At fjerne ubuntu

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
friishansi

At fjerne ubuntu

Indlæg af friishansi »

Hej!

I går fik jeg problemer med min ubuntu 7,1 og grafik kort. Jeg fik rodet så meget i det at jeg ikke så anden mulighed at prøve at fjerne ubuntu.
Jeg var inde på webbyen/ubuntu, hvor der står hvordan man vender tilbage til windows.
Jeg fjernede de to partioner, hvorefter jeg i satte min installations cd. så gik det helt galt. selv om cd drevet står til at starte primært vil den ingenting.
Jeg har været inde at rode så meget i biosen at jeg hverken kan finde hoved eller hale i det.
først skrev den noget med "grub" siden hen har jeg rodet så meget at det er endt med at se sådanne her ud.
Den skriver opstart error
0200: failure fixed disk 1

Jeg har på fornemmelsen at den ikke kan finde harddisken igen?!

hvad har jeg gjort galt og dummet mig?
Volle
Geografisk sted: Odense

Re: At fjerne ubuntu

Indlæg af Volle »

friishansi skrev:Hej!

I går fik jeg problemer med min ubuntu 7,1 og grafik kort. Jeg fik rodet så meget i det at jeg ikke så anden mulighed at prøve at fjerne ubuntu.
Jeg var inde på webbyen/ubuntu, hvor der står hvordan man vender tilbage til windows.
Jeg fjernede de to partioner, hvorefter jeg i satte min installations cd. så gik det helt galt. selv om cd drevet står til at starte primært vil den ingenting.
Jeg har været inde at rode så meget i biosen at jeg hverken kan finde hoved eller hale i det.
først skrev den noget med "grub" siden hen har jeg rodet så meget at det er endt med at se sådanne her ud.
Den skriver opstart error
0200: failure fixed disk 1

Jeg har på fornemmelsen at den ikke kan finde harddisken igen?!

hvad har jeg gjort galt og dummet mig?

Hvis du kan få din pc til at starte fra din windows CD så har du mulighed for at klare den.
Boot fra windows cd - tryk R for at komme i reparationstilstand.
Derefter spørger den hvilken windows du vil logge på, Skriv 1 og tryk enter. så spørger den om dit admin password, tast ind hvis du har et og tryk enter. Så skriver du FIXMBR, den spørger om du er sikker på du vil overskrive. Tryk j og så enter. rebootså.
Mvh Volle
Hardy Heron 8.04 - Compiz Fusion på Zepto 6214
friishansi

at fjerne ubuntu

Indlæg af friishansi »

Jeg kan desværre ikke starte fra en installations cd.
Den kommer ikke nogen vegne! :cry:
hvad skal jeg så gøre. Er der noget inde i biosen der skal ændres?
Der er sket et eller andet mærkeligt. Før stod der ca 20 gb hd nu står der nul inde i bio???!!!
Volle

Re: at fjerne ubuntu

Indlæg af Volle »

friishansi skrev:Jeg kan desværre ikke starte fra en installations cd.
Den kommer ikke nogen vegne! :cry:
hvad skal jeg så gøre. Er der noget inde i biosen der skal ændres?
Der er sket et eller andet mærkeligt. Før stod der ca 20 gb hd nu står der nul inde i bio???!!!

Jeg kender ikke lige den bios du har, men du skal lede efter boot rækkefølge.
Måske kan du også i bios finde en funktion som sætter den til default.
Hvis ikke du har en funktion der sætter den til default er der en nødløsning.
Tag det lille batteri ud som sidder på dit bundkort i en times tid, så resetter det bios. og så står den normalt til at starte fra cd.
Mvh Volle
tbresson

At fjerne ubuntu

Indlæg af tbresson »

Prøv engang at pillet coveret af din maskine og hiv ledninger ud til din harddisk, og sæt dem i igen. Herefter gør du det samme med CDrom drevet. Så er du sikker på de sidder rigtigt. Check om der sidder en CD i CDrom drevet og pil den ud.

Reboot

Gå ind i bios og se på oversigten over diske, typisk under Generelt eller det første faneblad. Hvis du IKKE kan se dine diske kan det skyldes du har SATA diske, så vidt jeg husker dukker de ikke op på den liste pga. de ikke er IDE diske (og det er IDE devices, der vises). Dit CDrom er et IDE device formentligt så det bør blive vist - ellers skal du lige checke om den nu også er sat rigtigt til master/slave - nogle CS (cableselect) devices er bare ikke til at finde ud af.

Prøv i bios at finde noget med Boot order/rækkefølge, og få sat den:
A: / CDrom / Harddisk (ikke så vigtigt den står lige sådan der, bare CDrom kommer før harddisk).

Rengør din Windows CD (nu er det XP ik? - jeg mindes der er en del Windows som ikke er bootable, men det var vist før 2000), og sæt den i og se om der kommer en besked, men at den har fundet en bootable CD. Og tryk så på en tast for at boote fra CD'en.

Herefter bør du gøre som ovenstående med repair og fix Master Boot Record (mbr) så Windows kan boote fra harddisken.

Under Windows installationen, hvis du kommer så langt, bør du nok trykke F6 ret hurtigt og have disketten klar med driveren til din harddisk, hvis du altså kører SATA diske, og Windows ikke genkender din disk.
friishansi

At fjerne ubuntu

Indlæg af friishansi »

Nu har prøvet at tage batteriet harddisken er fundet. IDE configurationen er primary ide master wdc wd200bb-75ava1-(pm)
secondary ide master er cd rom

Under boot er
first boot device atapi cd rom drive
second harddrive

bios ver ao8 intel pentium proc 600 mhz

Den skriver nu
fixed disk 0 wdc wd200bb-75aua1(pm)
atapi cd rom: lite on ltn483s 48x max (sm
erroe
0271 check date and time settings

hvad mangler nu

jeg har desværre ikke nogen driver til harddisken.

hvad gør jeg nu???
Volle

At fjerne ubuntu

Indlæg af Volle »

friishansi skrev:Nu har prøvet at tage batteriet harddisken er fundet. IDE configurationen er primary ide master wdc wd200bb-75ava1-(pm)
secondary ide master er cd rom

Under boot er
first boot device atapi cd rom drive
second harddrive

bios ver ao8 intel pentium proc 600 mhz

Den skriver nu
fixed disk 0 wdc wd200bb-75aua1(pm)
atapi cd rom: lite on ltn483s 48x max (sm
erroe
0271 check date and time settings

hvad mangler nu

jeg har desværre ikke nogen driver til harddisken.

hvad gør jeg nu???

Nu burde du kunne starte din pc med din xp-cd i cd-rommen og reparere din MBR.
Mvh Volle