windows 8 og ubuntu side om side / boot manger?
-
- IRC nickname: nmouse
- Geografisk sted: Ringsted
windows 8 og ubuntu side om side / boot manger?
Hej
har ødelagt min Win8 inst, da jeg ville lægge Ubuntu 12.10 på, på en partision jeg havde tilbage på 40G.
Men selve boot/grub? kunne kun se min gamle Win7 installation, og ikke min 8, så den lavede menuen til denne, som ikke kan starte (win7 er på en anden disk)
Nu har jeg hevet den anden disk med def win7 ud, og har kun en tom disk i, den vil jeg køre win 8 og Ubuntu på, hvor jeg kan vælge ved opstart, helt som normalt.
Hvad er best practice nu ?
hvad installere jeg først på den rene disk ??
Håber I kan give mig en trinvis information ?
Med virusfri hilsen
Nmouse
har ødelagt min Win8 inst, da jeg ville lægge Ubuntu 12.10 på, på en partision jeg havde tilbage på 40G.
Men selve boot/grub? kunne kun se min gamle Win7 installation, og ikke min 8, så den lavede menuen til denne, som ikke kan starte (win7 er på en anden disk)
Nu har jeg hevet den anden disk med def win7 ud, og har kun en tom disk i, den vil jeg køre win 8 og Ubuntu på, hvor jeg kan vælge ved opstart, helt som normalt.
Hvad er best practice nu ?
hvad installere jeg først på den rene disk ??
Håber I kan give mig en trinvis information ?
Med virusfri hilsen
Nmouse
-
Re: windows 8 og ubuntu side om side / boot manger?
Hmm prøver at installere Windows 8 frøst, og laver en parttion til den, og bagefter booter jeg på en CD/USB med Ubuntu 12.10 og installere den på den sidste tomme plads.. så må vi se hvad det giver...
Med virusfri hilsen
Nmouse
Med virusfri hilsen
Nmouse
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Den nemmeste plager at være at sætte Windows til at bruge 100% af disken, under installationen af Ubuntu vælger du så hvor meget du vil skrumpe Windows partitionen og Ubuntu sørge så selv for at sætte partitioner m.m. op. Spørgsmålet er blot om Windows 8 fungere som en UEFI boot entry og hvordan du i så fald får det hele til at spille sammen. Det letteste kunne være at have Ubuntu som en anden UEFI boot entry, men det er ikke noget jeg har prøvet at side med før.
-
Hmm ja... men har nu oprettet en partision til Windows 8, og så ser jeg hvordan det går.
Der burde ikke være så meget forskel på de 2 måder?
Og det du skriver "
Så jeg skriver lige her hvordan det gik
/Nmouse
Der burde ikke være så meget forskel på de 2 måder?
Og det du skriver "
det siger mig ikke rigtig noget .-)have Ubuntu som en anden UEFI boot entry,
Så jeg skriver lige her hvordan det gik
/Nmouse
-
Har installeret Windown 8, på den 1. partision, og når jeg booter på Ubuntu, kan Ubunto ikke se nogen installationer overhovedet ??
Når jeg trykker "noget andet" så siger den at disken er tom??
Sgu da underligt ??
/Nmouse
Når jeg trykker "noget andet" så siger den at disken er tom??
Sgu da underligt ??
/Nmouse
-
Kan ikke få den til at se noget, så nu har jeg sagt til Ubuntu at den skal oprette en partition på 40G til ext4 og 4G til swap, og installere så på Ext4, og så må jeg installere windows 8 på et andet tidspunkt...
Håber så at windows 8 kan se der ligger noget i forvejen, ellers river jeg sgu nogle planter på gulvet
/Nmouse
Håber så at windows 8 kan se der ligger noget i forvejen, ellers river jeg sgu nogle planter på gulvet
/Nmouse
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
-
- Geografisk sted: Smørum
Windows er lidt sart med hensyn til partitioner.
Nu hvor du har rodet lidt med partitionerne.
Jeg ville starte med en Live ubuntu og så via gparted slette hele harddisken.
Og så starte op med win 8 på 20 GB i starten af harddisken.
Og så hente denne boot-manager som du installerer i win 8 ( den skal ikke konfigureres endnu)
Gør så klar til at installere ubuntu og vælg >> noget andet<<
Lav en ext4 og giv den monterings tegnet >> / <<
Lav nu et swap område
Og allervigtigst skal du i den nederste linie med pilen til højre vælge samme partition som din ext4 ligger på.
Så opstarten for ubuntu ikke kommer til at ligge i MasterBootRecord
Start op i win 8
Vil den ikke det, men kun starte i ubuntu - så skal du i gparted (som lige skal installeres nu)
Højreklik på win8 partitionen og vælg flag > lav hak i boot
anvend og ud og genstart
Nu skal den starte op i win8
start boot-us op og sæt den til at kunne vælge både win 8 og ubuntu. sæt delay til mindst 2 sek.
Nu får du en flot startmenu
Jeg har på en anden comp valget mellem win XP / ubuntu / Zorin / Mint
Ps. Jeg har ikke afprøvet Boot-us i win 8
Nu hvor du har rodet lidt med partitionerne.
Jeg ville starte med en Live ubuntu og så via gparted slette hele harddisken.
Og så starte op med win 8 på 20 GB i starten af harddisken.
Og så hente denne boot-manager som du installerer i win 8 ( den skal ikke konfigureres endnu)
Gør så klar til at installere ubuntu og vælg >> noget andet<<
Lav en ext4 og giv den monterings tegnet >> / <<
Lav nu et swap område
Og allervigtigst skal du i den nederste linie med pilen til højre vælge samme partition som din ext4 ligger på.
Start op i win 8
Vil den ikke det, men kun starte i ubuntu - så skal du i gparted (som lige skal installeres nu)
Højreklik på win8 partitionen og vælg flag > lav hak i boot
anvend og ud og genstart
Nu skal den starte op i win8
start boot-us op og sæt den til at kunne vælge både win 8 og ubuntu. sæt delay til mindst 2 sek.
Nu får du en flot startmenu
Jeg har på en anden comp valget mellem win XP / ubuntu / Zorin / Mint
Ps. Jeg har ikke afprøvet Boot-us i win 8
Rigtige mænd tager ikke backup.
-
Hej igen.
Er ved at slette hele disken igen, men har lidt problemer med at forstå dette her under :
Kunne jeg lige få det uddybet ?
Ellers er jeg i gang
/Nmouse
Er ved at slette hele disken igen, men har lidt problemer med at forstå dette her under :
Kunne jeg lige få det uddybet ?
Ellers er jeg i gang
/Nmouse
-
Jeg starter lige en installation op så jeg kan forklare
-
Nå ubuntu er rullet ind som prøve og du vælger installer, kommer du til valg af installations type > vælg "noget andet"
Du laver så dine partitioner ext4 og swap
ext4 er jo partitionen med systemet og der skal boot loader også ligge (når det er Windows der styrer opstarten)
Du kan se en linie med den første partition som er Windows (NTFS) og der står sikkert dette:
/dev/sda (1)
Ude til højre er der en pil og med den kan du vælge en anden partition (dev)
Du skal vælge /dev/sda 2 ( hvis det er den partition ubuntu kommer til at ligge på)
På denne måde er det ikke ubuntu som styrer boot valg men Windows programmet "boot-us"
Du laver så dine partitioner ext4 og swap
ext4 er jo partitionen med systemet og der skal boot loader også ligge (når det er Windows der styrer opstarten)
Du kan se en linie med den første partition som er Windows (NTFS) og der står sikkert dette:
/dev/sda (1)
Ude til højre er der en pil og med den kan du vælge en anden partition (dev)
Du skal vælge /dev/sda 2 ( hvis det er den partition ubuntu kommer til at ligge på)
På denne måde er det ikke ubuntu som styrer boot valg men Windows programmet "boot-us"
-
Hej igen
Nu kører det sgu... tror det med at installere først Windows, oprette en ½disk til Windows 8, og så installere Ubuntu bagefter, og så spurgte Ubuntu selv om den skulle installere side om side, så jeg tog chancen, og sagde ja. den fandt selv den tomme partision, og nu spiller det sgu
Jeg bare jeg skulle have startet med at slette disken, og ikke rode rundt med de partisioner som jeg alligevel ikek har helt styr på
Har nu genstartet flere gange, og får en fin bootmenu
1000 tak for hjælpen !
Det der undrer mig, er at Ubuntu ikke har spurgt sådan før, det var som om den ikke har kunne se Windows 8 partisionen ? men jeg tog chancen, denne gang og det virkede..
Sagen løst !
Tak alle..
NOTE : til andre, installer først Windows 8 på en helt tom disk, oprete en ½ disk og smid Windows 8 derind. Derefter boot på en Ubuntu og installere side om side, så vælger den selv det ubrugte på harddisken, og det spiller !
Nmouse
Nu kører det sgu... tror det med at installere først Windows, oprette en ½disk til Windows 8, og så installere Ubuntu bagefter, og så spurgte Ubuntu selv om den skulle installere side om side, så jeg tog chancen, og sagde ja. den fandt selv den tomme partision, og nu spiller det sgu
Jeg bare jeg skulle have startet med at slette disken, og ikke rode rundt med de partisioner som jeg alligevel ikek har helt styr på
Har nu genstartet flere gange, og får en fin bootmenu
1000 tak for hjælpen !
Det der undrer mig, er at Ubuntu ikke har spurgt sådan før, det var som om den ikke har kunne se Windows 8 partisionen ? men jeg tog chancen, denne gang og det virkede..
Sagen løst !
Tak alle..
NOTE : til andre, installer først Windows 8 på en helt tom disk, oprete en ½ disk og smid Windows 8 derind. Derefter boot på en Ubuntu og installere side om side, så vælger den selv det ubrugte på harddisken, og det spiller !
Nmouse
-
- IRC nickname: How to be me
Mon ikke det er noget med harddiskens partitionering fra fabrikken der er skyld i ballade ved W8?
Når lejligheden byder sig.
-
Det er nok nærmere når man selv laver partitionerne, at det kan blive lidt rodet.
Men tillykke med din dual-boot
Men tillykke med din dual-boot
-
Når nu du alligevel skal til at markere det som løst, vil jeg foreslå at det er din egen løsning du klikker på.
Så kan andre rulle ned og se hvordan det kan gøres let og enkelt.
Altså denne:
tirs feb 19, 2013 3:17 pm
Så kan andre rulle ned og se hvordan det kan gøres let og enkelt.
Altså denne:
tirs feb 19, 2013 3:17 pm