Hjælp tror jeg har kvajet mig

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Propel

Hjælp tror jeg har kvajet mig

Indlæg af Propel »

Hej
Jeg har tror jeg lavet en mega kvajer.
Jeg har en gammel bærbar pc som jeg roder med, og på denne har jeg haft installeret ubuntu.
Nu ville jeg gerne have det fjernet, men det var ikke så lige til. Så jeg hev HD ud og smed den over i en æske til en ekstern HD og fik windows til at slette og formatere den. Nu troede jeg at alt var ok og satte HD tilbage i den oprindelige Pc. Startede op og fik følgende besked grup error.
Jeg er desperat og syntes jeg har prøvet alt. Pc'en vil bare ikke boote fra disk drevet.
Jeg har prøvet:
installere windows i forskellige udgaver.
Killdisk boot cd.
gen installere Ubuntu

Hvad gør jeg nu er HD fortabt??
buddig
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: Hjælp tror jeg har kvajet mig

Indlæg af buddig »

Hej,
og velkommen her.
Jjeg tror du kan redde den ved at boote op på din Ubuntu live CD og tage den derfra
efter Arvais guide her.
Når du har fået harddisken igang, så kan du igen installere de styresystemer, du ønsker. :)

Ang. trådens titel on du har kvajet dig, så kan jeg ikke lade være med at spørge,
hvorfor du ville fjerne Ubuntu?
Hvis du har opdaget noget, der er endnu bedre til en gammel bærbar, så tror jeg vi er flere,
der gerne vil høre om det.
Henning
Propel

Indlæg af Propel »

Tak jeg prøver.
Nej har ikke fundet "de vise sten" jeg elsker bare at eksperimentere og rode med tingene. Det gør desværre at jeg ind imellem havner ude hvor jeg ikke kan bunde.
Hygge
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

Gparted som livecd er et effektivt program. Det er kun en gang sket at det ikke umiddelbart virkede for mig, og løsningen på det er i dette afsnit af guiden, hvor jeg måtte lege lidt med at partionere mig udenom problemet.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Propel

Indlæg af Propel »

Ups har fået skrevet en lille fejl. Pc'ern skriver
grub rescue>
og ikke error som jeg fik skrevet tidligere.

Har forsøgt med Ubuntu Live cd'en og det hjalp ikke desværre.
da jeg formaterede HD' var det til NTSF fil system, kan det give en led tråd til løsningen af problemet?
Hygge
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Hvis det er fordi du fortsat vil bruge en Windows installation der ligger på disken skal du have geninstalleret Windows bootloader. Det kan ofte lade sig gøre ved at gøre reperations programmet fra en orginal windows installations cd. Ellers kan det gøres hvis du har en tilsvarende windows installation på en anden computer, hvilken udgave er der på den bærbar og hvilken på den stationære? Du kan så bruge GParted til at udvide windows partitionen til at bruge hele disken efterfølgende.

Vil du bare installere Windows forfra skulle det være fint at starte windows installationen, slette alle partioner og køre som normalt der fra. Du kan også "tømme" disken ved i GParted at vælge Device-Create partition table. Har du stadig GRUB på disken efter en Windows installation tror jeg ikke det er en rigtig installations cd du brugere, men måske sådan en fesen recovery disk som mange producenter giver med deres bærbar?

Hvis du bare vil eksperimentere og ikke ønsker en permanent installation vil det en andengang være bedre a bruge en Wubi installation.
Propel

Indlæg af Propel »

Pt er der intet på HD. da jeg ikke kan få den til at holde op med at komme med fejl meddelelsen, så den vil ikke boote op med hverken det ene eller det andet.
Og ja jeg vælger dual boot og wubi næste gang :D hvis ellers jeg kan få HD op og køre.
hygge
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Wubi er ikke en ægte dual boot.

Harddisken virker fint, du skal bare installere noget nyt på den.
Propel

Indlæg af Propel »

Der er jeg så noget rund på gulvet.
For jeg kan ikke komme til at installere noget som helst har sågar forsøgt med en gammel udgave af Win 2000pro. Og der kommer kun den oven nævnte fejl meddelelse. Så hvis du besidder nogle hemlige hånd tegn eller lign. plz del dem med mig.
Hygge
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Du skal sætte computeren til at starte fra installations cd'en, det gør du i din bios. Da det kan være meget individuelt fra bios til bios hvordan man vælger det, kan jeg nok ikke give dig mere præsis instrukser ved mindre du kan finde et link til dens manual.
Klaus Rasmussen
Admin
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Indlæg af Klaus Rasmussen »

Du skal have gendannet den oprindelige MBR! Det er den første sector på HD'en. Hent en dos-boot diskette her:
http://www.bootdisk.com/
Boot maskinen på denne og kør følgende kommando:

Kode: Vælg alt

fdisk /mbr

Job done!
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 24.04.1 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Det vil så bare installere en DOS boot sektor, hvilket ikke er meget bevendt hvis ikke man køre et DOS baseret system (sidste var Windows ME). Køre man Windows NT (frem til XP) skal man bruger NTLDR. Vista og frem bruger BOOTMGR. De fleste Linux systemer bruger GRUB. Det vil sansynligvis bare resultere i at du får lov til at se på en linje der skriver "Missing IO.sys" i stedet for "GRUB Rescue>".

Windows installationen sørger slev for at installere den passende bootsektor. Med rigtig mange BIOS'er kan man forresten vælge at starte op fra CD ved at trykke på F12 ved opstarten Der skulle som sagt også være mulighed for at geninstallerer den korrekte bootloader fra reperations funktionen på din windows CD.