Hvad er Gnome og KDE for noget?

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
planet-reptile

Indlæg af planet-reptile »

Ja, hvad er det egentlig for noget? :D Det lyder som slang :lol:
Hilsen Kim.
tbresson

Indlæg af tbresson »

Gnome og KDE er interfaces - brugergrænseflader om man så kan sige. Windows har kun sin egen Windows Shell.

Der findes andre alternativer, men Gnome (som Ubuntu bruger) og KDE (som Kubuntu bruger) er de største.
planet-reptile

Jeg ved ikke engang hvad windows shell er for noget :lol: Brugergrænseflade, mens der så at det er hvad det er bygget op omkring? Er der nogen speciel grund til navnet GNOME og KDE? Har det nogen dybere betydning for systemet?
Hilsen Kim.
Wrapper
Geografisk sted: Århus, Denmark

Indlæg af Wrapper »

KDE = K Desktop Environment (Har aldrig fattet det K)
GNOME = GNU Object Model Environment
- navnene har ik nogen speciel betydning for os som brugere...
Billede

Billede
tbresson

Indlæg af tbresson »

Du kan læse lidt mere om forskellene her:
http://www.onlamp.com/pub/a/onlamp/2007 ... e-off.html

Windows har kun én brugergrænseflade, og jeg går ud fra du kender den. Det er det visuelle miljø du arbejder i når du bruger dit operativ system. Microsoft har kun lavet en brugergrænseflade til Windows, da de selvfølgelig mener der kun er én måde at gøre det på - deres.

Brugergrænsefladen er en skal / shell for operativ systemet. Så det er altså principelt muligt at skifte skalen ud, men stadig bruge samme operativ system. Nej.. ikke lige som at skifte theme, men lidt derhen af.

De underliggende funktionaliteter bag operativ systemet skal på én eller anden måde håndteres. Dette kan gøres på flere måder, og rent visuelt kan det også fremstilles på flere måder. Så mens operativ systemet under skalen stadig er det samme så er det bare det "ydre", der ændre sig.

To mennesker kan godt be' en mand om at samle en bold op fra jorden på forskellige måder og opnå samme resultat. Samme med brugergrænseflader. De snakker med det interne i operativ systemet og fortæller operativ systemet hvad bruger gør.

I Linux verdenen findes der flere forskellige desktop miljøer.
tbresson

Indlæg af tbresson »

K'et i KDE står ikke for noget :)

Det er bogstavet, der kommer før L i alfabetet som står for Linux. K'et var valgt fordi KDE kører på mange typer af Unix og BSD.

Denne tekst står på engelsk i KTip når man installere KDE :P
sådanUBUNTU
Geografisk sted: Valby

Indlæg af sådanUBUNTU »

prøv at billedgoogle henholdsvis kde og gnome. så vil I sikkert se at der er relativ stor forskellet på udseendet. Og prøv også at google KDE 4 (fremtidens KDE-version. Den bliver ret flot, synes jeg!)
eitreach
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Indlæg af eitreach »

Jeg kan personligt ikke ret godt lide KDE, fordi jeg synes det er unødigt kringlet. Jeg glæder mig dog til at se KDE 4, for at se om der kommer nogle nyskabelser som kan gøre det hele en anelse mere tolerabelt.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393
Artificial Intelligence
Geografisk sted: Køge

Indlæg af Artificial Intelligence »

Der findes mange brugerflader til linux (*nix, *bsd). Gnome og KDE er nok de mest populære. Ubuntu bruger Gnome some default. Kubuntu=KDE, Fluxbuntu = fluxbox, xubuntu = XFCE
eitreach

Indlæg af eitreach »

Og så har vil Elbuntu (det lyder ufatteligt corny.. Som om den skulle være medvirkende i en Zorro-film) som benytter sig af Enlightenment.

"Elbuntu, su reinado malvado encima! El terror no gobernará no más, usted diablo-pinguino malvado!"

Billede
"A Narn heavy cruiser?!"

planet-reptile

Hmm, i så fald bryder jeg mig ikke om kubuntu (det er vist KDE?) Jeg synes det er for forvirrende at have med at gøre og menuerne er uoverskuelige.
Ubuntu (GNOME) er topnice! :)
Hilsen Kim.
eitreach

Indlæg af eitreach »

Nu findes der jo også andet.. IceWM eksempelvis.. Blackbox, Fluxbox, Xfce.. Window Maker. Mange. :)
"A Narn heavy cruiser?!"

planet-reptile

Hehe, okay :)
Hilsen Kim.
sådanUBUNTU
Geografisk sted: Valby

Indlæg af sådanUBUNTU »

Jeg kan lide både Gnome og KDE. Jeg synes, at man skylder sig selv at prøve begge af, før man beslutter sig. Ubuntu er nogen gange lidt for enkelt, så man lige mangler en indstillingsmulighed, og KDE er nogle gange lidt ustabilt. Det er dog også klart, at flertallet på Ubuntuforum foretækker Gnome, mens flertallet på Suseforum foretrækker KDE ;).

Jeg kan især godt lide nogle af KDE's applikationer. Så dem vælger jeg da bare at køre fra Gnome :)
Wrapper
Geografisk sted: Århus, Denmark

Indlæg af Wrapper »

Det er noget underligt med SuSe, for der syntes jeg faktisk at KDE er at foretrække - men det er så det eneste system jeg har oplevet det med.
Billede

Billede