Opgradering til ny version og hvordan?

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
PeterBN
IRC nickname: PeterBN

Opgradering til ny version og hvordan?

Indlæg af PeterBN »

Jeg bruger i øjeblikket Ubuntu 9.04 og er rigtig glad for dette. Det var meget besværligt at få Ubuntu installeret på maskinen, men da det endelig lykkes, har maskinen kørt meget stabilt i et par år. Og jeg har været meget tilfreds. Jeg har derfor været tilbageholdende med at opgradere, da man ved hvad man har og ikke hvad man får.

Men nu er det nok ved at være tid til en opgradering. Vil bland andet godt kunne bruge desktopversionen af Ubuntu One og andre spændende ting. Udviklingen går jo hurtigt.

Spørgsmålet er så, hvilken version man skal vælge at opgradere til? Og hvordan? Er det bedst at formattere og så installere fra bunden, eller er det problemfrit at installere oveni nuværende version?

På forhånd tak.
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Opgradering til ny version og hvordan?

Indlæg af AJenbo »

Jeg var tidligere i denne uge hjemme hos en af mine venner som faktisk hade opgradere siden 9.04 hvilket var gået meget godt. Der er dog 3 ting der ikke var blevet opgraderet siden de er blevet skiftet ud med nye udgaver siden. Det drejer sig om GRUB (bootloader) partitionstypen (EXT4) og Nvidia driveren til grafikkortet. Grafikkort driveren var rimelig let at opgradere, bootloaderen er en smugle omstændig og partitionstypen kan kun gøre delvist uden at formatere. Men hvis ikke du piller for meget ved systemet skulle det gå meget smertefrit med at opgradere, men der er altså nogle ting fra det gamle system der vil forblive ved den gamle udgave for at sikre at tingende fortsat virker. Disse problemer er dog specefikke for 9.04 og ældre udgaver, hade du en nyre ville alt vist kunne opgraderes automatisk.

Når du ikke opgradere fra en LTS til en anden skal du opdatere til hver enkelt udgave, det vil sige fra 9.04 til 9.10 så 10.04, 10.10 og endelig 11.04 (11.10 kommer allerede her d. 13 oktober). Den tid det vil tage vil jeg også sige taler for en ny installation.

Siden du ikke virker til at være så glad for at opgradere var det nok også en ide at låse dig til LTS udgaverne hvor der kun kommer opgradering hvert 2. år og sikkerhedsopdateringer i 3, du har jo faktisk kørt uden sikkerheds opdateringer i næsten 9 måneder med din nuværende installation. Den nuværende LTS er 10.04 og den næste vil så være 12.04.
Hvis du vælger at opgradere kan du når du kommer til 10.04 åbne softwarecenteret->rediger-softwarekilder og under opdateringer sætte "Vis nye distributions udgaver" til "Kun langtidsunderstøttede udgaver". Så vil du kun modtage forslag om opgraderinger til LTS udgaver.

Er der noget specielt ved din opsætning der gjorde det svært at installere (andre styre systemer, drivere etc.) Ubuntu er temmelig let at installere særligt i de nye udgaver.

Det bedste at gøre før en eventuel opgradering eller installation ville nok være at hente den nye udgave og brænde den til en CD eller lægge den på en USB og så køre systemet live der fra og se om alt virker og du kan lide det den kommer med.
PeterBN

Indlæg af PeterBN »

Tak for svaret!

Jeg går ud fra at LTS betyder langtidsstøttet?
Det er en god ide lige at få testet den nyere version via en bootdisk.

Det der var galt ved sidste installation var, at maskinen/ubuntu ikke ville spille sammen, når jeg havde 3 GB ram. Så jeg endte med at skulle pille en ramklods ud for at få det til at virke. Herefter virkede det perfekt. Du kan læse hele sceancen her: https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=2&t=8818
Jeg fik stor hjælp herinde fra for at få det løst :-)
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Ok det har jeg godt nok ikke haft problemer med under Linux, og det så da også ud til at være lidt af en kamp. I 11.04 ved jeg at den automatisk installere med PAE udvidelse så du kan få fuld udnøttelse af de 3GB, der skulle driverne også virke ganske godt med dit grafikkort (hvis ikke du spiller de store spil) far start. Det er jo så bare ikke en LTS.

Hvis din CPU ellers understøtter det vil jeg forslå at du prøver en 64bit af LTS og ser om ikke den virker som det skal.
PeterBN

Indlæg af PeterBN »

Jeg vil lige følge lidt op på historien for en god ordens skyld :-)

I fredags fik jeg installeret 11.04. Det største problem viste sig at være, at få skrevet iso-filen til en disk. Men da det endelig lykkedes blev 11.04 installeret helt problemfrit og jeg har endnu ikke oplevet nogen problemer. Der er selvfølgelig en del småting som printer, netbank osv., som jeg ikke har nået endnu, men det bør ikke volde de store problemer.

Jeg har endda også fået sat den sidste ramklods i igen. Så nu har jeg atter 3GB :-)
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
PeterBN

Indlæg af PeterBN »

Tak for linket Christian!
Jeg har slet ikke kigget på om det virker endnu, men når det virkede med 9.04, så er jeg også fortrøstningsfuld om, at det nok skal virke på 11.04. Men det er da dejligt med et direkte link og guide, som jeg bare skal klikke på :-)
bimsebasse

Indlæg af bimsebasse »

Hvis stabilitet er alfa og omega for dig, så ville jeg vente med at opgradere til 12.04 kommer, dvs. den næste LTS-udgivelse. Min 11.04 er begyndt at opføre sig pænere men det er sandt at sige ikke det mest stabile jeg nogensinde har oplevet.
PeterBN

Indlæg af PeterBN »

At der er længere tids support på et produkt gør det vel ikke mere stabilt?

Men som du kan se, så har jeg opgraderet til 11.04, men jeg vil da ikke afvise, at jeg hopper videre 12.04 om et års tid :-)
bimsebasse

Indlæg af bimsebasse »

PeterBN skrev:At der er længere tids support på et produkt gør det vel ikke mere stabilt?

Men som du kan se, så har jeg opgraderet til 11.04, men jeg vil da ikke afvise, at jeg hopper videre 12.04 om et års tid :-)

Ah, OK. Canonical er meget om at deres LTS-udgivelser kører stabilt og fejlfrit hvor der i de mellemliggende releases er mere plads til eksperimenteren og udvikling. Sådan noget som Unity kunne aldrig have debuteret i en LTS og det når nok først et punkt hvor man kan kalde det stabilt og velpoleret med 12.04, gætter jeg på.

Men held og lykke med 11.04 nu du har taget springet, det er det jeg selv bruger så det er ikke fordi jeg synes det er elendigt :)
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Når man ikke køre på LTS ville jeg næsten råden en til at fortsætte med at opgradere (ikke nødvendigvis lige på dagen). Jeg ved den åbne driver til ATI kort kommer til at køre en bæn del hurtigere i den næste udgave, og der kommer også en åben driver til Nvidia kort.
PeterBN

Indlæg af PeterBN »

AJenbo skrev:Når man ikke køre på LTS ville jeg næsten råden en til at fortsætte med at opgradere (ikke nødvendigvis lige på dagen). Jeg ved den åbne driver til ATI kort kommer til at køre en bæn del hurtigere i den næste udgave, og der kommer også en åben driver til Nvidia kort.

Hej AJenbo!
Det lyder jo godt, at der sker forbedringer på den front. Mener du 11.10 eller næste LTS (12.04), når du siger "næste udgave"? :-)
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

11.10, det er kun hvis man er på en LTS at man kan springe versioner over. Næste gang du så lander på en LTS kan du så vælge om du vil blive hængende til næste LTS eller fortsætte.