Start: Java Applet not initialized

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
Grafwichmann

Start: Java Applet not initialized

Indlæg af Grafwichmann »

Jeg har haft store problemer med at bruge java på mit ubuntu 12.04 (og Firefox 18), navnlig i forbindelse med sites der bruger nem-id.
Tidligere i dag opdagede jeg at jeg ikke kunne logge på Magistrenes A-kasse eller Jobnet, da jeg fik meddelelsen "Start: Applet not initialized." Så jeg sikrede mig at jeg nu også havde de rette programmer. Jeg havde allerede OpenJDKjava 7, samt IcedTea udvidelsesmodulet, samt selvfølig java slået til, men jeg prøvede på at afinstallere og reinstallere begge programmer til java. Det lykkedes, og jeg kom ind på Magistrenes A-kasse uden problemer.
Senere i dag har jeg så prøvet på at logge på Magistrenes A-kasse og Jobnet igen, og der fik jeg endnu engang "Start: Applet not initialized." Dette foreslår at der er noget helt galt med min java-installation, men mærkeligt nok fungerer log-on til min netbank (der også bruger nem-id) helt uden problemer.
buddig
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: Start: Java Applet not initialized

Indlæg af buddig »

Jeg får samme besked, når jeg forsøger at logge ind på http://www.borger.dk med firefox med nem-id.
Når jeg trykker "opdater" kommer nem-id ruden frem i et blink, og forsvinder igen.
Jeg har heller ikke problemer i netbanken.
// Henning
buddig

Indlæg af buddig »

Så lykkedes det at komme på borger.dk.
Jeg har ellers de seneste dage gået og forberedt en mail til Statens IT, fordi de er inficeret med Microsoft
og ikke supporterer Linux. :)

I Firefox, gå ind under Edit > Præferences (nederst)
I pop-up vinduet, Firefos Præferencess, vælg "Content" og fjern hak i Block pop-up vindue, hvis det er der..
Der skal være hak i "Enable JavaScript" og til højre ud for "Enable JavaScript" tryk på "Advanced..." knappen.
I det nye pop-up vindue, Advanced JavaScript settings, fjern hak i "Move or resize pop-up windows"
Så fungerer det hos mig (og forhåbentlig også hos jer).
// Henning
Grafwichmann

Indlæg af Grafwichmann »

Jeg har prøvet på at slå de avancerede javascript-indstillinger fra, men det virkede kun da jeg loggede på jobnet første gang, og ikke på magistrenes a-kasse. Derefter fik jeg samme "start: applet not initialized." Så der er generelt et problem med at det virker nogle gange, andre gange ikke, uden at jeg kan se hvorfor. Jeg vil selvfølgelig skrive til det offentlige, men i mellemtiden må vi se om der er nogen uofficielle løsninger?
buddig

Indlæg af buddig »

Da jeg ville logge på skat.dk måtte jeg også opdatere flere gange,
men så trykkede jeg på "tilbage pilen" og derefter på "frem pilen"
i Firefox, og så kom Nam-id vinduet op, så jeg kunne logge ind og
indtaste vores håndværkerfradrag for 2012. :)
// Henning
Grafwichmann

Indlæg af Grafwichmann »

Det har ikke virket for mig, og jeg kan ikke sige hvorfor. Men Nem-ID-boksen flasher da frem et kort øjeblik. Jeg skriver til Ubuntus internationale Forum, til Nem-Id og til Java nu, og vender tilbage med nogle svar.
Stra
Geografisk sted: Ikast-Herning

Indlæg af Stra »

Hej

Det er borger.dk der er synderen (de admin. Nemlogin).

Når jeg vil gå ind på skat/erhverv med Nemlogin er der ingen problem.

Det kan måske også skyldes, at vi anvender Openjava og ikke Oracle java
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
buddig

Indlæg af buddig »

Grafwichmann skrev:Det har ikke virket for mig, og jeg kan ikke sige hvorfor. Men Nem-ID-boksen flasher da frem et kort øjeblik. Jeg skriver til Ubuntus internationale Forum, til Nem-Id og til Java nu, og vender tilbage med nogle svar.

Det er også sådan, det optræder hos mig, indtil det lykkes med tilbage og frempilen i Firefox.
Jeg tror ikke, det er nem-id, der er problemet.
Jeg tror, det er måden, hvordan de indlejrer det i deres websider, der er problemet.
Når OpenJdk kan bruges med Nem-id i banker, så må Statens It lave det, så det kan fungere på offentlige sider.
På skat.dk er der også problemer med vores årsopgørelser i pdf formatet.
På hjælpesiderne på skat.dk står der meget om det, bl.a. at de har måttet lave meget om, for at opretholde sikkerheden efter at Windows 8 er kommet.
De skriver også, at iPad brugere skal vælge at tilgå skat.dk fra en PC.
Mange ældre,der aldrig har været venner med en PC, har taget iPad til sig, så den skal kunne bruges.

Nederst på skats hjælpesider er der mulighed for kommentarer.
Det benyttede jeg i aftes, og skrev, at de måtte lave det, så det det kan køre på andet end Windows og Mac. platforme.
Det er en "ommer" , skrev jeg sidst i kommentaren. :)
// Henning
Claus Henriksen
Forfatter
Geografisk sted: Christianshavn

Indlæg af Claus Henriksen »

Stra skrev:Det kan måske også skyldes, at vi anvender Openjava og ikke Oracle java

Problemet kommer og går med begge platforme hos os, men jeg bilder mig også ind, det er hyppigst med Open java. Under alle omstændigheder er det dybt forargeligt, at det offentlige kan slippe af sted med at bygge oven på noget, der bliver ved med at gå i stykker, når man ånder på det.
De fleste Ubuntu/Linux-brugere plejer at finde ud af at fixe det med diverse howtos, fordi vi 'kan selv' :)
Men stakkels MAC/iPAD brugere....
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12
Grafwichmann

Indlæg af Grafwichmann »

Jeg har lige talt med Nem-Id's support, og de har oprettet en "sag", for at kigge på om de kan gøre noget ved det.

Jeg har også skrevet til Ubuntu's internationale forum (det er muligt at problemet kan ordnes med nye versioner), og til de relevante myndigheder, hvor problemet optræder. Jeg vender tilbage med nyt så snart jeg hører noget. Jeg vil opfordre alle til at gøre det samme, og gøre det offentlige (samt deres a-kasse eller netbank, hvis der også er problemer dér) opmærksomme på problemet, så de kan forstå at de er nødt til at lave løsninger til alle borgere, tech-savvy eller ej.
Grafwichmann

Indlæg af Grafwichmann »

Jeg har fået lovning på at Nemid vil oprette en sag, men Magistrenes A-kasse svarer:

"Du nævnte at du havde problemer med selvbetjeningen. Jeg har lidt svært ved at hjælpe dig, da vi som udgangspunkt ikke understøtter den kombination af browsere med OpenJDK som du nævner – ej heller understøtter vi pt. Linux.
Jeg håber du har mulighed for at benytte en anden computer – helst én, som kører Windows. Hvis du skulle komme forbi Nørrebro, er du meget velkommen til at benytte vores medlemsfaciliteter, inkl. pc’ere.
Bemærk venligst at du ikke kan besvare denne mail. Du kan i stedet kontakte os her
Venlig hilsen
Kasper Mølgård"

Imidlertid supporter nemid faktisk Ubuntu, som det fremgår heraf:

https://www.nemid.nu/support/tekniske_krav/understoettede_programmer/internetbrowser/

Med andre ord, så prøver Magistrenes A-kasse at feje problemet væk, i stedet for i det mindste at love at løse det, selv om det burde fungerer for vores styresystem.
Hvem vil jeg kunne klage til?
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

NemID er nettop blevet bygget på Java for at det skulle kunne køre på så mange platforme som muligt... ingen moderne mobiler, Apple deaktivere jævnligt Java fra i deres browser eller har forældet udgaver, Oracel har valgt ikke længere at gøre deres Java (den officelle) tilgængelig i Ubuntu Software Centeret.

Så vidt jeg ved er den eneste grund til at de har valgt at bruge Java ,frem for normal web teknologi som alle kan køre, at de vil have adgang til din harddisk så de kan undersøge om din computer er i orden...
Sparboon

Indlæg af Sparboon »

AJenbo skrev:Så vidt jeg ved er den eneste grund til at de har valgt at bruge Java ,frem for normal web teknologi som alle kan køre, at de vil have adgang til din harddisk så de kan undersøge om din computer er i orden...

Tja, det sku' ikke undre mig. Og det kommer der ikke noget godt ud af.
Jeg er nu gået over til den avancerede tastselv-kode 8-) .
Så slipper jeg for java-problemer og kan lukke og genåbne browseren og stadig være logget på.
Derefter kan jeg med lidt held åbne et par pdf-dokumenter mere.

Tastselv virker også på Ipad og formentlig også på smartphones.
Mettegh
IRC nickname: Mettegh

Indlæg af Mettegh »

Hej

Er der nogen der har fundet en løsning på det her problem? (og nej, refresh, ændringer i avancerede java-indstillinger og sletning af cookies etc. har ikke hjulpet mig).

Jeg har haft problemer med MA's selvbetjeningsløsning siden de indførte den. I perioder har jeg kunne få det til at virke nogen gange - men efter MA har opdateret igen, virker det slet ikke. Og har vel og mærke ikke haft nogen problemer med andre NemID platforme. Efter jeg så denne tråd tjekkede jeg borger.dk igen, og selvom jeg tidligere ikke har haft problemer med den, vil den nu heller ikke lege med mig. Men min netbank og e-boks er ikke noget problem. Jeg kan også køre NemID's test uden problemer.

Jeg kører Ubuntu 12.04.2, og har prøvet i både Firefox og Chromium med icedtea java plugin - mener det er 7'eren. Den er lige blevet opdateret i dag.

Tænker at prøve at skrive til Nets DanID igen, det må jo være dem, der har leveret løsningen til MA.
Grafwichmann

Indlæg af Grafwichmann »

Hej Mette.

Jeg bruger samme udgave og A-kasse som dig, og jeg fandt min løsning her: (geniale Christian Arvais' script)

https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=3&t=17344

Jeg har prøvet at tale med Nemlogin, hvor det virker problemfrit, selv når det ikke fungerer på andre sider. De påstår at det ikke skyldes programmet, men den måde det er indlejret på, og at de ikke er ansvarlige for hvad brugerne (dvs. a-kasser, netbanker og det offentlige) gør med deres program. Jeg ved ikke om det bare er en undskyldning.
Der har jeg talt med MA og mange flere, og spurgt dem om hvorfor de ikke kan indlejre det sådan at det virker for alle, ligesom på nemlogins egen side. Men de siger alle sammen siger at de ikke kan tage sig af det, når der er så få linux-brugere. Hvilket er et frygteligt svar, når nemlogin officielt HAR en løsning til alle.
Og derfor foreslår jeg en organiseret klage:

https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=12&t=17374&p=116033#p116033