Jeg har siden juni været lun på at køre Ubuntu på min gamle computer, men ikke installeret det, da jeg ikke ville kaste mig ud i start på gymnasiel uddannelse med nyt og anderledes styresystem. Nu blev jeg for alvor træt af min computer som er ustabil og har sin helt egen personlighed (Det er ikke engang løgn, har hørt om andre med samme model der også har personlighed). Den har aldrig været gearet til Windows Vista. Nu har jeg fået købt en ny PC til studie, medie og spil, og den gamle skal gøres til forsøgs- og internetcomputer i familien.
I juni lavede jeg en CD med Ubuntu 11.04, som jeg har kørt nogle gange. Den er brændt ved lav hastighed og fungerer umiddelbart som den skal. Men hvordan får jeg bedst installeret Ubuntu? Der skal ikke være dual-boot, bare ren Ubuntu. Jeg har for længe siden flyttet alle de filer jeg vil beholde over på en ekstern harddisk, så dem skal jeg heller ikke bekymre mig om. Alt skal væk.
Men skal min computer formateres først (det har jeg ikke engang styr på hvordan jeg gør), eller skal jeg bare smække CD'en i og installere og så sørger den for resten? Og hvad med drivere til lyd-, grafikkort og lignende?
Det er problemstillinger jeg først lige er kommet i tanke om, eller synes jeg at alt er gennemtænkt og overvejet. Så godt som jeg nu kan altså.
Computeren kører på Vista, er 3 år, en Toshiba Satellite L300D.
Specifikationer:
Samlet systemhukommelse 3,00 GB RAM
Systemtype 32-bit operativsystem
Antal processorkerner 2
64-bit understøttet Ja
Skærmkorttype ATI Radeon X1250
Samlet tilgængelig grafikhukommelse 1342 MB
Netværkskort: Netværkskort Realtek RTL8187B trådløs 802.11b/g 54 Mbps USB 2.0 netværksadapter
Hvor meget af dette der er nødvendigt ved jeg ikke. Jeg kan ved behov nok også finde lidt mere.
På forhånd tak for hjælpen.
Installation uden gamle filer
Re: Installation uden gamle filer
Følg guiden her
http://www.freedomnotbeer.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=97&Itemid=99
Formatteringen til ext filsystem sker automatisk
http://www.freedomnotbeer.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=97&Itemid=99
Formatteringen til ext filsystem sker automatisk
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Hej Pernille og velkommen til forummet
Ja
Det er altsammen på cd'en og bliver automatisk sat op. Det burde også have virket fra live-cd'en.
Nvidia grafikkort og nogle Trådløse netværkskort har ikke åbne driver, dem kan man så installere med programmet Yderligere drivere. Er der noget du ikke kan få til at virke må du lige skrive.
Pernille skrev:skal jeg bare smække CD'en i og installere og så sørger den for resten?
Ja
Pernille skrev:Og hvad med drivere til lyd-, grafikkort og lignende?
Det er altsammen på cd'en og bliver automatisk sat op. Det burde også have virket fra live-cd'en.
Nvidia grafikkort og nogle Trådløse netværkskort har ikke åbne driver, dem kan man så installere med programmet Yderligere drivere. Er der noget du ikke kan få til at virke må du lige skrive.
-
- Geografisk sted: Smørum
Hvis det virker med Live CD så kan den sansynligvis også installeres.
Men er du i tvivl, kan du gøre noget 3. - nemlig at køre på en pendrive med plads til at opsætte ubuntu, som gemmes til næste kørsel. Der kan også gemmes filer med billeder /dokumenter osv.
Jeg benytter dette program, som er godt til at lave en pendrive med persistent (vedvarende gemme plads).
http://www.linuxliveusb.com/
Din pendrive bør være på 4 - 8 GB
Et lille råd >ingen flueben ud for tilladelse kørsel inde i windows miljøe.
Denne Pendrive er en <usb boot pen og ændrere ikke noget ved det der ligger på harddisken eks. windows
Det kræver dog at computeren kan boot på USB, men det mener jeg at din kan ved at taste F12 under opstart.
Spørg hvis du er i tvivl
Men er du i tvivl, kan du gøre noget 3. - nemlig at køre på en pendrive med plads til at opsætte ubuntu, som gemmes til næste kørsel. Der kan også gemmes filer med billeder /dokumenter osv.
Jeg benytter dette program, som er godt til at lave en pendrive med persistent (vedvarende gemme plads).
http://www.linuxliveusb.com/
Din pendrive bør være på 4 - 8 GB
Et lille råd >ingen flueben ud for tilladelse kørsel inde i windows miljøe.
Denne Pendrive er en <usb boot pen og ændrere ikke noget ved det der ligger på harddisken eks. windows
Det kræver dog at computeren kan boot på USB, men det mener jeg at din kan ved at taste F12 under opstart.
Spørg hvis du er i tvivl
Rigtige mænd tager ikke backup.
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Hej Pernille
Jeg vil lige huske dig på at du bør tage backup (lave en kopi) af de filer du vil komme til at savne. Det kan være dokumenter/billeder/videoer/lydfiler og meget mere.
Gem dem på en CDROM, eller en USB pind.
Husk at forsøge at læse filerne inden du installerer Ubuntu - for når Ubuntu først har installeret sig selv er dine filer fra Windows tiden væk for evigt.
Når du skal partitonere (partitionere=opdele din fysiske harddiske i flere små harddiske inde i den fysiske harddisk) skal du bare vælge den øverste mulighed der hedder noget med at Ubuntu skal bruge hele disken.
Når du gør det, så sletter du Windows, alle Windows programmer, og alle dokumenter/billeder/videoer/lydfiler fra harddisken.
Jeg håber det blev mere klart for hvad du skal gøre, spørg endelig en gang for meget end for lidt, især hvis det drejer sig om backup af filer/dokumenter.
Hvis du ikke kan lide desktoppen skal du vide at der er mange flere desktops som mulighed, faktisk findes der inden for Open Source mere end 180 desktops at vælge imellem!
Mange der kommer fra Windows er glade KDE: http://www.kde.org/workspaces/plasmadesktop/ via f.eks. Kubuntu, den du får med Ubuntu hedder Unity: http://www.omgubuntu.co.uk/?p=5061
/Lars
Jeg vil lige huske dig på at du bør tage backup (lave en kopi) af de filer du vil komme til at savne. Det kan være dokumenter/billeder/videoer/lydfiler og meget mere.
Gem dem på en CDROM, eller en USB pind.
Husk at forsøge at læse filerne inden du installerer Ubuntu - for når Ubuntu først har installeret sig selv er dine filer fra Windows tiden væk for evigt.
Når du skal partitonere (partitionere=opdele din fysiske harddiske i flere små harddiske inde i den fysiske harddisk) skal du bare vælge den øverste mulighed der hedder noget med at Ubuntu skal bruge hele disken.
Når du gør det, så sletter du Windows, alle Windows programmer, og alle dokumenter/billeder/videoer/lydfiler fra harddisken.
Jeg håber det blev mere klart for hvad du skal gøre, spørg endelig en gang for meget end for lidt, især hvis det drejer sig om backup af filer/dokumenter.
Hvis du ikke kan lide desktoppen skal du vide at der er mange flere desktops som mulighed, faktisk findes der inden for Open Source mere end 180 desktops at vælge imellem!
Mange der kommer fra Windows er glade KDE: http://www.kde.org/workspaces/plasmadesktop/ via f.eks. Kubuntu, den du får med Ubuntu hedder Unity: http://www.omgubuntu.co.uk/?p=5061
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
Tak for hjælpen alle sammen.
Jeg er dog kommet i en rigtig slem krise nu.
Installationen gik fint, lige indtil den mente at CD'en ikke var god nok. Hvilket jeg ikke rigtig forstår, da den er brændt ved lavest mulige hastighed, jeg har passet rigtig godt på CD'en, og kørt den nogle gange før. Det er jo så hvad det er. Men efter den episode virkede Ubuntu ikke helt som det plejer. Blandt andet var shut down/luk ned der ikke. Jeg gjorde så det komplet åndssvage at lukke computeren hårdt og kontant på knappen, nu kan jeg så ingen ting.
Den skriver ved opstart, efter at have forsøgt nogle gange, og det er den samme besked hele tiden:
"For Realtek RTL8101E/8102E PCI-E Ethernet Controller v1.05 (071227)
PXE-E61: Media test failure, check cable
PXE-M0F: Exiting PXE ROM
No bootable device -- insert boot disc and press any key"
Her står min viden af, og jeg føler mig en aaaanelse på røven. Ikke godt. Slet ikke godt.
Jeg er dog kommet i en rigtig slem krise nu.
Installationen gik fint, lige indtil den mente at CD'en ikke var god nok. Hvilket jeg ikke rigtig forstår, da den er brændt ved lavest mulige hastighed, jeg har passet rigtig godt på CD'en, og kørt den nogle gange før. Det er jo så hvad det er. Men efter den episode virkede Ubuntu ikke helt som det plejer. Blandt andet var shut down/luk ned der ikke. Jeg gjorde så det komplet åndssvage at lukke computeren hårdt og kontant på knappen, nu kan jeg så ingen ting.
Den skriver ved opstart, efter at have forsøgt nogle gange, og det er den samme besked hele tiden:
"For Realtek RTL8101E/8102E PCI-E Ethernet Controller v1.05 (071227)
PXE-E61: Media test failure, check cable
PXE-M0F: Exiting PXE ROM
No bootable device -- insert boot disc and press any key"
Her står min viden af, og jeg føler mig en aaaanelse på røven. Ikke godt. Slet ikke godt.
- Pernille
-
No bootable device -- insert boot disc and press any key
Betyder at den ikke kan finde boot på din harddisk og heller ikke vi gå videre til CD
Du skal enten i bios og ændre bootrækkefølgen til CD/DVD > harddisk
eller du kan måske lige når comp starter trykke på tast F12 og der vælge at boote på CD
F12 klik klik klik klik
eller hvis der nede til venstre står evt. F2
Betyder at den ikke kan finde boot på din harddisk og heller ikke vi gå videre til CD
Du skal enten i bios og ændre bootrækkefølgen til CD/DVD > harddisk
eller du kan måske lige når comp starter trykke på tast F12 og der vælge at boote på CD
F12 klik klik klik klik
eller hvis der nede til venstre står evt. F2
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Computeren siger at den ikke kan finde noget operativ system. Du skulle fint kunne starte op fra CD'en igen og så lave en ny installation. Hvis maskinen ikke er sat til at starte fra cd automatisk kan du normalt vælge det ved at trykke på F12 lige når maskinen starter, ellers må du ind i BIOS og ændre det.
Jeg har set problemet med manglede luk ned knap på live cd, det er temmelig irriterende, men ikke kritisk. En anden gang kan du lukke ved at åbne terminalen og skrive:
Du kan let få et terminal vindue frem ved at trykke ctr+alt+t. virker det ikke kan du altid få en terminal ved at trykke ctrl+alt+f1.
Jeg har set problemet med manglede luk ned knap på live cd, det er temmelig irriterende, men ikke kritisk. En anden gang kan du lukke ved at åbne terminalen og skrive:
Kode: Vælg alt
sudo halt
Du kan let få et terminal vindue frem ved at trykke ctr+alt+t. virker det ikke kan du altid få en terminal ved at trykke ctrl+alt+f1.
-
Hvis det er computeren som ikke kan læse alt på din CD/DVD - kan du på en anden computer lave en USB startkey (memorystíck)
Men det kræver så at du kan vælge boot med F12 eller en anden tast.
Men det kræver så at du kan vælge boot med F12 eller en anden tast.
-
Så er alt i orden. Nu skal det hele bare udforskes. Jeg måtte lave en ny CD.
Endnu engang mange tak for hjælpen
Endnu engang mange tak for hjælpen
- Pernille