Quickguide - Gode råd til upgradering/Installation af Ubuntu

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Gnomy
Indlæg: 194
Tilmeldt: 8. dec 2007, 15:37

Re:

Indlægaf Gnomy » 8. apr 2011, 13:36

thj01 skrev:jeg har simpelthen skrevet mit eget "dummy how to install" dokument.
...

http://thj001.googlepages.com/installationaffeisty.odt

Har du flyttet din vejledning et andet sted hen? Hvis du har - og den ikke er forældet - kan du så ikke smide et link.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Quickguide - Gode råd til upgradering/Installation af Ub

Indlægaf AJenbo » 8. apr 2011, 18:29

Guiden er 7 udgaver gammel så den er nok ikke helt let at følge mere, men hvad kunne du tænke dig skulle stå i en ny guide?

Gnomy
Indlæg: 194
Tilmeldt: 8. dec 2007, 15:37

Re: Quickguide - Gode råd til upgradering/Installation af Ub

Indlægaf Gnomy » 10. apr 2011, 19:46

Tråden her er sticky, men oppe på snart 50 flere år gamle indlæg og ikke særlig overskuelig. Når man har brug for en guide er det ikke en tråd med så mange gamle, måske uaktuelle indlæg, man er mest interesseret i. Så hvis nu den guide, der er et link til, findes i en opdateret og brugbar udgave, kunne det være en god hjælp til folk, der har brug for sådan en.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Quickguide - Gode råd til upgradering/Installation af Ub

Indlægaf AJenbo » 10. apr 2011, 19:53

Jeg skal prøve at kigge på det, lige nu er der godt nok travlt med oversættelse af den næste udgave af Ubuntu men om en måneds tid tror jeg godt jeg kan få klemt det ind.

Mvh Anders

Gnomy
Indlæg: 194
Tilmeldt: 8. dec 2007, 15:37

Re: Quickguide - Gode råd til upgradering/Installation af Ub

Indlægaf Gnomy » 10. apr 2011, 19:57

Det lyder godt. Der skal nok være nogen, der vil tage imod med kyshånd :)

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Quickguide - Gode råd til upgradering/Installation af Ub

Indlægaf Jimmyfj » 6. nov 2012, 11:23

1: Derfor er der også mange, som holder sig til LTS-udgaven af Ubuntu. Jeg er selv en af dem. Dog kører jeg med samme kerne som i 12.10 - 3.5.0.18.

2: Rigtige mænd tager ikke backup - De græder derimod tit :D Netop det at tage backup er det vigtigste af alt, det kan ikke siges ofte nok, men gør folk det så??? Læs lige forum en gang til.

3: Clean install? Jo jeg har ofte prøvet at opgradere over nettet, hvilket altid er lykkes uden fejl, men clean install har alle dage været nummer et.

Resten er jeg enig i.

Edit:

M.h.t. opgradering over nettet, så kan jeg varmt anbefale Debians metode med at rette i /etc/apt/sources.list så hvis du kører Debian squeeze kan det gøres ved at finde de steder, der står squeeze og i stedet skrive f.eks. sid.
apt-get update og så åbne Synaptic og køre din upgrade derfra.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Quickguide - Gode råd til upgradering/Installation af Ubuntu

Indlægaf Jimmyfj » 15. mar 2016, 19:41

Måske er emnet allerede dækket, i så fald så slet indlægget.

Efter at have købt en Lenovo Ideapad 100 bærbar med 128 GB SSD drev er der en ting, jeg har lyst til at dele:

Når du laver en clean install/dual-boot install så er det vigtigt, at du partitionerer SSD-drevet manuelt og undlader at oprette en swap-partition, da denne vil forringe levetiden på drevet.

Kan du ikke partitionere manuelt, eller har du allerede oprettet en swap-partition kan du med fordel mindske antallet af læse/skrive-operationer på swap ved at tilføje følgende i bunden af din /etc/sysctl.conf:

vm.swappiness = 10

Gem ændringerne og genstart din computer - Genstart fordi du lige har tilføjet en ændring i et kerne-parameter.


Tallet i vm.swappiness fortæller kernen hvornår den må begynde at swappe pages ud til /swap. Jo højere tal des tidligere begynder kernen at swappe pages ud, hvilket ikke er ønskeligt på et SSD-drev.

Der findes metoder til at forhindre at time-stamp på filer bliver skrevet, igen for at forlænge livet for dit SSD-drev, dem vil jeg lige se om jeg kan finde igen.

Her er et par eksempler på optimering/installation af Ubuntu på SSD-disk:::

http://askubuntu.com/questions/674320/what-ssd-optimization-are-needed-on-latest-ubuntu-version

http://askubuntu.com/questions/1400/how-do-i-optimize-the-os-for-ssds

http://askubuntu.com/questions/19376/installing-ubuntu-on-a-ssd

/Jimmy
Senest rettet af Jimmyfj 16. mar 2016, 10:22, rettet i alt 2 gange.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Quickguide - Gode råd til upgradering/Installation af Ubuntu

Indlægaf AJenbo » 15. mar 2016, 20:03

uden swap kan man ikke gå i dvale og nogle programmer kan være ustabile, men eller kan det godt give mening at æpndre swapiness

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Quickguide - Gode råd til upgradering/Installation af Ubuntu

Indlægaf Jimmyfj » 16. mar 2016, 10:28

AJenbo skrev:uden swap kan man ikke gå i dvale og nogle programmer kan være ustabile, men eller kan det godt give mening at æpndre swapiness


Det er rigtigt at maskinen ikke kan gå i dvale, men det er også en usikker tilstand. Det sikreste er stadig at slukke computeren efter brug, specielt hvis man kører med krypteret /home folder.

Jeg lader maskinen gå i pauseskærm med tilhørende adgangskode, når jeg går fra den, ikke at jeg tror at familien snager i noget, men det er nemt at komme til at glemme at slukke, hvis man har travlt med at skulle afsted.

Sikkerhed, sikkerhed, sikkerhed.

/Jimmy
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Quickguide - Gode råd til upgradering/Installation af Ubuntu

Indlægaf thj01 » 17. mar 2016, 18:51

@jimmyFJ

Det vidunderlige ved at ahve 16 GB RAM er, at det er MEGET sjælden at man overhovedet rammer swap drevet ... især med swapiness sat til10. Så reelt bruges mit kun til dvaletilstand... og de få gange jeg har 5-6 billeder loaded i hukommelsen g

Jeg har haft min M4800 med 500 GB SSD disk i snart 2½ år, og der har endnu ikke været nogle fejl på SSD disken.

Modsat så har jeg kørt med LTS siden start, og den er reelt kun blevet ominstalleret 2-3 gange ... alle gangene fordi jeg forsøgte at få windows på :|

Så fremover kommer windows til at køre over KVM g
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Quickguide - Gode råd til upgradering/Installation af Ubuntu

Indlægaf Jimmyfj » 17. mar 2016, 19:21

Enig med de 16 g ram.

Min Ideapad har 8 g ram og dual-core cpu, en rap lille sag på 15.6"

Jeg kører med 16.04 på den, og uden noget swap-drev. Hvad jeg IKKE forstår er, at maskinen går udemærket i dvale, og kommer lynhurtigt op igen. Selv tilskriver jeg det mængden af ram, som muliggør funktionen, men det er noget jeg tror. Nogen som véd noget om den sag?
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Quickguide - Gode råd til upgradering/Installation af Ubuntu

Indlægaf AJenbo » 17. mar 2016, 19:25

Jimmyfj skrev:Hvad jeg IKKE forstår er, at maskinen går udemærket i dvale, og kommer lynhurtigt op igen. Selv tilskriver jeg det mængden af ram, som muliggør funktionen, men det er noget jeg tror. Nogen som véd noget om den sag?

Den går ikke i dvale men hvile. Du kan teste ved at fjerne batteriet og se om den stadig kommer tilbage efter du sætter strøm til den igen.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Quickguide - Gode råd til upgradering/Installation af Ubuntu

Indlægaf AJenbo » 17. mar 2016, 19:26

thj01 skrev:Det vidunderlige ved at ahve 16 GB RAM er, at det er MEGET sjælden at man overhovedet rammer swap drevet ... især med swapiness sat til10. Så reelt bruges mit kun til dvaletilstand... og de få gange jeg har 5-6 billeder loaded i hukommelsen g

Er det ferie fotos eller virtuelle maskiner du henviser til med "billeder"? Der skulle nemt kunne være 6 billeder på 900MP i 16GB :)

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Quickguide - Gode råd til upgradering/Installation af Ubuntu

Indlægaf thj01 » 18. mar 2016, 07:09

en kombi:

Darktable kørende sammen med GIMP'en der har 5-6 20-30 MB png filer + diverse sider åben i Chrome.

Jeg ved jeg har rørt swapfilen ... men det sker sjældent ;)
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Quickguide - Gode råd til upgradering/Installation af Ubuntu

Indlægaf AJenbo » 18. mar 2016, 11:28

Mener også det er muligt for programmer at indikere at noget bør skrives til swap frem for ram, det kan være det er det du oplever.

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster