke er at en bærbar med Ubuntu kunne være et alternativ.

Ja. Ubuntu er en klart bedre løsning da Chromebook er bygget til at have en permanent internet tilslutning. Kan forestille mig en undskyldning ala "Der var ingen internet, så jeg har ikke lavet lektierne".
nymark1 skrev:Burde eleverne ikke kunne gemme deres opgaver på Ubuntu One, i forskellige mapper som "Dansk", "Engelsk" etc. Og burde lærerne ikke (hvis de har adgangskoden til elevens Ubuntu One konto fordi det er skolen der har udleveret computeren) kunne gå ind online og se og rette elevernes afleveringer?

Jo, men selvom det er fristende er Ubuntu One nok ikke så godt som en hjemmelavet løsning, hvor skolen selv tager ansvaret for skyen. F.eks. med owncloud.org.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12
lath

Indlæg af lath »

Først skriver du:
ubuntuuser42 skrev:Dog tror jeg ikke så meget på ideen med Rasperry Pi's. Det er nok lige lidt for nørdet for folk der ikke kan lide Chromebook i forvejen :-) Men hatten af for dem, der forsøger at minimere omkostningerne, så pengene kan gå til andre ting end IT!

... og så skriver du:
ubuntuuser42 skrev:
nymark1 skrev:Problemet er at Chromebook endnu ikke er tilgængelig i Danmark, og at skolernes it afdeling er fra vid og sans ved tanken fordi de ikke kender til Chromebooks.

Forståeligt. Linux/Ubuntu/Chromebooks er nyt i forhold til at bevæge sig i en kendt Windows-only verden. Men der er flere skoler, der er hoppet på Ubuntu eller EduBuntu allerede, så der er ikke noget at frygte.
nymark1 skrev:Min tanke er at en bærbar med Ubuntu kunne være et alternativ.

Ja. Ubuntu er en klart bedre løsning da Chromebook er bygget til at have en permanent internet tilslutning. Kan forestille mig en undskyldning ala "Der var ingen internet, så jeg har ikke lavet lektierne".

Det giver ikke nogen mening at du skriver at Raspberry Pi ikke kan bruges, men at Ubuntu godt kan.

Begge systemer er baseret på Debian pakker, så begge kan opdatere automatisk.
Raspberry Pi Debian distro'en kan sætte op til at starte op i LXDE automatisk, som er desktoppen på en RasPi - det er ikke særlig nørdet.

For skolerne er det er spørgsmål at starte op fra en standard image. Konfigurere det som man vil have det. Lukke ned for RasPi.
Tilbage på en PC laves så et nyt image fra SD kortet, der sad i RasPI computeren.
Det image bliver så i stor stil ligger ned et SD kort.
Eleverne skal så bare sætte sådan et klargjort SD-kortet i deres RasPi, sætte strøm til, og så er de kørende med alle de programmer de har brug for. Det er meget lidt nørdet.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Hvis du mener en RasberyPi+mus+tastatur+usb-hub+hdmi-kabel kan sammenlignes med en 13" bærbar så tror jeg lidt det er dig der ikke giver mening. Der er også et stort pring fra at kunne installere et OS fra en DVD til at kunne formatere et SD kort og overføre et image samt sætte LXDE til at starte automatisk. Det er nok ikke sikkert det er ekspertise de lige sider inde med.
lath

Indlæg af lath »

AJenbo skrev:Hvis du mener en RasberyPi+mus+tastatur+usb-hub+hdmi-kabel kan sammenlignes med en 13" bærbar så tror jeg lidt det er dig der ikke giver mening.
.

Ajenbo, jeg kommenterede på det Thj01 skrev:

En 13" bærbar er rigtig set af Thj01 overkill, hvis det eneste man skal bruge er en browser.
Så det er noget fis at skrive "det er dig der ikke giver mening" bare fordi du er uenig med mig, Ajenbo.

AJenbo skrev:Der er også et stort spring fra at kunne installere et OS fra en DVD til at kunne formatere et SD kort og overføre et image samt sætte LXDE til at starte automatisk. Det er nok ikke sikkert det er ekspertise de lige sider inde med.

Overføring af et prækonfigureret SD kort skal naturligvis ske hvor ekspertisen er, også bare udleveres derfra. Har du aldrig været med til at rulle software ud til et stort antal brugere?

Start af LXDE sker fra raspi-config. Det vælges nemt med brug af piletaster og tryk på enter tasten.
Raspi-config startes op automatisk første gang man starter imaget op. Det skal naturligvis ske i prækonfigureringsfasen, og herefter vil den på alle kopierne starte LXDE op automatisk.

/Lars
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

lath skrev:
AJenbo skrev:Hvis du mener en RasberyPi+mus+tastatur+usb-hub+hdmi-kabel kan sammenlignes med en 13" bærbar så tror jeg lidt det er dig der ikke giver mening.

Ajenbo, jeg kommenterede på det Thj01 skrev:

Nu er emne jo skole PC'er og der er der automatisk nogle hensyn der skal tages. Det er også lidt fremlagt i at emnestarter forslår en række mobile enheder. Så at skifte emnet over på hvad minimum er for at køre en browser vil i bedste fald være at afspore emnet.
lath skrev:

En 13" bærbar er rigtig set af Thj01 overkill, hvis det eneste man skal bruge er en browser.
Så det er noget fis at skrive "det er dig der ikke giver mening" bare fordi du er uenig med mig, Ajenbo.

Ja, det var nettop for at lave fis med dig, jeg er glad for at du forstod hendtydningen... Det var jo nettop det du skrev som svar på ubuntuuser42 fordi du var uenig med det han skrev i sit indlæg.

lath skrev:Overføring af et prækonfigureret SD kort skal naturligvis ske hvor ekspertisen er, også bare udleveres derfra. Har du aldrig været med til at rulle software ud til et stort antal brugere?

Jeg forstår dette som endnu en af dine spydige kommentar, men for aligevel at besvare den; Jeg har tidligere arbejdet med ghosting af både Windows og Linux maskiner, dog ikke til mere end ca. 20 maskiner adgangen. Så jeg kender godt til arbejdsprocessen. De steder hvor jeg har haft med det at gøre har det dog også være nødvendigt med folk internt som kunne administere løsningen.

lath skrev:Start af LXDE sker fra raspi-config. Det vælges nemt med brug af piletaster og tryk på enter tasten.
Raspi-config startes op automatisk første gang man starter imaget op. Det skal naturligvis ske i prækonfigureringsfasen, og herefter vil den på alle kopierne starte LXDE op automatisk.

Brugeren skal stadig finde ud af at sætte SD kort i hvis det falder ud samt samle alle stik. Den er også nær umulig at transportere mellem hjem og skole, eller tage med til venner for at lave lektier sammen. Jeg vil også stadig mene adgangsbarriererne er højere for at lave en opsætning med Rasbery Pi maskiner end det er for bærbar der skal omformateres, både for skole og elever.