Hej alle.
Jeg er windows mand, men ha rinstallerer ubuntu.
Det er næsten som at starte forfra med at finde ud af systemet som for 15 år siden med win 3.11.
Nå men jeg har problemer med at installere java til min netbank.
Har hentet jre1.6.0_27 og endelig fået pakket det ud.
nu følger jeg så en instruks
Install Java Runtime Environment.
Make a symbolic link to libjavaplugin_oji.so in your Mozilla Plugins directory. Use the copy located in the plugin/i386/ns7 directory of JRE 5.0 or later, or plugin/i386/ns610-gcc32 if you are using JRE 1.4.2.
Jeg læster dette som om jeg IKKE må kopiere biblioteket ind i plugins, så det gør jeg ikke, jeg prøver at lave en henvisning \\usr\lib\firefox\plugin...........
Men jeg har ikke rettigheder til at skrive i det bibliotek ???
Jeg er administrator, men jeg kan intet gøre ??
Jeg har prøvet:
terminal
per@per-LIFEBOOK-E8420:~$ sudo apt-get remove sun-java6-jdk sun-java6-plugin sun-java6-fonts
[sudo] password for per:
Sorry, try again.
[sudo] password for per:
Sorry, try again.
[sudo] password for per:
Sorry, try again.
sudo: 3 incorrect password attempts
per@per-LIFEBOOK-E8420:~$
Hvorfor er det ikke det password jeg oprettede da jeg installerede ubuntu ?
Jeg fatter simpelt hen ikke hvorfor det ikke virker hjælp.........
Kan ikke installere java ?
-
- IRC nickname: blfriis
- Geografisk sted: Randers
Re: Kan ikke installere java ?
måske kan denne guide hjælpe http://freedomnotbeer.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=98:ubuntu-faq-ofte-stillede-sporgsmal&catid=44:ubuntu-guide-ca&Itemid=102#22 Det er i øvrigt en god ide at følge denne guide når man har installeret Ubuntu http://freedomnotbeer.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=97&Itemid=99
Ubuntu 15.04 Unity og ZorinOS 9 Ultimate http://zorin-os.dk/index.php
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
Hej og velkommen til forum.
Det nemmeste vil være at installere Java fra Softwarecenter, men da jeg ikke ved præcist hvad du pt har forsøgt, tror jeg at du skal prøve med trin 2 i denne guide http://www.freedomnotbeer.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=98&Itemid=102#13
Men det ser mere ud til at det er et problem med password. Er Caps-lock evt. aktiv ?
Det nemmeste vil være at installere Java fra Softwarecenter, men da jeg ikke ved præcist hvad du pt har forsøgt, tror jeg at du skal prøve med trin 2 i denne guide http://www.freedomnotbeer.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=98&Itemid=102#13
Men det ser mere ud til at det er et problem med password. Er Caps-lock evt. aktiv ?
Med venlig hilsen Christian
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Generelt bør du undgå at hente programmer fra forskellige sider og i stedet se om ikke allerede det findes i softwarecenteret, gør det ikke det er det bedst at finde et PPA så man kan tilføje det der til, og først hvis det heller ikke er muligt er det man må ty til at hente en installer og rode med det.
I Ubuntu har du valget mellem 2 java installationer, icedtea-plugin som er åben og den letest at installere, der er dog enkelte netbanker den ikke virker med, den bliver installeret automatisk under installationen hvis du har valgt at installere opdatereinger og 3. parts software (og har en internet forbindelse under installationen). Den anden mulighed er sun-java6-plugin men her skal du aktivere et par ting før den er klar til installation (se ovennævnte guide).
I Ubuntu har du valget mellem 2 java installationer, icedtea-plugin som er åben og den letest at installere, der er dog enkelte netbanker den ikke virker med, den bliver installeret automatisk under installationen hvis du har valgt at installere opdatereinger og 3. parts software (og har en internet forbindelse under installationen). Den anden mulighed er sun-java6-plugin men her skal du aktivere et par ting før den er klar til installation (se ovennævnte guide).
-
Taf for svarene
Det ente op med jeg brugte den icedtea-plugin som var installeret i forvejen, da den jo havde et grønt flueben.
Men jeg måtte afinstalere alle 3 som lå der og installere den gen via software installerings programmet.
Nu virker det faktisk ret godt.
Jeg fulgte også den 1 gangs ubuntu installations vejledning og installere alle programmer som beskrevet, det lader til at virke fint nu, og jeg skal igen takke for jeres hurtige svar.
Jeg vender tilbage med mere senere.
PS: den terminal og password er stadig ikke løst, men jeg vender tilbage med det senere.
VH
Peter Larsen (Næstved)
Det ente op med jeg brugte den icedtea-plugin som var installeret i forvejen, da den jo havde et grønt flueben.
Men jeg måtte afinstalere alle 3 som lå der og installere den gen via software installerings programmet.
Nu virker det faktisk ret godt.
Jeg fulgte også den 1 gangs ubuntu installations vejledning og installere alle programmer som beskrevet, det lader til at virke fint nu, og jeg skal igen takke for jeres hurtige svar.
Jeg vender tilbage med mere senere.
PS: den terminal og password er stadig ikke løst, men jeg vender tilbage med det senere.
VH
Peter Larsen (Næstved)
-
pedelarsen skrev:per@per-LIFEBOOK-E8420:~$ sudo apt-get remove sun-java6-jdk sun-java6-plugin sun-java6-fonts
[sudo] password for per:
Sorry, try again.
[sudo] password for per:
Sorry, try again.
[sudo] password for per:
Sorry, try again.
sudo: 3 incorrect password attempts
per@per-LIFEBOOK-E8420:~$
Hvorfor er det ikke det password jeg oprettede da jeg installerede ubuntu ?
Jeg fatter simpelt hen ikke hvorfor det ikke virker hjælp.........
Du må ikke tage det ilde op men jeg gætter på kilden til den fejl sidder på stolen foran computeren - måske har caps lock været på? Måske har der sneget sig en ekstra tast ind da du oprettede kodeordet? Med mindre hajerne herinde har et par tricks i ærmet, så bliver det desværre ikke nemmere at ændre dit password end dette: http://www.psychocats.net/ubuntu/resetpassword (dog ikke ligefrem møgbesværligt heller)
-
Du må ikke tage det ilde op men jeg gætter på kilden til den fejl sidder på stolen foran computeren - måske har caps lock været på? Måske har der sneget sig en ekstra tast ind da du oprettede kodeordet? Med mindre hajerne herinde har et par tricks i ærmet, så bliver det desværre ikke nemmere at ændre dit password end dette: http://www.psychocats.net/ubuntu/resetpassword (dog ikke ligefrem møgbesværligt heller)
Jeg ved med sikkerhed password er det rigtige !
Eftersom det er det jeg bliver bedt om at taste hvergang jeg installere fr ubuntus eget installations service, der taster jeg password og så går den igang med at installere.
Og tro mig jeg har testet caps lock, den er ikke aktiv, jeg kan stadig ikke gøre noget i terminalen "SU" den vil ikke acceptere mit password ? fatter hat af dette, med mindre jeg har lavet 2 passwords under installationen, men det mener jeg 100% ikke jeg har gjort.
Well jeg må vel leve med det og ellers prøve at lære ubuntu bedre at kende fordi jeg fatter ikke ret meget af dette he he
Men det kommer nok.
-
- Redaktør
- Geografisk sted: København
Undskyld hvis det er mig der ikke har læst tråden ordenligt igennem. Jeg skal bare være sikker på at du ved, at du ikke kan se noget (af sikkerhedsmæssige årsager) når du taster dit kodeord i terminalen. Dvs. mens du taster ser det ud som om du ikke godtager det, men når du er færdig med at taste og hvis du har tastet rigtig og ikke har ladet dig gå på af at du ikke kunne se du tastede, så skulle den gerne acceptere det efter at du har tastet ENTER.