Netbank, Java og Firefox (opd. 09/09)

Bidrag til Projektet Ubuntu - her koordinerer vi noget af arbejdet.
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Netbank og Java (opd. 14/02)

Indlægaf NickyThomassen » 19. feb 2012, 10:32

laoshi skrev:Det er ikke nødvendigt at udskifte OpenJDK med oracles java. Se den løsning som Klaus69 giver her

Mjaeh, jeg havde godt set både Klaus' løsning her i forum, og andre steder på nettet, da jeg skrev indlægget.

Problemet er at der åbenbart er en total mangel på oplysninger om hvad denne hack gør, og uden de oplysninger er jeg tilbageholden med at anbefale det som en løsning. For mange folk er Java = netbank, så sikkerheden er nødt til at være in mente (i min mening ihvertfald).

Det tætteste jeg kan komme et svar er
Determines whether plugins will run in a separate "plugin-container" process.

http://kb.mozillazine.org/About:config_entries#DOM.
Men det er mere generelt for 'dom.ipc.plugins.*', jeg kan ikke finde nogen oplysninger (overhovedet) om 'dom.ipc.plugins.java.enabled'.

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Netbank og Java (opd. 19/02)

Indlægaf laoshi » 19. feb 2012, 10:58

Så vidt jeg forstår det, så er det simpelthen en isolering af et plugin i en selvstændig proces, så mulige problemer med den ikke får firefox til at gå ned. Nogle plugins er som standard sat til at køre på denne måde: NPAPI test plugin, Adobe Flash, Apple QuickTime (Windows) og Microsoft Silverlight (Windows), medens man selv kan sætte andre til at gøre det.
Så det har formentlig ikke så meget med sikkerheden at gøre som med at hindre at et eller andet måske ikke helt velformet plugin får hele browseren til at gå ned.
http://kb.mozillazine.org/Plugin-container_and_out-of-process_plugins
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Netbank og Java (opd. 19/02)

Indlægaf NickyThomassen » 19. feb 2012, 12:41


Utroligt, jeg var ellers også inde på den side og søge, men kunne ikke finde noget. Nogen dage kan man bare ikke finde det man leder efter :)

Men ja, jeg giver dig ret i at det bare er en isolering af java-pluginet, og som sådan burde det ikke betyde noget for sikkerheden. Jeg kan så kun få det til at virke i den ene af de 2 virtuelle maskiner jeg har sat op til testing, men med tanke på den mængde af misbrug de har udstået indtil nu, er det utroligt at de overhovedet virker.

Jeg har opdateret det første indlæg med det her forslag som en mulig løsning.

Nordsig
Indlæg: 361
Tilmeldt: 1. nov 2009, 20:11
Geografisk sted: Varde

Re: Netbank og Java (opd. 19/02)

Indlægaf Nordsig » 19. feb 2012, 18:41

Har lige forsøgt mig med forslaget i første indlæg. Det virker OK med min netbank. :D

Mange tak.
UBUNTU 22.04 på ToshibaSATELLITE-Z830-10W

handyman
Indlæg: 7
Tilmeldt: 11. feb 2012, 20:41

Re: Netbank og Java (opd. 19/02)

Indlægaf handyman » 21. feb 2012, 21:38

Hej

Se også min tråd om Alm Brand Bank netbank for detaljer (ved ikke lige hvordan man får et link til den ind her)

Edit af christian.arvai : Linket er her https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?t=15641


Jeg har 11.10 inkl updates og restricted extras til at virke uden at skifte java ud.

Jeg opgav 10.10 (nemid ok, men ikke apps) og 10.04 (nemid virkede slet, ikke uanset hvad jeg prøvede).
Bemærk jeg er begynder i Ubuntu install og config men vant til at adminstrere PC i windows og bruge Linux, så jeg kan sagtens have overset noget i min forsøg med at kopiere jeres kommandoer til jave skift etc, men tror det ikke.
(nb kører konsekvens engelske versioner af alt, men med danske support pakker )

vh
Peter

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Netbank og Java (opd. 19/02)

Indlægaf Christian.Arvai » 21. feb 2012, 21:43

@handyman

Du åbner den ønskede tråd, kopiere hele http-addressen og paster den i det nye indlæg. Jeg har lige gjort det for dig, men så ved du da det til en anden gang :)
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

RAF_Loke
Indlæg: 47
Tilmeldt: 13. jan 2007, 23:11
Geografisk sted: Bornholm

Re: Netbank og Java (opd. 19/02)

Indlægaf RAF_Loke » 26. feb 2012, 10:21

Virker nu fint på min 10.04, Firefox 10, Diba bank og andre offentlige sider.
Tak for tråden, den var en god hjælp :)
Loke
| Manjaro & 12.04 |

Hjemmeplejen
Indlæg: 4
Tilmeldt: 10. mar 2012, 23:45
IRC nickname: Hjemmeplejen
Geografisk sted: Fredensborg

Re: Netbank og Java (opd. 19/02)

Indlægaf Hjemmeplejen » 11. mar 2012, 00:10

TitanusEramius skrev:I den seneste tid har der været nogle problemer som har gjort at bl.a. NemID, og derigennem netbank, ikke har virket. Med tanke på det store antal tråde der er blevet oprettet omkring emnet, blev vi enige om at en opsamling var på sin plads.

--- Mulig løsning ---
Ved simpelthen at bede Java-plugin'et om at køre i en selvstændig process burde problemet kunne løses. Efter at Firefox er blevet startet, følges disse få skridt:

I adresselinien skrives "about:config" (uden parenteserne) efterfulgt af enter
Hvis du bliver spurgt, så trykker du "ja" til at være forsigtigt
I filterlinien indsættes "dom.ipc.plugins.java.enabled" (igen uden parenteser)
Der kommer kun ét resultat; det skal der dobbeltklikkes på, så værdien bliver "true"
(kommer der ingenting frem, så er Java sikkert ikke installeret korrekt)
Derefter lukkes fanen / vinduet, og Firefox genstartes og skulle gerne virke ordentligt igen

Vi vil meget gerne høre resultatet, altså om det virker som løsning eller ej, og om der evt. var andre problemer undervejs.

Baggrund
Problemet er centreret omkring Suns Java, og deres udmelding om at de stopper med at understøtte den til Linux. For fremtiden understøtter Sun i stedet OpenJDK (Open Java Development Kit) til Linux, og til syvende og sidst burde Java og OpenJDK være det samme. Canonicals valg om at fjerne Java fra Ubuntus softwarearkiv er det eneste valg de har haft, også selvom overgangen til OpenJDK er problematisk. Vi håber selvfølgelig at problemet er løst når den næste langtidsunderstøttede Ubuntu udkommer om et par måneder.

Status lige nu er, at
Firefox til og med version 9.0.1 virker
Chromium virker i alle versioner

Er skaden alligevel sket og virker netbank ikke, så forslår jeg en af to løsninger:

Brug Chromium
Først bør du sikre dig at OpenJDK 6 er installeret ved at køre følgende kommando i en terminal (den findes i Programmer -> Tilbehør):

Kode: Vælg alt

sudo dpkg --configure -a && sudo apt-get purge -y openjdk-6-jre openjdk-6-jre-lib openjdk-6-doc sun-java6-jdk sun-java6-bin sun-java6-fonts sun-java6-jre sun-java6-plugin ; sudo apt-get autoremove && sudo apt-get update -y && sudo apt-get install -y icedtea6-plugin && sudo apt-get upgrade -y

Dernæst kan Chromium så installeres, enten ved at søge på "chromium-browser-l10n" I Softwarecenteret, eller med følgende kommando i samme terminal:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install chromium-browser-l10n


Brug Suns Java
christian.arvai har samlet en kommando, som først fjerner evt. installeret udgaver af Java, og så tilføjer et softwarearkiv hvorfra Sun Java bliver installeret. For at installere den, kopiers følgende kommando ind i en terminal (den findes i Programmer -> Tilbehør) efterfulgt af enter:

Kode: Vælg alt

sudo dpkg --configure -a && sudo apt-get purge -y openjdk-6-jre openjdk-6-jre-lib openjdk-6-doc openjdk-7-jre openjdk-7-jre-lib openjdk-7-doc sun-java6-jdk sun-java6-bin sun-java6-fonts sun-java6-jre sun-java6-plugin sun-java7-jdk sun-java7-bin sun-java7-fonts sun-java7-jre sun-java7-plugin icedtea-plugin && sudo apt-get autoremove ; sudo apt-get update -y && sudo add-apt-repository ppa:webupd8team/java && sudo apt-get update && sudo mkdir -p /usr/lib/mozilla/plugins && sudo apt-get install oracle-jdk7-installer

(taget herfra http://www.webupd8.org/2012/01/install-oracle-java-jdk-7-in-ubuntu-via.html)

--- Husk at genstarte Firefox hvis den var åben under installationen / ændringer i opsætningen ---

Virker det stadig ikke, så opret et spørgsmål i opsætning sammen med en beskrivelse af hvad du har prøvet, og hvilken Ubuntu du har.

Tak til Stra, thj01 og klaus69 for forslag til løsninger.



Tak for hjælpen!!! NU har jeg den rigtige Java, ENDELIG :D
Ubuntu 12.10

jorgen
Indlæg: 7
Tilmeldt: 21. apr 2010, 18:51
IRC nickname: bitz

Re: Netbank og Java (opd. 19/02)

Indlægaf jorgen » 13. mar 2012, 22:38

Tak for hjælpen. Har foretaget ændringer som foreslået af TitanusEramius, og nu virker netbank igen i Firefox. Virker derimod ikke i Chrome efter den sidste opdatering! I det hele taget synes det, som om det er i forbindelse med opdateringerne, at der er kommet problemer. Har fulgt tråden og ændret flere gange som foreslået og det har virket og derefter ikke virket efter en ny opdatering!
Kører (lige nu) Ubuntu 10.04 og Firefox 10.02.
Hilsen Jørgen Th.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Netbank og Java (opd. 19/02)

Indlægaf Christian.Arvai » 13. mar 2012, 23:06

jorgen skrev:Tak for hjælpen. Har foretaget ændringer som foreslået af TitanusEramius, og nu virker netbank igen i Firefox. Virker derimod ikke i Chrome efter den sidste opdatering! I det hele taget synes det, som om det er i forbindelse med opdateringerne, at der er kommet problemer. Har fulgt tråden og ændret flere gange som foreslået og det har virket og derefter ikke virket efter en ny opdatering!
Kører (lige nu) Ubuntu 10.04 og Firefox 10.02.
Hilsen Jørgen Th.

Velkommen til forum.

Hvis du opretter en tråd under "Opsætning" https://ubuntudanmark.dk/forum/viewforum.php?f=3 , kan vi nok hjælpe dig videre med en løsning.

Prøv også at beskrive præcist hvad du har forsøgt (der er jo flere mulige løsninger). Jeg er selv på 10.04, og har ikke haft problemer, siden at jeg kørte den kommando, som er med i det første indlæg i tråden.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Hjemmeplejen
Indlæg: 4
Tilmeldt: 10. mar 2012, 23:45
IRC nickname: Hjemmeplejen
Geografisk sted: Fredensborg

Re: Netbank og Java (opd. 19/02)

Indlægaf Hjemmeplejen » 17. mar 2012, 13:07

Ja hos mig kører den også rigtig fint på min Ubuntu 10.04 LTS og min netbank accepterer fuldt ud min FF 11.0 PERFEKT
Ubuntu 12.10

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Netbank og Java (opd. 19/02)

Indlægaf NickyThomassen » 20. mar 2012, 21:58

Jamen vi takker, og er glade for at høre at vores fix virker.

Vi fortsætter med at holde øje med Firefox og Java, efterhånden som tingende udvikler sig. Så vidt jeg kan se eksisterer problemet desværre stadig med en ny installation af Firefox 11 og OpenJDK6, så indtil videre er det stadig nødvendigt at sætte "dom.ipc.plugins.java.enabled" til sand.

Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Re: Netbank og Java (opd. 19/02)

Indlægaf Finn Bjerke » 22. mar 2012, 15:20

Det kser at browseren opera virker når andre linux browsere ikke gør. Den er forresten rimelig hurtig også kan anbefales. Kan downloades til ubuntu
Kardemommeloven er en god ting.

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Netbank, Java og Firefox (opd. 30/03)

Indlægaf laoshi » 4. apr 2012, 14:35

Har lige installeret 12.04 (beta) med FF 11.
Her er situationen den, at man først skal have java til at køre med:

Kode: Vælg alt

sudo dpkg --configure -a && sudo apt-get purge -y openjdk-6-jre openjdk-6-jre-lib openjdk-6-doc openjdk-7-jre openjdk-7-jre-lib openjdk-7-doc sun-java6-jdk sun-java6-bin sun-java6-fonts sun-java6-jre sun-java6-plugin sun-java7-jdk sun-java7-bin sun-java7-fonts sun-java7-jre sun-java7-plugin icedtea-plugin && sudo apt-get autoremove ; sudo apt-get update -y && sudo apt-get install -y icedtea-plugin && sudo apt-get upgrade -y

Derefter ændrer man i about:config som tidligere beskrevet:
I adresselinien skrives "about:config" (uden parenteserne) efterfulgt af enter
Hvis du bliver spurgt, så trykker du ja til at være forsigtigt
I filterlinien indsættes "dom.ipc.plugins.java.enabled" (igen uden parenteser)
Der kommer kun ét resultat; det skal der dobbeltklikkes på, så værdien bliver "true"
(kommer der ingenting frem, så er Java sikkert ikke installeret korrekt)
Derefter lukkes fanen / vinduet, og Firefox genstartes og skulle gerne virke ordentligt igen

Efter genstarten af FF virker NemID så igen
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Netbank, Java og Firefox (opd. 30/03)

Indlægaf NickyThomassen » 4. apr 2012, 14:44

laoshi skrev:Har lige installeret 12.04 (beta) med FF 11.
Her er situationen den, ...

Fornemt. Jeg har tilføjet et link i det første indlæg, til dit indlæg.
Når 12.04 så udkommer, så regner jeg med at skrive den færdige løsning ind i det første indlæg.

Tilbage til "Projekt: Ubuntu"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster