Jeg har for nyligt prøvet at lave en Fedora 19 startdisk i Ubuntu 13.04. Det gik dog ikke så godt da Fedora ISO filen ikke vil vises i startdisk programmet. Jeg har prøvet at downloade flere gange også med wget, men stadig ingen ISO fil. Jeg har siden også prøvet med Arc linux, men den ISO fil viser sig heller ikke. Jeg har så siden prøvet at downloade Ubuntu gnome 13.04, som kan ses i startdisk programmet. Men når jeg prøver at skrive Iso filen på disken, lukker startdisk programmet når processen når 99 %.
Er der nogen der har erfaring med at lave en Fedore startdisk i Ubuntu 13.04
Er der nogen der ved hvordam man checker md5sum på en usb startdisk
Usb startdisk problemer
-
- IRC nickname: pollute
- Geografisk sted: Århus
Usb startdisk problemer
Min computer er en Acer Predator G3610
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Re: Usb startdisk problemer
For at lave USB'en skal der ændres på noget af indholdet fra ISO'en, der for vil MD5 summen ikke være den samme som ISO. Jeg tror dog der en en liste med MD5 summer for de støreste filer på disken. Det er samme grund du ikke kan bruge værktøjet med Linux systemer der ikke er baseret på Debian. Der skal du i stedet bruge noget som unetbootin. Hvis processen dør ca. 90% inde så mangler opstartsindlæseren og så vil USB'en ikke virke.
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Re: Usb startdisk problemer
pollute skrev:Jeg har for nyligt prøvet at lave en Fedora 19 startdisk i Ubuntu 13.04. Det gik dog ikke så godt da Fedora ISO filen ikke vil vises i startdisk programmet. Jeg har prøvet at downloade flere gange også med wget, men stadig ingen ISO fil. Jeg har siden også prøvet med Arc linux, men den ISO fil viser sig heller ikke. Jeg har så siden prøvet at downloade Ubuntu gnome 13.04, som kan ses i startdisk programmet. Men når jeg prøver at skrive Iso filen på disken, lukker startdisk programmet når processen når 99 %.
Er der nogen der har erfaring med at lave en Fedore startdisk i Ubuntu 13.04
Er der nogen der ved hvordam man checker md5sum på en usb startdisk
Jeg har også haft knas med startdisk i forbindelse med Fedora 19.
Det jeg gjorde var:
- Download en Bittorrent frø-fil.
- Hent ISOen via en Bittorrent klient og frø-filen.
- Verificerede derefter Fedora 19 iso filen
- "Brænde" iso filen til lagermediet med dd kommandoen
Bemærk at det et er meget vigtigt at bruge bruge den rigtige block device fil.
Dvs vælger du i dd kommandoen at skrive of=/dev/sda, så nuker du meget sandsynligt din Ubuntu (+Windows hvis du dual-booter imellem Ubuntu og Windows fra den samme harddisk).
Bemærkning om dd kommandoen:
of betyder output file. En fil kan sagtens være en harddisk, dvs at harddisken er et block device filnavn.
if er så input file, dvs iso filen.
Eksempel hvordan jeg har brugt dd kommando:
- På mit (Ubuntu) system er en USB disk ofte /dev/sdb, dvs at of delen af dd kommandoen bliver:
of=/dev/sdb - Er der en partition på den så skal den afmonteres, hvis den blev auto-monteret.
Kode: Vælg alt
sudo umount /dev/sdb1
- Er der flere partitions der blev auto monteret skal de også afmonteres, erstat 1 med 2 for den 2. partition, etc.
Du skal muligvis køre:Kode: Vælg alt
sudo umount /dev/sdb2
sudo umount /dev/sdb3
sudo umount /dev/sdb4
- Min ISO fil hedder Fedora-19-1-Live-XFCE-i686.iso og bor i /home/lars/ISOs/Fedora mappen, så
if= delen af dd kommandoen bliver til if=/home/lars/ISOs/Fedora/Fedora-19-1-Live-XFCE-i686.iso - Få dig en root terminal
sudo su -
- dd kommandoen er ikke særlig meddelsom som standard - rent faktisk så skriver den absolut intet før den er helt færdig.
Man kan få dd til at give en status rapport med:Kode: Vælg alt
kill -USR1 $pid; sleep 1
... og du skal naturligvis først starte dd kommandoen før den kill + sleep kommando vil lykkedes.
Bemærk at dd ikke dør - den skriver noget statistik ud, og forstætter så hvorfra den var sidst. - Selve dd kommandoen bliver så:
dd if=/home/lars/ISOs/Fedora/Fedora-19-1-Live-XFCE-i686.iso of=/dev/sdb& pid=$!
- Når dd så bliver helt færdig logger du så ud af din root terminal med
exit
- ... og lukker til sidst terminalen med
exit
(der er 2 stk exit: en væk fra root terminal, og en ud fra terminalen som almindelig bruger)
Nogle relevante Fedora web sider:
- Først download:
http://fedoraproject.org/da/get-fedora-all - Verificer dit download:
https://fedoraproject.org/da/verify - http://docs.fedoraproject.org/en-US/Fedora/19/html/Installation_Guide/Making_USB_Media-UNIX_Linux.html
Gå til "3.2.2.1.3. Making Fedora USB Media with dd" - Installationsguiden
http://docs.fedoraproject.org/en-US/Fedora/19/html/Installation_Guide/index.html
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags