Manglende tiltro til LXTask
-
- Geografisk sted: Rudkøbing
Manglende tiltro til LXTask
Jeg må vist hellere få monteret nogen flere harddiske så der er nok plads til Lifera
Arch på Toshiba Satellite C660-1NT og Acer Aspire One 532h
Manjaro på hjemmerullet pc.
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
Re: Manglende tiltro til LXTask
Det var en af de bedre. Hvis det stadigt er et problem efter en reboot, burde du oprette en bugrapport på det.
Med venlig hilsen Christian
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
christian.arvai skrev:Det var en af de bedre. Hvis det stadigt er et problem efter en reboot, burde du oprette en bugrapport på det.
Teknikbasker om Linux kernen og hukommelse
Et program kan godt allokere meget RAM - også meget mere end der rent faktisk er tilstede i maskinen.
(Linux) kernen, og for den sags skyld andre BSD og UNIX kerner, er så smart indrettet at allokering af fysisk RAM først sker når der er brug for det.
Kernen opdager at et program tager nyligt allokeret virtuel hukommelse i brug ved at noget adresseelektronik i CPUen signalerer en page-fault ved at elektronikken starter styresystemets page-fault funktion fuldautomatisk.
Er der fysisk RAM nok vil kernen nu, når programmet har bedt om og fået tildelt den page (en 4 KB blok) den skriver i, vil kernen også allokere en 4 KB page i fysisk RAM. Når kernen retunere fra page-fault funktionen, vil CPUens digitalelektronik herefter genstarte den maskinkodeinstruktion der aktiverede page-fault elektronikken.
Jeg gætter på at Liferea bare allokerer rigtig meget RAM - og tilsyneladende får det, men som sagt kun tilsyneladende. Det den har er at den har allokeret RAM i den virtuelle hukommelse, hvilket ikke er det samme som fysisk hukommelse.
Tricket er at du har et lineært hukommelsesområde, hvilket er meget nemmere at programmere i, end at allokere en masse små stykker. Allokering af et stort område i RAM er også meget mere effektivt, performance-mæssigt set.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
- Geografisk sted: Rudkøbing
Kunne ellers godt tænke mig en maskine med 16 2/3 Exabyte om det så er ram eller harddiskplads gør mig ikke så meget
Arch på Toshiba Satellite C660-1NT og Acer Aspire One 532h