problemer med at downloade filer

Søger du et bestemt program? Mangler du et alternativ til dit Windowsprogram? Program-spørgsmål kan stilles her.
sus.thorkilsen
IRC nickname: sus

problemer med at downloade filer

Indlæg af sus.thorkilsen »

Jeg har fået et problem, som jeg ikke har haft før.
Jeg sender ofte en vedhæftet fil (typisk et tekstdokument, fx et brev eller en mødeindkaldelse) til en mail. Jeg bruger google mail. Før mailen sendes afsted plejer jeg at åbne den vedhæftede fil, for at kontrollere at det er den rigtige fil, jeg har vedhæftet. Dette kan ikke længere lade sig gøre, for når jeg trykker på den vedhæftede fil - i google er filen før afsendelse markeret lige under feltet "Til" og "emne" -kommer der en box med et rødt felt op på skærmen, og i det røde felt står:

"Kunne ikke indlæse billedet "brev til hr.Y" (hvis filen fx hedder "brev til hr. Y) og på linjen nedenunder står ukendt billedformat og så en firkant, hvor der står "prøv igen". Prøver jeg igen, sker det samme.

Når mailen m. den vedhæftede fil er sendt afsted er der ingen problemer, forstået på den måde at den der modtager min mail med den vedhæftede fil ikke har problemer med at åbne den. Hvis jeg selv åbner mailen efter afsendelse, har jeg to muligheder, nemlig at trykke på VIS eller DOWNLOAD. Gør jeg det sidste, kommer den før omtalte box op på skærmen, dvs. fortæller at filen ikke kan læses, trykker jeg på VIS er der underligt nok ingen problemer.

Hvis jeg sender filen som en pdf fil, er der heller ingen problemer.

Min egen konklusion er, at der må være sket et eller andet, der gør at alle vedhæftede filer jeg sender betragtes som billeder, uanset de i virkeligheden er almindelige tekst dokumenter.

Er der mon nogen der har et bud på, hvad der kan være sket, for det er ærlig talt lidt irriterende at skulle sende alle filerne som pdf dokumenter, især fordi det tidligere ikke har været nødvendigt.

Jeg håber, der er en af de mange dygtige brugere, der kan hjælpe mig. Gerne med en forklaring, der kan forstås af en gammel dame som jeg, der har behov for at få det ind med skeer, fordi tingene går hen over hovedet på mig, når dt bliver alt for teknisk.

MVH sus.thorkilsen
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: problemer med at downloade filer

Indlæg af AJenbo »

Det er ofte bedste at sende dokumenter som PDF hvis ikke modtageren skal redigere i det. Det gør at modtageren vil se det som det er tænkt uden problemer omkring program udgaver. OpenOffice har også en gem til PDF så det er meget let at gemme det som en PDF når du har lavet den endelige udgave.

Men tilbage til dit problem. Er det Firefox du bruger som browser? Det kan muligvis være at du har fået indstillet den til at udføre en bestemt handling ved bestemte fil typer. Det kan selvfølgelig også være et problem der er opstået omkring gmail...
sus.thorkilsen

Kære Ajenbo,

Du er dog det mest flittige og hjælpsomme menneske, man kan tænke sig. Selv om jeg er langt fra at forstå, hvordan en PC virker og hvad dertil hører, så er jeg med tiden blevet LIDT klogere, og det gjorde, at jeg forsøgte om det samme ville ske, hvis jeg brugte Mozilla Firefox i stedet for Google Chrome, som jeg plejer. Det gjorde en forskel, for da jeg ville se indholdet af den vedhæftede helt almindelige tekstfil (jeg havde lavet en prøve) kom der en boks op på skærmen, hvor der stod et spørgsmål , som man kunne besvare med JA eller Nej.
Spørgsmålet lød "Åbn med Open Office org. Tekst behandler" .
Ved at sige ja til det spørgsmål kunne jeg åbne dokumentet let og bekvemt.
Jeg prøvede dernæst at vedhæfte en pdf fil for at se hvad der så skete, det gjorde at jeg fik et andet sprøgsmål, der efter hukommelsen gik på om jeg ville åbne filen som et billeddokument. Og da jeg sagde JA til det spørgsmål kunne jeg også åbne den vedhæftede pdf fil.
Jeg slutter heraf, at der må være sket en ændring i Google Chrome, der gør, at Google Chrome fra at have klaret at åbne både tekstdokumenter og billeder, pludselig kun kan åbne billeder. Jeg har derfor prøvet om jeg "kunne gå ind på Google Chrome" for at se, om jeg kunne rette på noget, men det kunne jeg slet ikke finde ud af.
MVH sus.thorkilsen
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Jeg kender desværre ikke Chroumium godt nok til at vide hvor man nulstiller disse indstillinger.
sus.thorkilsen

Det må jeg så håbe, at der er en anden ubuntu bruger der gør.
Eller gøre noget helt andet, og måske langt bedre, nemlig at spørge dig, hvad du bruger og så vælge det?

Altså jeg har både Google Chrome og Mozilla Firefox, hvad bruger du ?
MVH Sus.thorkilsen
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Jeg bruger Firefox som først valg og chrom som andet.
sus.thorkilsen

Kære Ajenbo,
Når du nu er så tålmodig med mig og altid er så venlig at give mig et svar, kan du så anvise en løsning på følgende:

Når jeg skriver en google mail - eller et svar eller et spørgsmål på denne side - i begge tilfælde med firefox som browser, så bliver hver eneste ord understreget med rødt, dvs. uanset der ikke er tale om stavefejl, og det er som du nok forstår temmelig irriterende. Problemet har jeg ikke med chrome, for der kommer der kun en rød streg under ordet, hvis det er stavet forkert eller virker fremmed, altså ikke-dansk.

Har du en anvisning på, hvordan jeg får has på de røde understregninger , når jeg bruger firefox, måske ved at downloade en ny version, min version er næppe den mest nye, for jeg tror min søn installerede/downloadede min firefox udgave i 2010 .
MVH sus.thorkilsen
buddig
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Indlæg af buddig »

I topmenuen vælg edit og Præferences nederst.
Så åbner et nyt vindue, vælg Advanced øverst til højre i det,
Under Browsing fjern flueben i Check my spelling as I type.
Henning
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Du burde bare kunne højer klikke i tekst feltet og vælge dansk stavekontrold frem for engelsk.