Hvordan kommer jeg igang

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Madam Mim
Geografisk sted: København

Hvordan kommer jeg igang

Indlæg af Madam Mim »

Jeg har en 4 år gammel bærbar PC med windows på. Den er snegle langsom - jeg gætter på, at der ligger en eller anden virus og roder rundt.
Jeg kunne derfor godt tænke mig at formatere den helt og starte helt forfra.
Jeg har læst om UBUNTU - og ideen tiltaler mig virkelig.

Men hvordan pokker kommer jeg igang. Jeg er overhovedet ikke PC-nørd :? og aner ikke engang, hvordan jeg får formateret min PC - Er UBUNTU overhovedet noget for mig :?:
Nogen gode råd om, hvor jeg kan læse mig en hel del klogere om, hvordan jeg griber det an med at rense en PC helt og starte helt fra scratch med UBUNTU.

På forhånd tusind tak :D
Brugeravatar
Claus M
IRC nickname: Claus M
Geografisk sted: Karlslunde

Re: Hvordan kommer jeg igang

Indlæg af Claus M »

Velkommen til - der vil sikkert komme flere gode bud på dit spørgsmål her.

Mit forslag:
- download Ubuntu fra ubuntu.com
- herefter kan du køre Ubuntu fra CD eller USB - uden at installere det
- hvis du er tilfreds med det du ser, og det virker kan du installere Ubuntu fra f.eks. USB og alt på din PC bliver slettet/formatteret

Du skal blot følge instrukserne på skærmen når du indlæser Ubuntu og du bliver spurgt om du bare vil køre Ubuntu uden at installere eller om du vil installere.

Et par guides:
https://ubuntudanmark.dk/blog/artikler/2012/01/07/ubuntu-installations-guide/
http://www.freedomnotbeer.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=48:ubuntu-trin-for-trin-guide&catid=36:ubuntu-guide&Itemid=57

Og spørg gerne løs her igen, Ubuntu er også et godt fællesskab.
Ubuntu gives you more windows of opportunities

Xubuntu 22.04 på Lenovo T530 (fra 2012)
Raspberry Pi Desktop (Debian 32 bit) på Medion Akoya (fra 2006)
Brugeravatar
Claus M

Indlæg af Claus M »

...glemte lige:

hvis du har mistanke om virus, ved jeg ikke om ovennævnte er nok.

Der kommer sikkert et godt svar på dette.

Men du kan under alle omstændigheder prøve Ubuntu uden at installere.

AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Ubuntu behøves ikke være sælig nørdet :) Om det er det rette fordig afhænger lidt af om de programmer du har brug for også ekistere til Ubuntu eller om der findes et fornuftigt alternativ. Har du kun brug for lidt Office, web surfig etc. så skulle der ikke være noget til at hindre at du skifter til Ubuntu. Hvis du har andre krav til din computer så kan det være du lige skal liste dem så vi bedre kan rådgive.

Vær opmærksom på at når du køre direkte fra CD/USB vil systemet være noget langsomer da det ikke er installere på compurterens harddisken.

Under installationen vil du få mulighed for at installere side om side med Windows eller helt at erstate det eksisterende system. Det kan være en god ide at have begge systemer i en overgangs periode. Vælger du at fjerne det eksisterende Windows vil du få brug for en Windows installations DVD hvis du senere skulle vælge at gå tilbage til Windows. Fjerner du helt Windows vil du have mere harddisk plads og ingen virus, men der er ikke en risiko for at Virus fra Windows skulle inficere din Ubuntu.

Kan du eventuelt også oplyse lidt om den maskine du regner med at installere Ubuntu på?

Her er i øvrigt en guide til at bærnde DVD/CD'en fra Windows:
http://www.ubuntu.com/download/help/burn-a-dvd-on-windows
Eller lave en USB-pend:
http://www.ubuntu.com/download/help/create-a-usb-stick-on-windows
Så du kan prøve og installere Ubuntu.
Madam Mim
Geografisk sted: København

Indlæg af Madam Mim »

Hejsa.

Tusind tak for jeres hjælp.
Jeg kører nu UBUNTU - og jeg er glad for det. Nu skal jeg blot lige have lært systemet ordentlig at kende og finde ud af, hvordan jeg får styr på et par detaljer.
Vi skrives nok ved en dag.
The Joker

Indlæg af The Joker »

Hej, jeg ved godt du har markeret tråden som løst, men her er måske et par råd alligevel, jeg har to piger på 14 og 11 som kører på et par ældre maskiner, som jeg har stykket sammen af nogle ældre mskiner, som andre i familien har kasseret, fordi de ikke kunne bruge dem til deres Windows længere, der har jeg installeret Lubuntu på og de kører skønt og meget hurtigt. Daj jeg selv startede med Ubuntu gjorde jeg det, at selv om jeg havde arbejdet med computere i 20 år, startede jeg som om jeg intet vidste om det, og folk herinde var utroligt hjælpsomme, og jeg blev hurtigt dus med Ubuntu 10.04, at jeg så bruger en anden Linux i dag, er så min egen nysgerrighed, men du er startet det helt rigtige sted.
Brugeravatar
Claus M

Indlæg af Claus M »

Madam Mim skrev:Jeg kører nu UBUNTU -

Herligt - og tillykke med det !

Du vil blive mere og mere glad for det efterhånden som tiden går.

PS:
da du sikkert vil køre Ubuntu også når du køber en ny computer, må du huske at teste den først: tag en USB-stick med når du shopper. Så kan du starte maskinen i Ubuntu og se om det (stort set) virker før du køber. Og/eller kig her: http://www.ubuntu.com/certification
-eller spørg gerne i Forum her.

Jimmyfj
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Jimmyfj »

Når du shopper efter ny hardware/ny computer vil det være en god ide at starte med at kigge efter maskinen på nettet. Her kan du i reglen finde maskinens specifikationer, som du så kan liste i et indlæg i forum her, og få råd til til om det vil virke fejlfrit med Ubuntu eller ikke.

Langt det meste hardware vil i dag virke upåklageligt med Ubuntu/Linux, som har langt de fleste drivere på forhånd, men for at være helt sikker kan du liste specs her inde. Livrem og seler :D
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"

Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500