Jeg havde fået et problem, som tilsyneladende skyldtes, at 3.2.0-27 ikke var blevet installeret korrekt.
Et af forslagene var at slette 3.2.0-27 og det fulgte jeg.
Nu chrasher Update Manager, hvis jeg forsøger at opdatere noget.
Jeg har læst, at man ikke kan opdatere de 2 nyeste kerne-versioner p.g.a. noget afhængighedscheck, så min tanke er at slette alt nyere end 3.2.0-26.
Men hvordan sletter man nyeste kerner?
Og er det muligt at installere de nyeste kerner igen bagefter, hvis jeg først har slettet dem?
Slette nyeste kerner?
-
- Geografisk sted: Ikast-Herning
Re: Slette nyeste kerner?
Hej og velkommen i forum
Jeg tror det nemmeste er at køre denne kode i terminalTerminal finder du ved at trykke CRTL+ALT+T , kopier koden over (koden indsættes i terminal ved at trykke CRTL+SHIFT+V), og trykker "Enter".
Du bliver derefter bedt om dit password, (du kan ikke se, du skriver noget, mens du skriver), slut med "Enter" og det kører.
Jeg tror det nemmeste er at køre denne kode i terminal
Kode: Vælg alt
sudo dpkg --configure -a && sudo apt-get update -y && sudo apt-get upgrade -y && sudo-get autoclean && sudo apt-get autoremove
Du bliver derefter bedt om dit password, (du kan ikke se, du skriver noget, mens du skriver), slut med "Enter" og det kører.
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
-
jmd skrev:Jeg har læst, at man ikke kan opdatere de 2 nyeste kerne-versioner p.g.a. noget afhængighedscheck, så min tanke er at slette alt nyere end 3.2.0-26.
Men hvordan sletter man nyeste kerner?
Og er det muligt at installere de nyeste kerner igen bagefter, hvis jeg først har slettet dem?
Jeg kører med 3.2.0-31, så mit spørgsmål er hvordan har du installeret og fjernet kernel 3.2.0-27? og hvilkne Ubuntu er du på?
stra
-
Alle almindelige kommandoer, jeg har prøvet, virkede ikke.
De brokkede sig over at nogle afhængigheder for 3.2.0-27 manglede at blive sat op.
Det var noget med et post.... script, der ikke virkede.
Jeg kiggede efter og så, at der manglede nogle filer til 3.2.0-27, så der må være gået noget galt, da Update Manager installerede 3.2.0-27.
Update Manager og alle apt-get og lignende kommandoer brokkede sig over inkonsistens.
Følgende er enden på en af brok-listerne:
Errors were encountered while processing:
linux-image-3.2.0-27-generic
linux-backports-modules-cw-3.3-3.2.0-27-generic
linux-backports-modules-net-3.2.0-27-generic
linux-image-generic
linux-generic
E: Sub-process /usr/bin/dpkg returned an error code (1)
Jeg ved ikke, hvordan jeg slettede 3.2.0-27. Det var et af forslagene jeg stødte på, og det virkede, bortset fra, at det ikke rydder op. Synaptic rydder hellerikke op, for jeg har i mellemtiden brugt den til at slette 3.2.0-29.
Nu har jeg så slettet alle filer relateret til 3.2.0-27 og 3.2.0-29 fra /boot, og jeg har fået en ubuntu, der starter ok med 3.2.0-26.
Til gengæld hævder Update Manager nu, at min Ubuntu er fuldt opdateret, selvom jeg kører med 3.2.0-26.
(Undskyld, at jeg ikke havde tålmodighed til at vente på et svar)
Så nu er der tilsyneladende kun det problem tilbage, at jeg gerne vil have Update Manager til at opdatere computeren igen bl.a. med nyere kerne. (Som det nok fremgår, så er Update Manager holdt op med at chrashe)
De brokkede sig over at nogle afhængigheder for 3.2.0-27 manglede at blive sat op.
Det var noget med et post.... script, der ikke virkede.
Jeg kiggede efter og så, at der manglede nogle filer til 3.2.0-27, så der må være gået noget galt, da Update Manager installerede 3.2.0-27.
Update Manager og alle apt-get og lignende kommandoer brokkede sig over inkonsistens.
Følgende er enden på en af brok-listerne:
Errors were encountered while processing:
linux-image-3.2.0-27-generic
linux-backports-modules-cw-3.3-3.2.0-27-generic
linux-backports-modules-net-3.2.0-27-generic
linux-image-generic
linux-generic
E: Sub-process /usr/bin/dpkg returned an error code (1)
Jeg ved ikke, hvordan jeg slettede 3.2.0-27. Det var et af forslagene jeg stødte på, og det virkede, bortset fra, at det ikke rydder op. Synaptic rydder hellerikke op, for jeg har i mellemtiden brugt den til at slette 3.2.0-29.
Nu har jeg så slettet alle filer relateret til 3.2.0-27 og 3.2.0-29 fra /boot, og jeg har fået en ubuntu, der starter ok med 3.2.0-26.
Til gengæld hævder Update Manager nu, at min Ubuntu er fuldt opdateret, selvom jeg kører med 3.2.0-26.
(Undskyld, at jeg ikke havde tålmodighed til at vente på et svar)
Så nu er der tilsyneladende kun det problem tilbage, at jeg gerne vil have Update Manager til at opdatere computeren igen bl.a. med nyere kerne. (Som det nok fremgår, så er Update Manager holdt op med at chrashe)
-
AT køre med nyere kene har ikke så stor betydning, hvis du ingen problemer har (jeg mener det mest har med implementering af nyere driver o.l.)
Og jeg vil tro, at du ved næste friudgivelse af en kernel vil få mulighde for at opdatere
Og jeg vil tro, at du ved næste friudgivelse af en kernel vil få mulighde for at opdatere
stra
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
pas på med at slette filer manuelt for så ender du let med et system hvor der står at du har installeret 3.2.0-27 men manuelt har slette selve filerne til den, hvilket kan resultere i at systemet laver en fejl under en opdatering.
Prøv følgende for at opgradere:
Giver den fejl så vis hele output, de sidste linjer er ofte blot en konklusion af at de ikke virker.
Prøv følgende for at opgradere:
sudo apt-get clean; sudo apt-get update; sudo apt-get upgrade -y
Giver den fejl så vis hele output, de sidste linjer er ofte blot en konklusion af at de ikke virker.
-
Jeg ved, at man skal passe på med at slette noget manuelt, men i dette tilfælde var der noget, som manglede, og de steder på nettet, jeg har fundet, skriver, at man ikke kan fikse problemer med de to nyeste kerneversioner via synaptic, apt-get o.l. fordi afhængigheder blokkerer for det, selvom hjælpefilerne ikke er opdateret ordentligt.
Jeg prøvede sudo apt-get clean; sudo apt-get update; sudo apt-get upgrade -y
Resultatet sluttede med
0 upgraded, 0 newly installed, 0 to remove and 0 not upgraded.
Jeg er meget tilfreds med 26'eren, nu kan Ubuntu faktisk slukke for min PC igen. Det har den ikke kunnet længe, men det er jo hellerikke relevant, så længe jeg ikke lige får lyst til at boote i Windows.
Jeg er bare nervøs for, at det betyder, at jeg ikke får opdateringer fremover.
Jeg prøvede sudo apt-get clean; sudo apt-get update; sudo apt-get upgrade -y
Resultatet sluttede med
0 upgraded, 0 newly installed, 0 to remove and 0 not upgraded.
Jeg er meget tilfreds med 26'eren, nu kan Ubuntu faktisk slukke for min PC igen. Det har den ikke kunnet længe, men det er jo hellerikke relevant, så længe jeg ikke lige får lyst til at boote i Windows.
Jeg er bare nervøs for, at det betyder, at jeg ikke får opdateringer fremover.
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Det burde have kunne løses med dpkg.
Husk output ellers ved vi ikke hvad der forgår.
sudo apt-get purge linux-image-3.2.0-27-generic; sudo apt-get install linux-image-3.2.0-29-generic
Husk output ellers ved vi ikke hvad der forgår.
-
Det viste sig, at jeg alligevel havde fået et problem med trådløs netværk, så jeg prøvede
sudo apt-get purge linux-image-3.2.0-27-generic
og der kom en masse underlige beskeder, men nu kunne det lade sig gøre at fjerne og geninstallere b43 driveren.
Før fik jeg en besked om et eller andet fra 27 der manglede.
Jeg prøvede at gentage sudo apt-get purge linux-image-3.2.0-27-generic kommandoen, og så sagde den, at 3.2.0-27 var fjernet.
Jeg har fundet ud af, at selvom jeg fjernede 29 via Synaptic, så står der stadig en 3.2.0.29.31 i Synaptic, men jeg har jo slettet filerne i /boot, så jeg overvejer, om jeg skulle prøve med
sudo apt-get purge linux-image-3.2.0-29-generic ?
Jeg ved dog ikke, hvor meget, jeg tør gøre, da jeg nu har trådløst netværk, og jeg deltager i et kursus rresten af måneden, hvor jeg har brug for ubuntu
sudo apt-get purge linux-image-3.2.0-27-generic
og der kom en masse underlige beskeder, men nu kunne det lade sig gøre at fjerne og geninstallere b43 driveren.
Før fik jeg en besked om et eller andet fra 27 der manglede.
Jeg prøvede at gentage sudo apt-get purge linux-image-3.2.0-27-generic kommandoen, og så sagde den, at 3.2.0-27 var fjernet.
Jeg har fundet ud af, at selvom jeg fjernede 29 via Synaptic, så står der stadig en 3.2.0.29.31 i Synaptic, men jeg har jo slettet filerne i /boot, så jeg overvejer, om jeg skulle prøve med
sudo apt-get purge linux-image-3.2.0-29-generic ?
Jeg ved dog ikke, hvor meget, jeg tør gøre, da jeg nu har trådløst netværk, og jeg deltager i et kursus rresten af måneden, hvor jeg har brug for ubuntu