Fejlmeddelelse Classpath ???

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Lionkone

Indlæg af Lionkone »

Jeg er ved at lægge windows bag mig, men har desværre en del bøvl med at få min netbank i brug. Jeg har forsøgt at finde svar på nedenstående med uden held.

Når jeg forsøger at logge ind på nordeas netbank får jeg følgende.....Hvad skal jeg gøre? Når jeg har enten accepteret eller annuleret 2-3 gange kommer jeg videre til det billede hvor jeg skulle være i stand til at indtaste bruger og kode....men det kommer slet ikke frem.

Håber I kan hjælpe mig.

https://www.netbank.nordea.dk/netbank/s ... orMessage= wants to load an applet.
GNU Classpath's security implementation is not complete.
HOSTILE APPLETS WILL STEAL AND/OR DESTROY YOUR DATA!

Click "Cancel" if you do not trust the source of this applet.
Click "Trust Applet" to load and run this applet now.
Click "Trust Applet and Add To Whitelist" to always load and run this applet from now on, without asking.
The whitelist is a list of the URLs from which you trust applets.
Your whitelist file is " /home/lene/.gcjwebplugin/whitelist.txt ".
sådanUBUNTU
Geografisk sted: Valby

Indlæg af sådanUBUNTU »

Du skal i hvert fald trykke på trust. Det er Nordea, der forsøger at køre en java applet, og den kan du jo sagtens acceptere.

Det ser ikke ud til, at du anvender sun's java, men i stedet en fri GNU-version. Har jeg ret i det?

Jeg foretrækker selv at anvende sun's version, fordi der er større vished for, at stort set alle java applets kan afvikles korrekt og uden problemer. Men det er jo også et spørgsmål om du er fundamentalistisk fri software-tilhænger.

Måske du skulle overveje at installere suns version. Se evt. http://www.ubuntu.linuxin.dk.

Skriv hvis du bliver ved med at kæmpe uden resultat. Jeg bruger selv Nordea netbank med Ubuntu. Det virker uden problemer :)
Lionkone

java !!

Indlæg af Lionkone »

Jeg har uden held forsøgt installere java fra sun. Måske bare fordi jeg ikke kan hitte ud af hvordan man gør. Jeg syntes jeg fulgte vejledningen men endte med at hente automatis - som jeg vist har afinstalleret igen.

Du henviser venligt til en side - skal/kan jeg hente noget der, udover information på engelsk.

Håber du fortsat gider hjælpe - vil jo nødigt give op.

Jeg kan iøvrigt ikke fjerne java fra tilføj/fjern - der henvises til at jeg skal bruge Synaptic package manager - hvad det så end er .
javascript:emoticon(':shock:')
eitreach
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Indlæg af eitreach »

Automatix er djævlen.

Hop ind i Synaptic, søg på java, og så er den lige dér. :) Det skal ikke gøres mere indviklet end det egentligt er. Stort set alt kan installeres via Synaptic - det gælder også for codecs.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393
Lionkone

Indlæg af Lionkone »

Fuuuuuuuundet - synaptic altså.

Hvis jeg skriver java får jeg en hel røvfuld frem! Skal jeg fjerne alt det ??

Og hvad med "djævlen" hvordan kommer jeg af med den.

Indviklet ? - jo sgu' når man er "novice" på området og helt rundt på gulvet af sære udtryk.....men jeg fortsætter - jeg VIL have det til at virke så jeg kan vinke farvel til Windows - for good.

Håber på tålmodighed fra support....':D'
sådanUBUNTU

Indlæg af sådanUBUNTU »

Den nemmeste måde at få sun java, flash, understøttelse af lydformater og andre gode ting er at gå ind i Programmer -> Tilføj/fjern...

Søg efter (og installer) "ubuntu restricted extras".

så nemt kan det gøres :-)
sådanUBUNTU

Indlæg af sådanUBUNTU »

Er der nogle der ved, hvilke pakker der indeholder GNU java. Det skal vel ud af Lionkones maskine, eller hvad?
tbresson

Indlæg af tbresson »

Jeg valgte at gå ind på java.com og da den pop'ede op med, at den manglede noget java så valgte jeg SUN's version.

Nu ved jeg jo heller ikke lige hvilke pakker osv.. der blev valgt, hvis man skal sammenligne med Synaptec.

Men hvis du går ind i Add/Remove programs fra start menuen, så har jeg følgende pakker:

Sun Java 6 Web Start

(hvis du søger på "java").
Lionkone

Indlæg af Lionkone »

Jeg kan IKKE fjerne det via tilføj fjer - jeg får stadig meddelse om, at jeg skal bruge synaptic - men her er det heller ikke. Nu er det java webstart 1.4 der driller - skal den fjernes??

Og hvordan finder jeg den jave jeg skal bruge....skriv nu ikke at jeg skal gå ind sun's hjemmeside - der har jeg været og der er 2 at vælge imellem og jeg har prøvet begge 2 uden held!!!!!

Lionkone
Lionkone

Indlæg af Lionkone »

Nu har jeg fået fjernet diveres javaer og derefter installeret "ubuntu restricted extras" - men jeg får stadig den der fejl med classpath.....nu giver jeg snart op !!!!! :evil:
sådanUBUNTU

Indlæg af sådanUBUNTU »

Forstår jeg dig ret, at du vælger "Trust Applet", men der ikke sker noget? Ud fra din beskrivelse er det lidt uklart, hvornår og hvordan fejlen forekommer... Måske er det en idé at tage din maskine med til et et sandkassemøde. Nordea burde ikke være et problem, og dog...

Jeg ved ikke om det hjælper dig, men jeg lavede min nøglefil i firefox og linux og ikke i Windows. Jeg har aldrig oplevet problemer m Nordea Netbank i linux, men det har min kæreste... på den samme computer! Og hendes nøglefil er lavet i Internet Explorer. Det er godt nok et år siden hun sidst prøvede at logge på Nordea Netbank.

Det er et vildt skud, men...
Lionkone

Indlæg af Lionkone »

Tror mit problem er løst nu - hvordan er jeg ikke helt klar over, men efter at have afinstalleret og hentet plugin (java) fra min netbank fik jeg pludselig log-in fra nordea på skærmen. Kunne herdefter finde min nøgle og efter at have trykket på alt+tab kunne jeg også skrive kodeordet.

Håber bare det bliver ved med at virke.

Dog kunne jeg godt tænke mig, at jeg ikke skulle finde min nøgle hver gang. Det er besværligt :(

men bedre end ingentind.

Fik altså ikke brug for sandkassen denne gang.........
sådanUBUNTU

Indlæg af sådanUBUNTU »

Hvis du bare lægger din nøglefil ind i din hjemmemappe, er det bare at trykke på gennemse og vælge filen :-)

Det er da godt du fik det til at virke.
JOOR
Geografisk sted: Søndersø

Re:

Indlæg af JOOR »

Lionkone skrev:og efter at have trykket på alt+tab kunne jeg også skrive kodeordet.

Er der nogen der er faldet over en smartere måde at komme til kodeords feltet? - det er lidt irriterende at bruge alt+tab.... som jo også skifter program :?
Jan Rasmussen
40 74 04 25
JOOR
Geografisk sted: Søndersø

Re: Re:

Indlæg af JOOR »

JOOR skrev:
Lionkone skrev:og efter at have trykket på alt+tab kunne jeg også skrive kodeordet.

Er der nogen der er faldet over en smartere måde at komme til kodeords feltet? - det er lidt irriterende at bruge alt+tab.... som jo også skifter program :?

Nå jeg fandt en selv...... alt+venstre klik :)
Jan Rasmussen
40 74 04 25