netbank og nemid, dr.dk osv osv Emnet er løst

Søger du et bestemt program? Mangler du et alternativ til dit Windowsprogram? Program-spørgsmål kan stilles her.
momsemor
Forfatter
Indlæg: 335
Tilmeldt: 19. nov 2008, 21:37
IRC nickname: LinuxMor
Geografisk sted: Hadsten

Re: netbank og nemid, dr.dk osv osv

Indlægaf momsemor » 14. feb 2012, 01:22

Du kører bare 4. kommando også. Så lukker du terminalen, åbner Software-Centret og skriver : Java i søgefeltet, så kan du vælge Java 7 og trykke på Installer
Vh. Jannie

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: netbank og nemid, dr.dk osv osv

Indlægaf AJenbo » 14. feb 2012, 02:14

naucher skrev:
AJenbo skrev:Installer synaptic find Firefox pakken og tving versionen til 9.

Tillad mig et lettere enfoldigt spørgsmål:
Hvordan gør man det :?:

- altså hvordan tvinger man Synaptec til at installere (downgrade til) version 9 :?:
(Synaptec har jeg (vi) jo allerede, for det er jo en del af Ubuntu-standard-pakken)

I min Synaptec står der bare, at installeret version er 10.0+build1 og dette står også i kolonnen "Seneste version"

Synaptic er ikke laengere en del standart del af systemet.

Hvis du ikke kan vaelge Firefox 9 er det sansynligt at du har opgraderet via et ppa eller en .deb installation. Jeg ved ikke lige hvordan du kan laase til en mellem udgave i saa tilfaelde.

naucher
Indlæg: 359
Tilmeldt: 23. jan 2009, 21:14
IRC nickname: naucher
Geografisk sted: Aabenraa

Re: netbank og nemid, dr.dk osv osv

Indlægaf naucher » 14. feb 2012, 20:04

Stra skrev:10-eren virker ikke med openjava og NemID. Så for din maskine hedder det 4.0.

Ellers kan du installere Oraclejava og beholde firefox 10

Jeg valgte at installere OracleJava og beholde FF10

Til Buzzng84:
Ja, jeg tror du skal aktive Java - det skulle jeg med Oracle:

Gå til Funktioner - Tilføjelser og aktiver den Java, du vil bruge - og deaktiver evt. den anden.
De bedste hilsner
Naucher

Begejstret Bruger
Lenovo Thinkpad L15 (årg. 2023) | 16,0 GB RAM | 400 GB disk || Ubuntu 23.10
Lenovo Thinkpad S540 (årg. 2014) | 8,0 GB RAM | 400 GB disk || Ubuntu 22.04LTS

Buzzng84
Indlæg: 12
Tilmeldt: 17. jan 2012, 19:29

Re: netbank og nemid, dr.dk osv osv

Indlægaf Buzzng84 » 14. feb 2012, 23:59

Så var der endelig hul igennem.

Jeg troede at når man havde kørt guiden naucher henviser til så havde den installeret alt. Men min java version blev ved med at være 6. Tror stadig jeg forveksler et par begreber feks. pakker og installation. Så det var et godt hint fra momsemor kom med :D Al begyndelse er svær, men overgangen til ubuntu har dog ikke været så vanskelig som frygtet. Og nu virker FF 10 med Java 7, og netbank kører igen.
En anden ting der fik rodet det rundt for mig var at jeg blev sendt ind på den engelske hjemmeside hos banken. På den nævnes Ebanking under login. :lol:
Med venlig hilsen
Ronni (buzzng84)

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: netbank og nemid, dr.dk osv osv

Indlægaf AJenbo » 15. feb 2012, 19:53

naucher skrev:Ellers kan du installere Oraclejava og beholde firefox 10

Hvilken version af Oracle Java har du installeret?

naucher
Indlæg: 359
Tilmeldt: 23. jan 2009, 21:14
IRC nickname: naucher
Geografisk sted: Aabenraa

Re: netbank og nemid, dr.dk osv osv

Indlægaf naucher » 15. feb 2012, 20:53

Jeg fulgte bare det af Stra anviste link: http://www.webupd8.org/2012/01/install-oracle-java-jdk-7-in-ubuntu-via.html
... så får man installeret Oracle Java 7
De bedste hilsner
Naucher

Begejstret Bruger
Lenovo Thinkpad L15 (årg. 2023) | 16,0 GB RAM | 400 GB disk || Ubuntu 23.10
Lenovo Thinkpad S540 (årg. 2014) | 8,0 GB RAM | 400 GB disk || Ubuntu 22.04LTS

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: netbank og nemid, dr.dk osv osv

Indlægaf AJenbo » 15. feb 2012, 21:45

Ok, kunne være interessant om openjdk 7 også ville have løst problemet da Oracle java 7 faktisk bygger på den.

eruantalon
Indlæg: 4
Tilmeldt: 24. jan 2009, 20:56
IRC nickname: eruantalon

Re: netbank og nemid, dr.dk osv osv

Indlægaf eruantalon » 17. feb 2012, 12:39

Her er Ubuntus bug page for denne fejl. I kan evt. skrive at fejlen også sker for jer:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/firefox/+bug/927065

klaus69
Indlæg: 1
Tilmeldt: 18. feb 2012, 18:16

Re: netbank og nemid, dr.dk osv osv

Indlægaf klaus69 » 18. feb 2012, 18:31

Jeg har idag prøvet at opdatere Firefox til version 10.0.2 i en virtuel maskine og indtastet about:config i adresselinen og efterfølgende fundet dom.ipc.plugins.java.enabled denne linje har jeg dobbeltklikket på så værdien er blevet sat til true. Når dette er aktiveret oplever jeg ikke at Firefox crasher længere med NemID, men lige så snart at jeg deaktivere det crasher Firefox med det samme. Måske nogle af jer kunne prøve det samme og melde tilbage om det virker for jer?

Jeg har indtil nu brugt Firefox 9.0.1 men jeg er rimelig nervøs for at få systemet kompromitteret eftersom der åbenbart er nogle rettelser til alvorlige sikkerhedshuller i de opdateringer der er udsendt til Firefox. Jeg har opdateret de resterende pakker på systemet så snart de blev frigivet undtaget Firefox. Vil I mene at jeg har udsat mit system for alvorlig risiko ved at bruge Firefox 9.0.1 indtil nu?

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: netbank og nemid, dr.dk osv osv

Indlægaf Stra » 18. feb 2012, 20:08

klaus69 skrev:Jeg har idag prøvet at opdatere Firefox til version 10.0.2 i en virtuel maskine og indtastet about:config i adresselinen og efterfølgende fundet dom.ipc.plugins.java.enabled denne linje har jeg dobbeltklikket på så værdien er blevet sat til true. Når dette er aktiveret oplever jeg ikke at Firefox crasher længere med NemID, men lige så snart at jeg deaktivere det crasher Firefox med det samme. Måske nogle af jer kunne prøve det samme og melde tilbage om det virker for jer?
virker for mig.
firefox 11.0
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: netbank og nemid, dr.dk osv osv

Indlægaf laoshi » 19. feb 2012, 08:06

Velkommen til forum, Klaus69 -
og tak for din løsning på det meget generende problem! Virker også hos mig med FF 10.0.2
Så kan man da endelig igen slippe af med oracles java.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

mbjornbak
Indlæg: 380
Tilmeldt: 23. jan 2010, 18:49
IRC nickname: mbh
Geografisk sted: København

Re: netbank og nemid, dr.dk osv osv

Indlægaf mbjornbak » 19. feb 2012, 09:46

klaus69 skrev:Jeg har idag prøvet at opdatere Firefox til version 10.0.2 i en virtuel maskine og indtastet about:config i adresselinen og efterfølgende fundet dom.ipc.plugins.java.enabled denne linje har jeg dobbeltklikket på så værdien er blevet sat til true. Når dette er aktiveret oplever jeg ikke at Firefox crasher længere med NemID, men lige så snart at jeg deaktivere det crasher Firefox med det samme. Måske nogle af jer kunne prøve det samme og melde tilbage om det virker for jer?

Jeg har indtil nu brugt Firefox 9.0.1 men jeg er rimelig nervøs for at få systemet kompromitteret eftersom der åbenbart er nogle rettelser til alvorlige sikkerhedshuller i de opdateringer der er udsendt til Firefox. Jeg har opdateret de resterende pakker på systemet så snart de blev frigivet undtaget Firefox. Vil I mene at jeg har udsat mit system for alvorlig risiko ved at bruge Firefox 9.0.1 indtil nu?


Mange tak for denne MEGET enkle løsning. Kan du eller eventuelt andre fortælle os ignoranter, hvad dette skift til TRUE betyder for sikkerheden. Jeg er på FF 11.
mbjornbak

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: netbank og nemid, dr.dk osv osv

Indlægaf AJenbo » 19. feb 2012, 21:07

Normalt er plugins sat til at køre uden for FireFox så hvis de crasher trækker de ikke FireFox med sig. Der har dog være stabilitets (ironisk nok) problemer med dette når det kommer til Java så der for har det været slået fra specifikt for java. Så denne indstilling har som sådan ikke noget med sikkerhed at gøre men gøre bare at FireFox ikke crasher hvis Java skulle crashe.

olgavita
Indlæg: 1
Tilmeldt: 21. feb 2012, 09:33
IRC nickname: Ruser

netbank, Mozilla, java

Indlægaf olgavita » 21. feb 2012, 09:55

This is no conflict between Mozilla and Netbank/nemID with the last version of Ununtu 11.10. This version uses OpenJDK instead of Oracle (Sun) Java 6.

If you have earlier versions of Ubuntu but did updates recently it might cause conflict between those two Java version or
old Java and new Mozilla.

How to solve the problem:

1) Use Chromium. There is not problem to get access to Danish banks via this browzer
2) Remove java sun and install OpenJDK with additional libraries as listed https://help.ubuntu.com/community/Java

Then everything works. Did it yesterday when have discovered the problem. I have Ubuntu 10. on my laptop but did updates recently that caused problems with netbank.

birthe
Indlæg: 196
Tilmeldt: 20. dec 2010, 17:06
IRC nickname: busylady
Geografisk sted: Stege - Møn

Re: netbank og nemid, dr.dk osv osv

Indlægaf birthe » 21. feb 2012, 11:46

klaus69 skrev:Jeg har idag prøvet at opdatere Firefox til version 10.0.2 i en virtuel maskine og indtastet about:config i adresselinen og efterfølgende fundet dom.ipc.plugins.java.enabled denne linje har jeg dobbeltklikket på så værdien er blevet sat til true. Når dette er aktiveret oplever jeg ikke at Firefox crasher længere med NemID, men lige så snart at jeg deaktivere det crasher Firefox med det samme. Måske nogle af jer kunne prøve det samme og melde tilbage om det virker for jer?


Det virker også hos mig :D

Tilbage til "Programmer i Ubuntu"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Bing [Bot] og 0 gæster