Filer der ikke bruges.+ kan man defragmentere i Ubuntu?

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
planet-reptile

Indlæg af planet-reptile »

Hej.

Kan man fjerne de filer man ikke bruger og kan man defragmentere? Eller er det ikke en nødvendighed i Ubuntu verdenen?
Hilsen Kim.
sådanUBUNTU
Geografisk sted: Valby

Indlæg af sådanUBUNTU »

Det der med at slette filer ved jeg ikke rigtig. Man kan rydde op inde i firefox, ellers er jeg i tvivl.

Defragmentering er ikke nødvendigt, hvis du eksempelvis bruger ext3-filsystemet (som er standard i Linux). Det lyder måske underligt, men det er ikke desto mindre sandt. Jeg læste en gang en mægtig nørdet artikel om emnet (jeg skimmede den :-P). Det er noget med, hvordan data placeres på harddisken, og det er åbenbart mere intelligent gennemtænkt i linux. Rart at vide...

Ingen virus og diskdefragmentering. Heaven... 8)
planet-reptile

WUHU! :D
Gennemtænkt må man sige.

Man plejer jo at, hvis der går ged i den eller bare for rent vedligeholdsmæssigt i Windows at skulle køre scandisk og defragmentering. Men herligt at det ikke er nødvendigt i Ubuntu/Linux verdenen :)
Hilsen Kim.
Jimmyfj
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Jimmyfj »

Hej Kim

Defragmentering er ikke nødvendigt under Ubuntu/Linux generelt. EXT3, lige som de andre gængse filsystemer under Linux, fragmenterer ikke disken, på grund af de data-strukturer systemerne er bygget op over. Det er noget andet med Windsnaws, hvor du skal defragmentere min. 1 gang om måneden.

Med hensyn til at fjerne pakker/filer du ikke bruger vil jeg stærkt fraråde at gøre dette. Filerne KAN være en del af en dependency/afhængighed et, eller flere programmer skal bruge for at fungere, uden du ved det. Derfor, slet ikke filer, du ikke får slettet gennem normal afinstallation, da dette kan gå ud over stabiliteten af systemet.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"

Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
planet-reptile

Ja, jeg er ellers en garvet Windows bruger, men har fundet en stor interesse for Ubuntu. Det er skide svært at finde ud af, og alle kommandoerne er meget besværlige synes jeg, men det kommer nok på et tidspunkt.
Det er så nemt med Windows at fjerne filer osv. man ikke benytter og alle filer er nærmest exe filer, så det hele er meget nemmere. Men om windows er bedre end Ubuntu, det ved jeg ikke endnu. Men en ting er sikkert, Ubuntu/Linux er for dem der ønsker en udfordring.

Men jeg skal nok lade være med at fjerne filer jeg ikke benytter mig af. Jeg ved heller ikke hvordan man gør :)
Hilsen Kim.
sådanUBUNTU

Indlæg af sådanUBUNTU »

Det er rigtigt det med udfordringen. Hvis man vælger det korrekte hardware, er der meget tid sparet. Forskellen i forhold til windows er også, at man ikke bare er nødt til at acceptere, at "Det virker ikke".
I Linux kan næsten altid lave en "work-around", hvis man er dygtig nok. Men der er selvfølgelig en del spildtid/hobbytid på den konto.

Så er der selvfølgelig den tid det tager at finde de "bedste" programmer fra synaptics.

Når klaveret spiller og man har opnået lidt erfaring er det dog en glæde at arbejde med linux.
eitreach
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Indlæg af eitreach »

Hvis du kigger igennem dine installerede pakker, vil du se mange ting du ikke tror du bruger - men sandheden er, at mange pakker er - som før skrevet, afhængigheder, dvs. software som er med til at få andre programmer til at køre - så hvis du fjerner dem, vil den software de skal hjælpe med at køre - ikke køre.

Når du skal fjerne software, så gør det altid via Synaptic, medmindre du er ude at kompilere ting og sager - så fjerner Synaptic både software og afhængigheder.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393
sådanUBUNTU

Indlæg af sådanUBUNTU »

For dem der er interesserede i oprydning af Ubuntu er her en lille guide, jeg brugte engang:

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=140920

Det er overhovedet ikke nødvendigt, men hvis man absolut vil rydde op :)...
planet-reptile

Naaa, jeg tror jeg holder mig til det der er nødvendigt. Jeg gider snart ikke bøvle mere. :)
Hilsen Kim.
Leutenant
Geografisk sted: Aalborg

Re: Filer der ikke bruges.+ kan man defragmentere i Ubuntu?

Indlæg af Leutenant »

planet-reptile skrev:Hej.

Kan man fjerne de filer man ikke bruger og kan man defragmentere? Eller er det ikke en nødvendighed i Ubuntu verdenen?

Som før nævnt er det ikke nødvendigt!
Men. En gang "apt-get autoclean" skader nu aldrig.
*Hvis du på et tidspunkt har haft afbrudt en installation eller ligende. Så vil der være "partial packages". Og dem fjerner du nemt og smertefrit med commandoen "apt-get autpclean" i en terminal. Eller den grafiske vej Applications > Accessories > Terminal

Mvh. Leutenant