Windows kan ikke installeres efter Ubuntu installation
-
- Geografisk sted: Right behind you
Jeg sidder med et lille problem. Jeg har foer haft en laptop paa hvilken jeg engang havde proevet og installere Ubuntu fra en original CD Rom som jeg fik tilsendt af Ubuntu organisationen. Denne gang ville jeg proeve og geninstallere XP og Windows 2000 efterfoelgende og forinden formatere harddisken men det ville simpelthen ikke ske.
Ubuntu havde aabenbart aendret noget som jeg ikke rigtigt kunne se men som gjorde, at det ikke laengere var muligt at installere Windows bagefter.
Nu sidder jeg saa igen med en laptop hvor jeg har XP og gerne vil installere Ubuntu. Men hvordan faar jeg XP paa samme bagefter hvis dette sker igen? Er det et kendt problem eller er der nogen der ved hvordan man undgaar det?
Venter spaendt paa svar.
Ubuntu havde aabenbart aendret noget som jeg ikke rigtigt kunne se men som gjorde, at det ikke laengere var muligt at installere Windows bagefter.
Nu sidder jeg saa igen med en laptop hvor jeg har XP og gerne vil installere Ubuntu. Men hvordan faar jeg XP paa samme bagefter hvis dette sker igen? Er det et kendt problem eller er der nogen der ved hvordan man undgaar det?
Venter spaendt paa svar.
-
- Geografisk sted: Nordjylland
Re: Windows kan ikke installeres efter Ubuntu installation
Jeg skal lige forstå dig ret - Ønsker du at installere en ren Ubuntu, og dermed fjerne XP ? Eller taler vi Dual-boot med XP og Ubuntu?
Indtil du kender Ubuntu lidt bedre vil jeg anbefale at du laver en dual-boot mellem de to. På denne måde vil det være lettere for dig at fjerne en eventuel Ubuntu, EXT3 partition direkte fra Windows' egen diskhåndtering under kontrolpanelet.
Ubuntu, og Linux som helhed gør ikke noget ved diskene, som gør, at Linux ikke kan fjernes igen, og Windows installeres på ny på samme enhed. Her skal du, hvis du har en ren Linux maskine blot bruge den originale installations Cd til Windows, fra hvilken du kan re-partitionere din harddisk.
Indtil du kender Ubuntu lidt bedre vil jeg anbefale at du laver en dual-boot mellem de to. På denne måde vil det være lettere for dig at fjerne en eventuel Ubuntu, EXT3 partition direkte fra Windows' egen diskhåndtering under kontrolpanelet.
Ubuntu, og Linux som helhed gør ikke noget ved diskene, som gør, at Linux ikke kan fjernes igen, og Windows installeres på ny på samme enhed. Her skal du, hvis du har en ren Linux maskine blot bruge den originale installations Cd til Windows, fra hvilken du kan re-partitionere din harddisk.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"
Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
-
Re: Windows kan ikke installeres efter Ubuntu installation
Jimmyfj skrev:Jeg skal lige forstå dig ret - Ønsker du at installere en ren Ubuntu, og dermed fjerne XP ? Eller taler vi Dual-boot med XP og Ubuntu?
Jeg oensker, at installere KUN Ubuntu paa disken. Den CD jeg har faaet tilsendt siger ikke noget om Dual-Boot. Der er en mulighed for, at koere Ubuntu virtuelt og saa er der en hvor man kan installere den paa harddisken. Den sidste vil jeg gerne gennemfoere men er samtidig bange for konsekvenserne mht. installation af Windows bagefter.
De Windows-CDer som jeg har er *host host* 'second hand' versioner (hvis du forstaar hvad jeg mener) og nej, det kunne IKKE lade sige goere, at boote op fra dem (som det ellers altid kunne) ej heller formatere disken efter Ubuntu var installeret.
Saa, hvordan kan jeg loese problemet efter Ubuntu er installeret og hvis jeg nu skulle ville installere XP eller lignende bagefter igen en dag.
Husk paa, at jeg foer har haft en laptop hvor jeg NETOP havde dette problem og det var altsaa Ubuntu som sad paa disken foer.
-
- IRC nickname: eitreach
- Geografisk sted: København
Hvis du en dag skulle få lyst til at fjerne Ubuntu og geninstallere Windows, kan du boote op fra din Ubuntu-cd i live-tilstand, og køre gparted - så kan du fjerne de partitioner som Ubuntu har lavet, så du ender med igen at få en helt tom disk, uden noget skrevet på den. Så kan Windows hurtigt se hvad der kan installeres på.
"A Narn heavy cruiser?!"
Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393
-
eitreach skrev:Hvis du en dag skulle få lyst til at fjerne Ubuntu og geninstallere Windows, kan du boote op fra din Ubuntu-cd i live-tilstand, og køre gparted - så kan du fjerne de partitioner som Ubuntu har lavet, så du ender med igen at få en helt tom disk, uden noget skrevet på den. Så kan Windows hurtigt se hvad der kan installeres på.
Det her lyder MEGET interessant. Men jeg må pinligt berørt indrømme, at jeg hverken aner hvordan man gør det, ej heller hvordan jeg får denne live-tilstand frem. Eller er det bare den virtuelle del af Ubuntu, du mener med 'live'?
Takker for svar!
-
- Geografisk sted: Valby
Live er når man booter Ubuntu fra en CD, og Ubuntu dermed ikke kører fra harddisken. Kan grunden til at du ikke kan boote din windows-cd ikke være fordi du har sat din BIOS til at boote fra harddisken i stedet for CD-drevet? Anyway... put din Ubuntu live cd i drevet (sørg for at maskinen booter fra CD-drev).
Gå ind i system -> administration -> partition editor. Det skulle gerne give dig et overblik over dine partitioner.
Gå ind i system -> administration -> partition editor. Det skulle gerne give dig et overblik over dine partitioner.
-
safesite skrev:eitreach skrev:Hvis du en dag skulle få lyst til at fjerne Ubuntu og geninstallere Windows, kan du boote op fra din Ubuntu-cd i live-tilstand, og køre gparted - så kan du fjerne de partitioner som Ubuntu har lavet, så du ender med igen at få en helt tom disk, uden noget skrevet på den. Så kan Windows hurtigt se hvad der kan installeres på.
Det her lyder MEGET interessant. Men jeg må pinligt berørt indrømme, at jeg hverken aner hvordan man gør det, ej heller hvordan jeg får denne live-tilstand frem. Eller er det bare den virtuelle del af Ubuntu, du mener med 'live'?
Takker for svar!
'Live'-tilstanden er som SU skriver når man starter Ubuntu direkte fra cd'en, i grafisk tilstand. Derfra kan man så køre partitioneringsprogrammer (ldit det samme, som dengang man gjorde det med DOS-disketter i Windows, og sådan..) det her er bare langt mere fancy. Men så kan du som sagt køre partitioneringsprogrammer uden bøvl, og gøre din harddisk 100% blank igen.
"A Narn heavy cruiser?!"
-
sådanUBUNTU skrev:Live er når man booter Ubuntu fra en CD, og Ubuntu dermed ikke kører fra harddisken. Kan grunden til at du ikke kan boote din windows-cd ikke være fordi du har sat din BIOS til at boote fra harddisken i stedet for CD-drevet? Anyway... put din Ubuntu live cd i drevet (sørg for at maskinen booter fra CD-drev).
Okay, jeg vil prøve det her med partition editor og så se om jeg kan slette XP bare ved at formatere med samme. Men når jeg gør det kommer der så ikke sektorer 'skrevet af Linux' og kan det ikke i sig selv være et problem for Windows bagefter, at 'komme til'? Måske på samme måde som det var tilfældet ved problemet med min gamle laptop?
BIOS'en i denne maskine er en U.S. BIOS fra firmaet Gateway da det er en amerikansk maskine der er købt i USA. Denne BIOS har ikke funktioner som i andre BIOS her og som normalt tillader, at fravælge dele men kun en liste som står i øjeblikket sådan her:
1. CD-ROM Drive
2. Removable Drives
3. Hard Drive
4. Network Boot
Man kan så flytte ting op og ned så man får bootsekvensen som man ønsker. Men ellers intet.
eitreach skrev:'Live'-tilstanden er som SU skriver når man starter Ubuntu direkte fra cd'en, i grafisk tilstand. Derfra kan man så køre partitioneringsprogrammer (ldit det samme, som dengang man gjorde det med DOS-disketter i Windows, og sådan..) det her er bare langt mere fancy. Men så kan du som sagt køre partitioneringsprogrammer uden bøvl, og gøre din harddisk 100% blank igen.
Okay, tak for det. Men det problem jeg har beskrevet i svaret til "sådanUBUNTU" før...???
-
Super, duper hjælp jeg har fået her. Tusinde tak og jeg vil for evigt være jer taknemmeligt.
Jeg har opgivet, at få Windows installeret. Ubuntu kunne fint formatere med GPartition Editor. Det var endda så kanon, at det kunne formatere i flere formater som FAT16, FAT32, NTFS osv. så det var simpelthen lykken og redningen.
Men som sagt så ville Windows bagefter ikke være med. Og det var slet ikke Ubuntus skyld, tværtimod. Jeg har fundet ud af, at det vist er noget som Gateway (laptop fabrikanten) har fået lagt ind i BIOS så det blokerer når man prøver, at installere eller formatere drevet.
Jeg tror, at jeg vist skal have en snak med min ven om hvad han ikke skal købe næste gang...!
Men på trods af det, så kunne Ubuntu installeres på disken. Så det var jo bare fantastisk og det får han nu hvad enten han vil have det eller ej.
Men rådet fra jer her var guld værd. Det skal I have mange tak for!! Der er noget som kører så det er alt det jeg på nuværende tidspunkt skal bruge og så er detaljerne underordnet...!
Jeg vender tilbage når eller hvis der kommer mere bøvl, ok?
Mange hilsner herfra og endnu engang tak!
Jeg har opgivet, at få Windows installeret. Ubuntu kunne fint formatere med GPartition Editor. Det var endda så kanon, at det kunne formatere i flere formater som FAT16, FAT32, NTFS osv. så det var simpelthen lykken og redningen.
Men som sagt så ville Windows bagefter ikke være med. Og det var slet ikke Ubuntus skyld, tværtimod. Jeg har fundet ud af, at det vist er noget som Gateway (laptop fabrikanten) har fået lagt ind i BIOS så det blokerer når man prøver, at installere eller formatere drevet.
Jeg tror, at jeg vist skal have en snak med min ven om hvad han ikke skal købe næste gang...!
Men på trods af det, så kunne Ubuntu installeres på disken. Så det var jo bare fantastisk og det får han nu hvad enten han vil have det eller ej.
Men rådet fra jer her var guld værd. Det skal I have mange tak for!! Der er noget som kører så det er alt det jeg på nuværende tidspunkt skal bruge og så er detaljerne underordnet...!
Jeg vender tilbage når eller hvis der kommer mere bøvl, ok?
Mange hilsner herfra og endnu engang tak!
-
Hej igen!
Jeg har lige fået nogle flere spørgsmål i forbindelse med Ubuntu. Jeg har set, at der på CD'en findes en antivirus (kaldt Clamshell tror jeg nok) og som vist kører på Windows. Men er den også lavet til Ubuntu???
Hvilket bringer mig så til mit næste spørgsmål:
Er det nødvendigt, at beskytte Ubuntu med en slags antivirus? Mod spyware? Malware? Trojanere osv.? Skal man bruge en firewall eller er det indbygget i Ubuntu?
Jeg ved, at jeg har læst at Linux har en sikkerhedshistorie der ikke overgåes af noget andet styresystem. Men så sent som i går har jeg f.eks. læst, at Macintoshs styresystem Mac Tiger osv. får flere og flere angreb af hackere og de har jo traditionelt ikke haft de store problemer omend der findes antivirusscannere i mere end et årti til denne platform også.
Altså hele sikkerhedsspørgsmålet omkring Ubuntu/Linux ville jeg blive glad for, at høre mere om.
Kan I oplyse mig?
Takker!
Jeg har lige fået nogle flere spørgsmål i forbindelse med Ubuntu. Jeg har set, at der på CD'en findes en antivirus (kaldt Clamshell tror jeg nok) og som vist kører på Windows. Men er den også lavet til Ubuntu???
Hvilket bringer mig så til mit næste spørgsmål:
Er det nødvendigt, at beskytte Ubuntu med en slags antivirus? Mod spyware? Malware? Trojanere osv.? Skal man bruge en firewall eller er det indbygget i Ubuntu?
Jeg ved, at jeg har læst at Linux har en sikkerhedshistorie der ikke overgåes af noget andet styresystem. Men så sent som i går har jeg f.eks. læst, at Macintoshs styresystem Mac Tiger osv. får flere og flere angreb af hackere og de har jo traditionelt ikke haft de store problemer omend der findes antivirusscannere i mere end et årti til denne platform også.
Altså hele sikkerhedsspørgsmålet omkring Ubuntu/Linux ville jeg blive glad for, at høre mere om.
Kan I oplyse mig?
Takker!
-
Er du almindelig Linux-bruger, som ikke leger med Windows-netværk, skal du ikke bekymre dig om virus - og selv hvis du havde, ville det kun være din Windows-del du skulle bekymre dig om.
Til Linux har man ClamAV, som kan findes via Synaptic, og du har egentlig allerede en firewall - hvis du vil konfigurere den grafisk, kan du installere eksempelvis Firestarter, som også kan findes via Synaptic.
Til Linux har man ClamAV, som kan findes via Synaptic, og du har egentlig allerede en firewall - hvis du vil konfigurere den grafisk, kan du installere eksempelvis Firestarter, som også kan findes via Synaptic.
"A Narn heavy cruiser?!"
-
- Geografisk sted: Valby
Der er ikke som standard ikke installeret hverken antivirus eller firewall i Ubuntu. Det er nærmest umuligt at trænge ind i systemet udefra, derfor er en firewall heller ikke nødvendig, hvis du bare er almindelig bruger. Du kan dog vælge at installere firestarter (ligger i synaptic)
Antivirus er mere eller mindre ikke-eksisterende i linux. Du kan installere antivirus-programmer fra mange af de store udbydere, f.eks. AVG og Avast, og en email-server-scanner ClamAV men det er primært for, at sikre, at man ikke sender windows-virus til windows-maskiner. Virus kan sagtens spredes via linux, men det angriber ikke linuxsystemet.
Hvis antivirus for alvor bliver relevant på et tidspunkt, er det temmelig sikkert, at jungletrommerne i linuxverdenen vil lyde hurtigt og højt!
Hvis du søger på 'antivirus' på dette forum finder du meget mere info om emnet. Det er altid en god idé at søge, før man spørger, og poste spørgsmål i en relevant tråd .
Edit: Jeg vidste ikke, at der er en firewall i Ubuntu som standard. Man lærer hver dag
Antivirus er mere eller mindre ikke-eksisterende i linux. Du kan installere antivirus-programmer fra mange af de store udbydere, f.eks. AVG og Avast, og en email-server-scanner ClamAV men det er primært for, at sikre, at man ikke sender windows-virus til windows-maskiner. Virus kan sagtens spredes via linux, men det angriber ikke linuxsystemet.
Hvis antivirus for alvor bliver relevant på et tidspunkt, er det temmelig sikkert, at jungletrommerne i linuxverdenen vil lyde hurtigt og højt!
Hvis du søger på 'antivirus' på dette forum finder du meget mere info om emnet. Det er altid en god idé at søge, før man spørger, og poste spørgsmål i en relevant tråd .
Edit: Jeg vidste ikke, at der er en firewall i Ubuntu som standard. Man lærer hver dag
-
eitreach skrev:Er du almindelig Linux-bruger, som ikke leger med Windows-netværk, skal du ikke bekymre dig om virus - og selv hvis du havde, ville det kun være din Windows-del du skulle bekymre dig om.
Tak for svarene!
Det var jo meget oplysende. Men så er der bare et spørgsmål tilovers hvilket er:
Hvor finder jeg/hvordan installerer jeg Synaptic?
-
Det er både installeret på live-cd'en, og på forhånd før du åbner din desktop for første gang.
"A Narn heavy cruiser?!"
-
eitreach skrev:Det er både installeret på live-cd'en, og på forhånd før du åbner din desktop for første gang.
Okay, mange tak. Jeg kigger på det. Så skal jeg vist bare køre det fra live CD'en nu.