Lubuntu til Netbook?

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Svante

Lubuntu til Netbook?

Indlæg af Svante »

Har en Netbook med Intel Atom processor og 1 Gb Ram.
Kører pt. Ubuntu på den, men den kører ikke altid lige godt. Hvis jeg på youtube, sker det tit at lyden forsvinder eller billede og lyd "hakker" efter nogen tid. Er nødt til at genstarte, for at få den til at køre ordentligt igen.
Har fjernet det, jeg kunne undvære i opstart og bruger Unity 2D.
Har også forsøgt mig med disse "tweaks": http://modifyubuntu.com/#speed

Er jeg nødt til at bruge Lubuntu i stedet for? Hvad er Jeres erfaringer?
Claus Henriksen
Forfatter
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Lubuntu til Netbook?

Indlæg af Claus Henriksen »

Jeg har erfaring med n150. Den kører fint med 12.04, men langt mere flydendr
med lubuntu.
Har trippleboot på denne maskine: ubuntu 12.04, lubuntu 11.10 og win7.
Win 7 er bestemt ikke hurtigere end ubuntuerne :-)
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

ubuntuuser42 skrev:Jeg har erfaring med n150. Den kører fint med 12.04, men langt mere flydendr
med lubuntu.

Jeg kører med en dual-core atom 1,6 GHz og har 4 GB RAM i maskinen, og jeg har også knas med Flash, f.eks. YouTube videoer.
F.eks. oplever jeg at den pludselig går i stå, eller tror at den er færdig selv om den ikke er færdig med at afspille hele videoen.

HTML 5 udgaven af Youtube der bruger video tagget virker ofte meget bedre, men den skal man aktivt ind og aktivere på html5 siden på youtube: http://www.youtube.com/html5/

Hvis du er logget ind på YouTube, kan du klikke på Deltag i HTML5-prøveversionen linket, som du finder nederst i på siden, til venstre.

Ekstra kodecs skal du måske installere ekstra + genstarte browser før at de er tilgængelige for browseren.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

Jeg glemte lige at skrive at Lubuntu er et ganske udmærket valg.
Den er lynhurtig - og vil du hellere have at dene r hurtig, og der er mest mulig gejl skrællet af så er Lubuntu sagen.

Du kan nemt efter installere den på en Ubuntu, du behøver ikke at installere forfra - dog behøver du nok noget manuel pakke oprydning bagefter.

Lubuntu installere på en Ubuntu ved at køre denne kommando, og vente på at den bliver færdig:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install lubuntu-desktop lubuntu-software-center

og hvis 32 bit også køre:
sudo apt-get install lubuntu-restricted-extras w32codecs

og for 64 bit er det:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install lubuntu-restricted-extras w64codecs

De 2 kommandoer kan dog kun køres, hvis du har tilføjet et bestemt arkiv: http://medibuntu.org/repository.php

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Svante

Indlæg af Svante »

ubuntuuser42 skrev:Jeg har erfaring med n150. Den kører fint med 12.04, men langt mere flydendr
med lubuntu.

Win7 vil altid være langsomst ;-)
Prøver Lubuntu....
Svante

Indlæg af Svante »

lath skrev:
med lubuntu.

Jeg kører med en dual-core atom 1,6 GHz og har 4 GB RAM i maskinen, og jeg har også knas med Flash, f.eks. YouTube videoer.
F.eks. oplever jeg at den pludselig går i stå, eller tror at den er færdig selv om den ikke er færdig med at afspille hele videoen.

HTML 5 udgaven af Youtube der bruger video tagget virker ofte meget bedre, men den skal man aktivt ind og aktivere på html5 siden på youtube: http://www.youtube.com/html5/

Hvis du er logget ind på YouTube, kan du klikke på Deltag i HTML5-prøveversionen linket, som du finder nederst i på siden, til venstre.

Ekstra kodecs skal du måske installere ekstra + genstarte browser før at de er tilgængelige for browseren.

/Lars

Interessant. Det vil jeg lige "tjekke ud".
Håber virkelig, at HTML5 får udkonkurreret Flash.