Bistand til Gparted brug

Søger du et bestemt program? Mangler du et alternativ til dit Windowsprogram? Program-spørgsmål kan stilles her.
mbjornbak
IRC nickname: mbh
Geografisk sted: København

Bistand til Gparted brug

Indlæg af mbjornbak »

Som I kan se på billedet,der kommer frem, hvis klikker på linket her under, så illustreres disken på min PC, hvor der nu er installeret windows XP.

Jeg forstår billedets budskab således, at der er mere end 70 GB til rådighed for en eventuel installation af ubuntu.

Første spørgsmål: skal jeg - inden jeg evt. installerer ubuntu - sørge for at "det", der fremtræder farvet, kommer til at ligge i forlængelse af hinanden--- altså således, at der ikke optræder en ufarvet del mellem to farvede?? --- og hvis ja, hvorledes griber jeg det an?

Hvis svaret på mit første spørgsmål er nej, så vil en eventuel ubuntuinstallation komme til at ligge- som en "sandwich" - mellem de to nuvæende installationer, og hvis svaret er ja, vil unbuntuinstallationen komme til at ligge som "rosinen i pølseenden" længst til højre.

Andet spørgsmål: Vil funktionaliteten af en eventuel ubuntuinstallation være afhængig af, om der vælges sandwich eller rosin-løsning?

Billedet viser, at der tilsyneladende?? er tre partitioner på PC'en, nemlig: /dev/sda1, /dev/sda2 og /dev/sda3. I andre sammenhænge ser jeg, at der findes noget, der hedder extx, hvor x kan have forskellige værdier. Endvidere ser jeg,at findes noget , man klader swap.
Endelig ser jeg, at flere indsigtsfulde her på ubuntudanmark fortæller, at de laver en partition, de kalder /home, hvorved indholdet af /home angiveligt skulle være beskyttet, når man opdaterer fra ubuntu N til ubuntu N+1; beskyttet i den forstand, at det måske er unødvendigt at lave back up heraf før en opdatering eller måske også i forbindelse med en helt frisk installation.

Tredje spørgsmål: har jeg forstået dette rigtigt?

Jeg er sikker på, at mine spørgsmål viser, at jeg skal lære at krybe, før jeg kan gå-- men det er vel et af formålene med dette forum?

På forhånd tak til dem, der måtte have stunder til at hjælpe mig på vej--- også ved at give mig lektier for ved henvise til steder, hvor jeg måtte kunne hente hjælp til de problemstillinger, jeg har ridset op her.

mbjornbak

http://imageshack.dk//viewimage.php?file=/imagesfree/v5P50142.png
buddig
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: Bistand til Gparted brug

Indlæg af buddig »

Mit første forslag, det som jeg ville gøre, er at droppe Windows og bruge hele disken til Ubuntu.
Hvis jeg ikke er klar til det, så køber jeg en ny harddisk og gemmer den originale, så jeg ikke mister det jeg havde.
Det er iflg. det gamle ord med at man ikke skal spilde det snavsede vand før man har det rene. :)

Jeg ved ikke hvad der ligger på /dev/sda3/ ACERDATA men jeg kan gætte på at det er drivere og links til evt. geninstallation af det oprindelige Windows.

Så kan mit forslag 2 gå ud på at du klemmer denne pattition sammen til f.eks 10 med Gparted GB, og laver en /dev/sda4 i de ledige 62 GB til Ubuntu installationen.
Henning
eyvind
Geografisk sted: Smørum

Indlæg af eyvind »

Ind med en ny harddisk - 80 GB er rigeligt. Så kan du i ro og mag gå på opdagelse i Linux verdenen, og blive glædeligt overrasket.

Bagefter kan du endda hente og bruge billeder/officefiler over til ubuntu fra windows HD og åbne dem med med programmet libreoffice som også er gratis.
Det kan gøres med et specielt USB kabel til et par hundrede kr.
Rigtige mænd tager ikke backup.
mbjornbak

Indlæg af mbjornbak »

Tak til buddig & eyvind
Til sidstnævnte. Mener du bogstaveligt "ind" eller vil en ekstern disk være OK ?--- og vil det særlige USB kabel,du nævner, gøre det muligt, at min PC med en intern disk og MÅSKE en ny ekstern disk, kan arbejde rimelig hurtigt?
mbjornbak
eyvind
Geografisk sted: Smørum

Indlæg af eyvind »

Ekstern USB harddisk kan køre ubuntu sådan her:
Live tilstand med mulighed for at lave indstillinger. (persistens)
Installeres på en USB harddisk - hvor jeg foretrækker at tage intern harddisk ud under installationen.

Ubuntu kan som regel læse og skrive på en windows partition (harddisk) enten fra en live CD eller USB

Hvis du tager den interne harddisk ud og vil prøve ubuntu med fuld fart skal den nye harddisk sættes ind i computeren og installeres der.

Når du så sætter den "gamle" harddisk til via USB vil ubuntu som regel kunne læse og skrive på denne harddisk, dog bør du ikke forsøge at "køre" windows programmer på den "gamle" HD.

Endelig er der også mulighed for at prøve ubuntu fra en memorystick helst 8GB (det kører dog ikke så hurtigt)
Rigtige mænd tager ikke backup.
mbjornbak

Indlæg af mbjornbak »

Mange tak for manduktionen.
mbjornbak