32- vs. 64-bit - nyeste anbefalinger?

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
hvm
Geografisk sted: København

32- vs. 64-bit - nyeste anbefalinger?

Indlæg af hvm »

Jeg ved, der jævnligt bliver spurgt til dette, og sidst jeg tjekkede, mener jeg, at det stadig blev anbefalet at installere 32-bit-udgaven, da der vist var nogle ting som stadig ikke fungerede optimalt i 64-bit-udgaven (sådan husker jeg det, men jeg kan jo huske forkert).

Jeg sprang Natty over, da Unity lød lidt for anderledes og problemfyldt, og jeg var ganske tilfreds med Maverick. Men det nytter jo ikke at blive ved med at gemme sig bag Gnome 2, så jeg kan lige så godt installere Oneiric.

Og så kommer det gyldne spørgsmål:

Er der nu om stunder nogen grund til ikke at installere 64-bit-udgaven, hvis ens computer understøtter det? Hvad er jeres anbefalinger p.t.?
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: 32- vs. 64-bit - nyeste anbefalinger?

Indlæg af AJenbo »

Det syndes jeg efterhånden ikke, flash er kommet i en 32bit udgave og systemmet tillader tilmed at man installere 32bit pakker på et 64bit system.
Det eneste der skulde holde en tilbage er hvis man har noget eksentrisk hardware hvor den eneste driver er lukket kode og kun kompileret til 32 bit.
buddig
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Indlæg af buddig »

Jeg installerede 64 bit 11.04 på min stationære AMD, fordi jeg ikke vidste bedre dengang, men det kører fint.
Endda med HP scanner og som printserver med HP printer.
Den har kun 1 GB ram, som den deler med grafikkortet.
Samtidig installerede jeg 32 bit 11.04 på mine 2 bærbare, og bortset fra hastigheden, så har jeg ikke
observeret nogen forskel.
En operation med 64 bit optager dobbet så meget ram, som en operation med 32 bit, så måske burde jeg
af den grund have installeret 32 bit versionen.
Da jeg havde 32 bit XP på den, oplevede jeg at disken arbejdede rigtig meget i perioder, formodentlig fordi alt ram var optaget.
Det oplever jeg ikke så meget nu, og det undrer mig lidt, da jeg kører med 64 bit Ubuntu.
Konklutionen er, at alt kører godt, og jeg ikke kender forskellen i praksis endnu.
Henning
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Det er rigtig at den brugere mere ram, men det er ikke lige frem en fordobling af ram forbrug, langt fra. Ubuntu bruger også mindre ram end Windows så det er måske ikke så mærkeligt. Generelt syndes jeg dog også windows har en mere hektisk aktivitet på harddisken.
hvm
Geografisk sted: København

Indlæg af hvm »

AJenbo skrev:Det syndes jeg efterhånden ikke, flash er kommet i en 32bit udgave og systemmet tillader tilmed at man installere 32bit pakker på et 64bit system.
Det eneste der skulde holde en tilbage er hvis man har noget eksentrisk hardware hvor den eneste driver er lukket kode og kun kompileret til 32 bit.

Ok, så vil jeg prøve 64-bit-udgaven - tak for svar :) !
bimsebasse

Indlæg af bimsebasse »

Kører også 64bit nu efter at have undgået den førhen, virker meget fint.

BTW, hvis du ikke er bedste ven med Unity men stadig vil køre 11.10: https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=11&t=14844
Du kan også prøve Gnome shell, det er blevet mit foretrukne skrivebordsmiljø.