11.10 USB startdisk.

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
eyvind
Geografisk sted: Smørum

11.10 USB startdisk.

Indlæg af eyvind »

Hej.
Jeg har lige hentet og brændt 11.10 og har den kørende i Live tilstand.
Der plejer at være et punkt under system der hedder "opret en USB opstartdisk.........................
Hvor mon den er blevet af.

Punktet udseende kan jeg heller ikke finde.

Ps. Øv hvis ubuntu nu skal flytte rundt på menuerne, ligesom windows altid gør :(
Senest rettet af eyvind 14. okt 2011, 23:22, rettet i alt 2 gange.
Rigtige mænd tager ikke backup.
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: 11.10 USB startdisk.

Indlæg af soundpartner »

ubuntu er gået over til unity, hvilket faktisk betyder at ting er blevet en del nemmere.
Gnome2 (det gamle look) er blevet forældet, og ingen arbejder viddere på det da der er kommet et gnome3, og gnome3 er endnu værre end unity, hvilket er grunden til at canonical selv har taget teten og lavet unity.
hvis du trykker på "windowstasten" på dit keyboard får du dash frem, her kan du søge efter ting.
nu manglede du programmet til at oprette en startdisk, så hvis nu du starter med at skrive "oprettelse af startdisk" eller startdisk, så vil du efter få bogstaver (op eller sta) få oprettelse af startdisk frem ok kan klikke på denne, eller ved piletasterne navigere ned til den og trykke enter.

på samme måde når du mangler udseende, så snart du har skrevet "ud" så skulle den gerne ligge der som noget af det første.

systemet er faktisk så smart at hvis du (i ubuntu med dansk) søger i dash efter create eller usb, så kommer oprettelse af sytartdisk også frem. der er altså mange søgeord der virker og ikke kun det rigtige.

hvis du hellere vil surfe dig vej til tingene så er der kommet linser, nede i bunden af dash er der 4 ikoner: home, programmer, dokumenter og mediefiler. Hvis du vælger andet ikon som er programmer, så kan du filtrere resultatet og vælge hvilken kategori du vil se under.

Der er ingen tvivl om at det er anderledes end windows, eller gnome2 som man før har været vand til, men når man vender sig til at arbejde på den måde så er det super fedt og intuitivt, og en del hurtigere og mere ergonomisk korrekt
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
eyvind

Indlæg af eyvind »

Tak soundpartner.
Den dash du henviser til ligger også øverst til venstre som ubuntu symbol.
Da den kører i Live tilstand virker søgningen på Engelsk (selv den blev sat til Dansk inden jeg startede med prøv).
Så i "dash" skrev jeg "create" og jeg kom frem til at kunne oprette en pendrive med ubuntu 11.10 incl persistent område

Det er ved at blive afprøvet. :)
Kappa
Geografisk sted: silkeborg

Indlæg af Kappa »

Soundpartner - Hvad er det der er så forfærdeligt ved Unity, og endnu mere forfærdeligt ved Gnome 3 ?
Linux - The way it was meant to be.

Med venlig hilsen
Steen
eyvind

Indlæg af eyvind »

OK - jeg fik lavet min pendrive + installet på en ekstern USB harddisk.

Meeeeeeen jeg kan ikke finde det udseene som jeg plejer at bruge. :(

I den gamle ubuntu:
System > indstillinger > udseenet .............. den hvor ikonet er et par skjorter med slips.
Og der vælger jeg blikklart hvor jeg får en lys top- og bundstribe, samt de sædvanlige streg firkant kryds

Ganske vist er der tema indstillingen som kan gøre det mere læsbart for et par gamle øjne - men styring af vinduerne oppe til højre mangler jeg. :)
eyvind

Indlæg af eyvind »

Soundpartner - Hvad er det der er så forfærdeligt ved Unity, og endnu mere forfærdeligt ved Gnome 3

Så forfærdeligt er det nu heller ikke, men vanens magt er lidt stor hos mig.

For pillefingre er det måske meget godt, at værktøjerne er lidt længere væk.

Jeg bruger flere ubuntu udgaver på forskellige computere / eksterne harddiske / pendrives / sammen med windows
også lige win200/XP/vista/win7 på udskiftelige harddiske.
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

Kappa skrev:Soundpartner - Hvad er det der er så forfærdeligt ved Unity, og endnu mere forfærdeligt ved Gnome 3 ?

jeg har ikke rodet meget med gnome3, men jeg ved at der var flere ting som canonical var ret utilfredse med med grome3, og at dette var årsagen til at de begyndte på unity projektet.
eyvind skrev:OK - jeg fik lavet min pendrive + installet på en ekstern USB harddisk.

I den gamle ubuntu:
System > indstillinger > udseenet .............. den hvor ikonet er et par skjorter med slips.
Og der vælger jeg blikklart hvor jeg får en lys top- og bundstribe, samt de sædvanlige streg firkant kryds

Ganske vist er der tema indstillingen som kan gøre det mere læsbart for et par gamle øjne - men styring af vinduerne oppe til højre mangler jeg. :)

og her er det så det går lidt galt tror jeg.
hvis du ønsker det gamle look, så skal du lade være med at installere ubuntu 11.10. ubuntu 11.10 har ikke de samme grafiske værktøjer som de gamle ubuntuer, så jeg vil ikke tro at du kan bruge det samme tema som du brugte under gnome2 på den gamle ubuntu.
Der kommer en NY version af ubuntu hvert halve år, og der er ALTID et eller andet der bliver skiftet ud og fornyet. ønsker man ikke disse ændringer så skal man lade være med at installere disse versioner der kommer ud hvert halve år, men holde sig til lts versionerne der kommer ud hvert andet år (senest 10.04)
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
bimsebasse

Indlæg af bimsebasse »

eyvind skrev:OK - jeg fik lavet min pendrive + installet på en ekstern USB harddisk.

I den gamle ubuntu:

Du vil have vindueknapperne (minimer/maksimer/luk) fra venstre til højre side? Hvis det er det, så kan du ikke gøre det fra Udseende, du kan vælge et tema der har det setup, men du kan ikke isoleret vælge vindueknapplacering. Hvis du ikke har Ubuntu Tweak installeret, så prøv følgende metode:

1. Tryk ALT + F2 og skriv "gconf-editor"

2. Find vej til "apps > Metacity > General"

3. Dobbeltklik på "Button layout" i vinduet til højre og ændr value fra "close,minimize,maximize:" (eller hvad der står) til ":minimize,maximize,close" (det er kolonet der afgør hvilken side knapperne ender i) og tryk OK. så skulle de være i højre side.
buddig
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Indlæg af buddig »

eyvind skrev:...Der plejer at være et punkt under system der hedder "opret en USB opstartdisk.........................
Hvor mon den er blevet af...
Har det fungeret?
Jeg har prøvet flere gange efter vejledningen under punkt 2 her.
Jeg kunne lave CD'er og DVD'er, men usb sticks kan ikke boote, når jeg laver dem efter denne vejledning.
Jeg bruger programmet UNetbootin, som ligger i softwarecentertet, og det fungerer,
så jeg har tænkt på om det var en fejl at USB sticks kan vælges under "opret startdisk"
Henning
eyvind

Indlæg af eyvind »

Der kommer en NY version af ubuntu hvert halve år, og der er ALTID et eller andet der bliver skiftet ud og fornyet. ønsker man ikke disse ændringer så skal man lade være med at installere disse versioner der kommer ud hvert halve år, men holde sig til lts versionerne der kommer ud hvert andet år (senest 10.04)

Det skal jeg så nok lade være med....................men det er netop derfor jeg installerer/prøver på eksterne harddiske og pendrives. Og man kan jo ikke se hvad den nye udgave indeholder, før den er lagt ind. :?
ubuntu og andre Linux udgaver, er som jeg tror, netop beregnet til at kunne skrue på / indstille til eget behov.

Nu vil jeg forsøge at følge bimsebasse.

buddig - Jeg har lavet en startdisk på en USB, som virker.
Hvis du har lavet den startdisk, og den ikke vil boote så prøv dette.
Start ubuntu 11.10 og lad den rulle ind som prøv uden at installere den.
sæt din USB ind som du lige har lavet
klik på ubuntu-symbolet "Bash" og skriv gparted og start den
Nu kan du se din pendrive hvis du klikker oppe til højre på de småpile (hold øje med størrelsen så du ikke sletter noget)
Højreklik på partitionen og vælg flag ......................... den skal være markeret sådan /
eyvind

Indlæg af eyvind »

buddig - det er denne jeg har brugt.
Dette er fra en kørende Live CD.
Engelsk/Dansk
Bash/panelhjem > og skriv "create/opret
vælg "make startdisk/oprettelse af startdisk"

Men ellers bruger jeg denne som kan lave det direkte fra en hentet ISO fil.
http://www.linuxliveusb.com/

Men den er vis ikke helt klar til 11.10 endnu.
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Du kan skifte tema under menuen til højre->systemindstillinger->udsende.

Live cd'en indeholder ikke den dansk sprogpakke, det vil der for kun være nogle få programmer der har danske tekster men tastatur og tid vil være korrekt indstillet.

P.s. det heder Dash og ikke Bash. Bash er terminalen. Dash kommer af dashboard, altså instrumentbræt.

buddig skrev:
eyvind skrev:...Der plejer at være et punkt under system der hedder "opret en USB opstartdisk.........................
Har det fungeret?
Jeg bruger programmet UNetbootin, som ligger i softwarecentertet, og det fungerer,
så jeg har tænkt på om det var en fejl at USB sticks kan vælges under "opret startdisk"

Jeg har brugt det flere gange uden problemer, men UNetbootin har jeg tilgengæld svært ved at få til at virke for mig.
eyvind

Indlæg af eyvind »

Dash :)

Jeg kører ligenu med en USB harddisk hvor 11.10 er installeret.
I System > udseende > er der 4 stk. temaer > Ambiance - Radiance - Highcontrast - Highcontrastinverse
Radiance er nogenlunde......................men måske skal jeg bare vende tilbage til 10.4 og blive der. :)

Anvisningen fra "bimsebasse" lykkedes ikke.
Jeg finder ganske vist denne gconf-editor, men den er nedtonet og reagerer ikke.
bimsebasse

Indlæg af bimsebasse »

Prøv at installere Ubuntu Tweak (http://ubuntu-tweak.com/ - tryk på download-knappen og den bliver automatisk kørt i Software Centeret) - der får du et grafisk interface til at manipulere vindueknapperne.

Billede

Jeg er ikke hundrede på at det stadig fungerer i 11.10 men det skulle undre mig hvis det ikke gjorde.
eyvind

Indlæg af eyvind »

bimsebasse >
Jo tak - den rullede ind og jeg fandt også den "højre/venstre mulighed og aktiverede den.
Men hverken Firefox eller Libre office reagerede.
Den stod stadig til højre side da jeg gik derind igen.
Jeg prøver lige en genstart.