Jeg blev udsat for phising på myspace.

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
planet-reptile

Indlæg af planet-reptile »

Hej.

Jeg fik en besked fra en jeg ikke kendte. Jeg klikkede på linket fordi jeg vidste jo at der kunne ikke ske noget når man brugte Linux (Ubuntu) Men efter noget tid. Flere timer, så tænder jeg min anden computer og booter til Windows og går ind på min myspace og fr så beskeden at min konto har været udsat for phising og at jeg skal ændre kode for at aktivere min konto igen.
Jeg har angivet nyt password og min konto er igen aktiveret.
Hvad bør jeg gøre? Skal jeg installere antivirus på Ubuntu maskinen? Virker lidt tåbeligt når der ikke er virus til ubuntu, men hvad vil i anbefale? Skal jeg lave en ny installation? Formatere hele lortet?
Hilsen Kim.
eitreach
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Indlæg af eitreach »

Nu har phishing ikke noget med virus at gøre - der er den eneste sikkerhed man har, sig selv. Ligemeget hvilket OS man bruger.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393
planet-reptile

Jeg har installeret AVG og opdateret og scannet. Der blev ikke fundet nogen viruser. Skal jeg så bare skide hul i det der var sket og så bare ikke gøre mere?
Der kom 16Errors hvor programmet ikke kunne scanne filer, men ellers scannede den det andet.
Hilsen Kim.
planet-reptile

eitreach skrev:Nu har phishing ikke noget med virus at gøre - der er den eneste sikkerhed man har, sig selv. Ligemeget hvilket OS man bruger.

Ja, men hvad gøre jeg så når fejlen er sket?
Hilsen Kim.
eitreach

Indlæg af eitreach »

Som den besked du fik siger. Ændr dit kodeord, så den info du har sendt ikke er længere er gyldig.

Phishing handler om information på internettet - eks. hvis du indtaster dine bankoplysninger på en side, som skal forestille at være din banks, og som så derefter bliver misbrugt.
"A Narn heavy cruiser?!"

planet-reptile

Hej.
Okay, så bare det at jeg ændrer koden det er nok til at der ikke kan ske mere negativt?
Hilsen Kim.
eitreach

Indlæg af eitreach »

Medmindre du har sendt nogle vitale oplysninger via det site du klikkede dig ind på, så skulle der ikke ske mere.
"A Narn heavy cruiser?!"

planet-reptile

Okay.
Det har jeg ikke. Jeg ville oprette en profil, men lod være og slettede det jeg havde indtastet. Det var bare brugernavn og kode.
Hilsen Kim.
Gneeew
Geografisk sted: Århus

Indlæg af Gneeew »

planet-reptile skrev:Okay.
Det har jeg ikke. Jeg ville oprette en profil, men lod være og slettede det jeg havde indtastet. Det var bare brugernavn og kode.

Såfremt du benyttede dig af det samme kodeord, som du normalt bruger til mere følsomme ting, så bør du nok overveje at ændre det alle steder...
F.eks. netbank o.l.
Jimmyfj
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Jimmyfj »

Det kan vel næppe siges for tit: Linux' absolut stærkeste side er, at systemet praktisk talt er immun overfor virus, spyware, trojans og andre former for malware. Men, sélv om Linux er et sikkert system, er intet system mere sikkert end brugerens egen erfaring muliggør at det er. Her tænker jeg specielt på den generelle brugers manglende lyst til at bruge sikre password.

Ubuntu, lige som de fleste andre distributioner, har en feature, som sikre, at du selv kan generere sikre password. Og netop sikkerheden i Ubuntu afgøres, for en stor del af hvor komplekst et password man vælger at bruge i det daglige. Jo mere komplekst, jo vanskeligere er passwordet at "gætte".

Under System>Administration>Bruger & Grupper er der en uundværlig funktion til oprettelse af netop komplekse adgangskoder. Denne kode: bvQLzMWp, er genereret med Ubuntus egen password-generator. En pænt kompleks adgangskode, som med tilføjelse af blot tre - fire tegn mere, f.eks. de sidste fire i sit eget CPR-nummer, bvQLzMWp1919, vil være et mareridt for en hacker/cracker at gætte sig frem til. Og det éneste, man behøver er at skrive koden ned, til man kan den i hovedet.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"

Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
planet-reptile

Mange tak for det absolut fede råd.
Lige nu er jeg på en windåse maskine, me når jeg får bootet op i Ubuntu, så skal jeg nok få brugt det værktøj du snakker om.
Hilsen Kim.
planet-reptile

Øh, jeg kommer bare frem til en bruger skærm hvor der står min egen bruger og root.
Hilsen Kim.
eitreach

Indlæg af eitreach »

Generatoren finder du under 'Egenskaber' for den enkelte bruger.
"A Narn heavy cruiser?!"

planet-reptile

tak :D
Hilsen Kim.