Thunderbird vil ikke hente mails

Søger du et bestemt program? Mangler du et alternativ til dit Windowsprogram? Program-spørgsmål kan stilles her.
naucher
IRC nickname: naucher
Geografisk sted: Aabenraa

Thunderbird vil ikke hente mails

Indlæg af naucher »

På min PC har jeg flere brugerprofiler installeret.
Selv bruger jeg Thunderbird (8.0) som mailprogram, og det kører jo som varm kniv i smør :)

På samme PC har min kone hidtil brugt Evolution, men nu har jeg fået aktiveret samme Thunderbird (for nogen tid siden) og fået den sat op osv.

Men nu vil den pludselig ikke hente nye mails! :?

Når man klikker [Hent] står der bare "Der er ingen nye meddelelser til Bente" nederst på statuslinien.
Hvis man går til webmail, kan man se masser af mails, og hvis jeg prøver [Hent] i Evolution, giver denne sig straks til at hente 30-40 nye mails hjem :?

Når man i stedet prøver at sende en mail fra samme Thunderbird, så virker det fint.
Og samme mail suser også ganske ubesværet ind på min Thunderbird på samme PC!

I min kones TB-indbakke ligger i forvejen en del mails, som blev hentet, da jeg "installerede" programmet - så det har jo virket.

Hvad er der mon i vejen :?:

I øvrigt virker "spam-funktionerne" heller ikke på hendes TB-profil - hvorimod dette fungerer fint i min profil.
Hun kan f.eks. vælge "SpamAssassin" som stol på... og hun kan vælge en mappe, som spam skal flyttes til.
Men når man forlader den pågældende fane under opsætningen, bliver alle disse opsætninger nulstillet, og næste gang man kommer forbi, så er alle disse felter blanke. :(

Er der en mulighed for at "nulstille" Thunderbird, og starte forfra :?:
... hvis det da kunne være en løsning :!:
De bedste hilsner
Naucher

Begejstret Bruger
Lenovo Thinkpad L15 (årg. 2023) | 16,0 GB RAM | 400 GB disk || Ubuntu 23.10
Lenovo Thinkpad S540 (årg. 2014) | 8,0 GB RAM | 400 GB disk || Ubuntu 22.04LTS
poulb

Re: Thunderbird vil ikke hente mails

Indlæg af poulb »

naucher skrev:På min PC har jeg flere brugerprofiler installeret.
Selv bruger jeg Thunderbird (8.0) som mailprogram, og det kører jo som varm kniv i smør :)
--- klip ---
Når man i stedet prøver at sende en mail fra samme Thunderbird, så virker det fint.
Og samme mail suser også ganske ubesværet ind på min Thunderbird på samme PC!
--- klip ---
I øvrigt virker "spam-funktionerne" heller ikke på hendes TB-profil - hvorimod dette fungerer fint i min profil.
Hun kan f.eks. vælge "SpamAssassin" som stol på... og hun kan vælge en mappe, som spam skal flyttes til.
Men når man forlader den pågældende fane under opsætningen, bliver alle disse opsætninger nulstillet, og næste gang man kommer forbi, så er alle disse felter blanke. :(

Er der en mulighed for at "nulstille" Thunderbird, og starte forfra :?:
... hvis det da kunne være en løsning :!:

Hej
Der er umiddelbart 2/3 muligheder.
1) Vælg i menuen "Help"->"Start with Add-ons disabled"
Test så.
Evn. supler med "Help"->"Repair extensions-themes list"
Begger valg er ret risikofri.

Hvis du skal gå lidt hårdere til værks....
2) Slet alt i /home/userID/.thunderbird (user=din kones brugernavn)
Derefter skal du starte forfra med at oprette konti og importere mails.
Test så.

3) Sidste mulighed er at kopiere din fungerende opsætning i

/home/"dit bruger userID"/.thunderbird

til din kones ID. Derefter oprette hendes mailkonto i den nu fungerende opsætning og slette din.

Så skulle det køre.
vh
poul

PS! Jeg bruger kun den engelske udgave så jeg ved ikke hvad det hedder på dansk, men det går nok...
Ubuntu Mate patron. Be a full Ubuntu MATE community member by helping to grow and sustain it.
Check... http://ubuntu-mate.org/blog/
and - please - note, that Ubuntu MATE 17.04 (in Beta). It is by now running both 32 and 64 bit arkitecture and on the Raspberry Pi 2 (ARMv7 proc.)
Check... https://ubuntu-mate.community/latest
naucher
IRC nickname: naucher
Geografisk sted: Aabenraa

Re: Thunderbird vil ikke hente mails

Indlæg af naucher »

poulb skrev:Hvis du skal gå lidt hårdere til værks....
2) Slet alt i /home/userID/.thunderbird (user=din kones brugernavn)
Derefter skal du starte forfra med at oprette konti og importere mails.
Test så.

Det var så denne "skrappe" løsning, der måtte til, for at få liv i hendes mail-konto :!:

På en eller anden måde er det mit indtryk, at problemet opstod i forbindelse med håndteringen af kontoen, hvor jeg ville konfigurere hendes enlige mail-konto til at benytte den globale indbakke og øvrige globale mapper ("Lokale mapper")

Lidt træls og bøvlet, at det således skulle opsættes flere gange, men nu ser det ud til at fungere.
... godt og vel endda, for undervejs hentede TB hendes 225 mails ind to gange!
... så nu er da lidt at rydde op i :)
De bedste hilsner
Naucher

Begejstret Bruger
Lenovo Thinkpad L15 (årg. 2023) | 16,0 GB RAM | 400 GB disk || Ubuntu 23.10
Lenovo Thinkpad S540 (årg. 2014) | 8,0 GB RAM | 400 GB disk || Ubuntu 22.04LTS