Hej
Jeg har pt 4 partitioner på min computer
1: Windows 7; Primær
2: Recovery; Primær
3: Windows 7 skid; Primær
4: HP Tools; Primær
Jeg vil gerne have en ekstra partition, sådan at jeg kan installere Ubuntu på denne. Prøvede selv på det, hvor det så gik helt galt, ved at den lavede partitioner dynamiske.
Så nu håber jeg på at i kan hjælpe mig på rette vej
VH
Matthiasen
Partitionsdeling
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Re: Partitionsdeling
Hej og velkommen til forummet
Når maskinen desværre er blevet sat op uden brug af udvidet partitioner (logiske) er det nødvendigt at slette en af de 4 (kan gøre gennem Gparted eller Disk Utiltiy fra Ubuntu cd'en), i Gparted kan du også efterfølgende justere de tilbage blivende til at optage den resterende plads. Her efter burde du kunne køre installations processen som normalt og den finder selv ud af at skrumpe din Windows installation og oprette en udvidet partition.
Når maskinen desværre er blevet sat op uden brug af udvidet partitioner (logiske) er det nødvendigt at slette en af de 4 (kan gøre gennem Gparted eller Disk Utiltiy fra Ubuntu cd'en), i Gparted kan du også efterfølgende justere de tilbage blivende til at optage den resterende plads. Her efter burde du kunne køre installations processen som normalt og den finder selv ud af at skrumpe din Windows installation og oprette en udvidet partition.
-
Mange tak for hjælpen Behøver jeg at omformatere min computer sådan at de bliver til bacis igen ?
-
- Geografisk sted: Smørum
Hvis du vil undgå rod i HP partitionerne kan du køre ubuntu på en pendrive 8 - 16 Gb
Den kan køre rent live uden noget installation.
Den kan installeres som live men med mulighed for at installere programmer. http://www.linuxliveusb.com/
Den kan installeres normalt, men så anbefaler jeg at du tager den indbyggede harddisk ud mens du installerer, for så rør den ikke din MBR.
Endelig kan den jo lægges ind med programmet wubi og køre selvstændigt i windows.
Jeg har også fået en HP til at lave alle partitionerne dynamiske..................den kører stadig.
Den kan køre rent live uden noget installation.
Den kan installeres som live men med mulighed for at installere programmer. http://www.linuxliveusb.com/
Den kan installeres normalt, men så anbefaler jeg at du tager den indbyggede harddisk ud mens du installerer, for så rør den ikke din MBR.
Endelig kan den jo lægges ind med programmet wubi og køre selvstændigt i windows.
Jeg har også fået en HP til at lave alle partitionerne dynamiske..................den kører stadig.
Rigtige mænd tager ikke backup.
-
- IRC nickname: How to be me
hvis du ikke har noget du vil gemme, så ville jeg formatere harddisken ved at lægge først windows ind som frisk installation og derefter Ubuntu, men det er ikke nødvendigt
Når lejligheden byder sig.
-
- Admin
Matthiasen skrev:Mange tak for hjælpen Behøver jeg at omformatere min computer sådan at de bliver til bacis igen ?
Du behøves ikke omformatere, hvis du vil følge How to be me's ide med at lave en helt ren installation af Windows og Ubuntu skal du bruge en Windows installations dvd og ikke den medfølgende recovery.
Hvis du brugere recovery programmet på selve maskinen vil den sandsynligvis genoprette de 4 partitioner, eller muligvis gå død under processen. Så faktisk er det en god kandidat for hvilken partition du kunne slette.
Windows 7 er ofte installeret med en 100MB opstarts disk og en anden partition til c:, hvis det er tilfældes vil windows ikke virke hvis du sletter en af de 2 windows partitioner. HP Tools er nogle system diagnosticerings værktøjer og burde også kunne slettes uden problemer.
-
Jeg har lige formateret min harddisk, det var ikke noget problem
Tror jeg sletter HP tools og installerer Ubuntu. Det virker som det nemmeste.
Vil nemlig gerne have lavet sådan jeg kan vælge hvilket OS jeg vil åbne i computerens startupfase
Tror jeg sletter HP tools og installerer Ubuntu. Det virker som det nemmeste.
Vil nemlig gerne have lavet sådan jeg kan vælge hvilket OS jeg vil åbne i computerens startupfase
-
- IRC nickname: How to be me
-
Nu spiller det hele mange tak for hjælpen alle sammen
-
- Admin
Super så kan du bare markere emnet som løst ved at acceptere et svar.