Printer + splash screen

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
Rooh

Printer + splash screen

Indlæg af Rooh »

Hej, jeg har to spørgsmål (den ene lidt vigtigere end det andet) som jeg ikke har kunnet finde en ordentlig løsning på.

Jeg har installeret ubuntu 7.04 på mine forældres computer, til stor glæde skal jeg hilse og sige :D men jeg kan ikke få printeren til at virke, og der bliver ikke vist nogen splash screen (den der viser at styresystemet loades).

Computeren er en Packard Bell, omkring 3 år gammel.
Dens specs er:
Intel Celeron 2,4 ghz
768 Mb RAM
64 MB grafik (onboard, shared ram)

Printeren er en HP 1018 med USB stik. Ubuntu genkender printeren, uden problemer, og den installerer den, men når man vil udskrive en test side sker der intet. Vi har prøvet at skifte kabel og port, samt prøvet ubuntu 7.10, men det hjalp ikke.

Er der nogen der ved hvordan jeg kan få den til at virke og hvordan jeg kan få splash screen'en frem?
"Det er ikke, hvad man er, der tæller - det er hvad de tror, man er" - Andy Warhol

WS:
Ubuntu 7.10
AMD X2 4400+
250 GB SATA HD
Geforce 6600GT 128MB
2 GB Corsair Dual Channel

Bærbar:
Acer Travelmate
Ubuntu 7.10
Intel Celeron M 1,5 Ghz
40 GB HD
Intel Chipset grafik
512 MB RAM
Wrapper
Geografisk sted: Århus, Denmark

Printer + splash screen

Indlæg af Wrapper »

Tager lige mit input fra et andet indlæg, det kan måske ordne dit problem med splash.
Wrapper skrev:Jeg havde også det problem i starten. Når den bootede var skærmen bare sort, og der gik rigtig lang tid før den var bootet helt op.
Det viste sig så at være en fejl i usplash. Så måske er det også det ved dig.

åben en terminal.
nano /etc/usplash.conf
og så ændre til den opløsning din pc har.
ctrl+o
- for at gemme
ctrl+x
for at lukke

og så derefter denne kommando:
sudo update-initramfs -u -k `uname -r

- mener dog ik selv at jeg lige brugte denne guide jeg lige fandt, men var bare lige hurtigt rundt på google..
Billede

Billede
sådanUBUNTU
Geografisk sted: Valby

Printer + splash screen

Indlæg af sådanUBUNTU »

Den der uname -r kommando virker altså ikke på mit system, wrapper. Vil du ikke lige teste (og evt. rette) din guide, eller måske bare linke til den i stedet for at citere....

Når jeg kører

sudo update-initramfs -u -k `uname -r

får jeg et ">"-tegn som output og terminalen står stille. Måske det har noget at gøre med den underlige apostrof. Hvis `uname -r betyder at man skal skrive sin kerneversion i stedet, så er det i hvert fald lykkedes at forvirre mig. Når jeg bruger denne guide:

http://samiux.wordpress.com/2007/11/05/ ... buntu-710/

virker det bare!
Wrapper
Geografisk sted: Århus, Denmark

Printer + splash screen

Indlæg af Wrapper »

ok, men som jeg siger mener jeg heller ikke at det var den guide jeg brugte da jeg havde problemet. Men det var i noget i samme stil...
Billede

Billede
sådanUBUNTU

Printer + splash screen

Indlæg af sådanUBUNTU »

Rooh: Printerspecifikke problemer kan være svære at løse med mindre en eller anden tilfældigvis har den samme printer og har fundet en løsning. Derfor er minimum, at du skriver printerens modelnummer.

Prøv også at google "Printermærke model" Ubuntu.

Giver et hint, om andre har oplevet samme problem, og hvordan det kan løses. Det plejer at give pote.

I øvrigt et generelt råd. Lav en hurtig søgning på nettet og på forum, før du spørger. Sort skærm-problematikken er efterhånden beskrevet så mange gange på dette forum, at en hurtig søgning ville give resultat.

Det er selvfølgelig helt okay at spørge, hvis man ikke finder noget, når man forsøger :).
Rooh

HP1018 printer

Indlæg af Rooh »

Tak tak, jeg har ikke fået afprøvet det endnu, men vil gøre det ved første mulige lejlighed.

Printeren er en HP1018. Jeg har prøvet at google det og fundet folk med problemer med printeren, men det har været at de ikke kunne få ubuntu til at finde den. Jeg har ikke kunnet finde nogen der ikke har kunnet få den til at printe :( Jeg beklager at jeg ikke har søgt ordentligt herinde mht splash screen, men tak fordi i gad at svare alligevel :)
"Det er ikke, hvad man er, der tæller - det er hvad de tror, man er" - Andy Warhol

WS:
Ubuntu 7.10
AMD X2 4400+
250 GB SATA HD
Geforce 6600GT 128MB

Bærbar:
Acer Travelmate
Ubuntu 7.10
Intel Celeron M 1,5 Ghz
40 GB HD
Intel Chipset grafik
512 MB RAM
Rooh

Printer + splash screen

Indlæg af Rooh »

Hej igen,

jeg har fundet en driver som skulle få den til at virke, som hedder foo2zjs på denne hjemmeside: http://www.linuxprinting.org/show_print ... erJet_1018

Men jeg skal lave mit eget skript. Så det vil jeg så prøve på, men skriver nok lige så snart jeg løber ind i problemer :p Men igen tak for hjælpen for splash screenen :)

Forresten, hvis det skulle have interesse, så er der her en guide i hvordan man laver sine egne scripts, helt fra start:

http://www.linuxcommand.org/writing_shell_scripts.php

WS:
Ubuntu 7.10
AMD X2 4400+
250 GB SATA HD
Geforce 6600GT 128MB

Bærbar:
Acer Travelmate
Ubuntu 7.10
Intel Celeron M 1,5 Ghz
40 GB HD
Intel Chipset grafik
512 MB RAM
sådanUBUNTU

Printer + splash screen

Indlæg af sådanUBUNTU »

Hehe... du kaster dig bare ud i det :). Held og lykke med scriptet. :)

Min kritik var ikke så alvorlig, og det var ikke meningen at være uhøflig. Jeg har bare set spørgsmålet om sort skærm, stillet flere gange i løbet af en kort periode. Jeg fandt selv løsningen efter meget kort tids surfen på forummet, da jeg havde problemet. Ofte er det jo lettere at søge rundt omkring end at spørge. Derfor :)
Rooh

Printer + splash screen

Indlæg af Rooh »

Det forstår jeg også, så jeg tog det såmend ikke til mig :p Men jeg gør en mere ihærdig indsats inden jeg spørger næste gang :)

WS:
Ubuntu 7.10
AMD X2 4400+
250 GB SATA HD
Geforce 6600GT 128MB

Bærbar:
Acer Travelmate
Ubuntu 7.10
Intel Celeron M 1,5 Ghz
40 GB HD
Intel Chipset grafik