Hej
Min installation af Ubuntu er lavet som en "ved siden af" sammen med Windows7, og ligger derfor på hver sin partition. Hvordan kan/skal jeg afinstallere Windows når tiden er inde til det sidste spring. Er det principielt bare at slette partitionen med Windows
Afinstallation af Windows
-
- Geografisk sted: Solbjerg / Århus
Afinstallation af Windows
Mange hilsner
Allan
Ubuntu 10.04 LTS Lucid Lynx
If You always do what You always have done - You always get what You always have got
Allan
If You always do what You always have done - You always get what You always have got
-
- Admin
- IRC nickname: nicky
- Geografisk sted: 192.168.20.42
Re: Afinstallation af Windows
I al sin enkelthed: Yep
Du kan bruge Gparted til formålet (skal måske installeres først), og jeg ville så anbefale at formatere den til ext4. Hvis du får problemer med at gemme og slette filer på partitionen bagefter, eller med at montere den, må du lige oprette et selvstændigt indlæg, så fikser vi også det.
Hilsen Nicky
Du kan bruge Gparted til formålet (skal måske installeres først), og jeg ville så anbefale at formatere den til ext4. Hvis du får problemer med at gemme og slette filer på partitionen bagefter, eller med at montere den, må du lige oprette et selvstændigt indlæg, så fikser vi også det.
Hilsen Nicky
-
Super - tak for svar. Og vender helt sikker tilbage hvis/når der går ged i det
Mange hilsner
Allan
Allan
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Du kan også bruge gparted fra live cd/usb til at udvide den ubuntu installationen til at bure hele pladsen. Efter du har slettet Windows skal du køre denne kommando for at opdatere grub:
Kode: Vælg alt
sudo update-grub
-
- Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus
AJenbo skrev:Du kan også bruge gparted fra live cd/usb til at udvide den ubuntu installationen til at bure hele pladsen...
Nogle anbefaler at have Home på en separat partition, var det ikke en ide, at bruge den forhenværende Windows partitiom til det?
Hvis man skal udvide, som du skriver, hvilken del skal så udvides, for jeg kan ikke lige gennemskue sammenhængen af de forskellige partitioner (udvidede, logiske, extended, swap osv...)
Henning
-
AJenbo skrev:Du kan også bruge gparted fra live cd/usb til at udvide den ubuntu installationen til at bure hele pladsen.
Har godt luret lidt på om det ikke er nok at sætte CD'en i, og åbne gparted den vej - tak for bekræftelsen. Men regner med at beholde partitionen som den er og overføre Home-mappen dertil.
EDIT - Henning kom lige indenom med samme tanke
AJenbo skrev:Efter du har slettet Windows skal du køre denne kommando for at opdatere grub:Kode: Vælg alt
sudo update-grub
Er det for at rydde op i dualboot- tingen
Mange hilsner
Allan
Allan
-
- Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus
Ja, "update-grub" fjerner Windows fra boot menuen, når windows er væk.
Dertil er jeg kommet, og jeg spørger og læser med herfar, da jeg stadig har de tomme Windows partitioner, på mine 3 maskiner, som jeg skal have orginiseret...
Henning
Dertil er jeg kommet, og jeg spørger og læser med herfar, da jeg stadig har de tomme Windows partitioner, på mine 3 maskiner, som jeg skal have orginiseret...
Henning
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
buddig skrev:AJenbo skrev:Du kan også bruge gparted fra live cd/usb til at udvide den ubuntu installationen til at bure hele pladsen...
Hvis man skal udvide, som du skriver, hvilken del skal så udvides, for jeg kan ikke lige gennemskue sammenhængen af de forskellige partitioner (udvidede, logiske, extended, swap osv...)
Henning
Swap bruges når du går i dvale eller løber tør for ram. Hvis ikke du løber tør er der igen grund til at udvide den.
Den udvidet partition gør det muligt at have mere end 4 partitioner på en harddisk (dos begrænsning), hvis din partition ligger inden i den udvidet partition skal du først forøge den udvidet partion før du kan udvide de partitioner den rummer.
logisk er en måde at omtale partitioner der eksistere inden i en udvidet parttion.
extended er bare det engelske ord for udvidet.