Ubuntu 11.04 Codename Natty Narwhal Alpha, Beta, RC

Bidrag til Projektet Ubuntu - her koordinerer vi noget af arbejdet.
AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu 11.04 Codename Natty Narwhal Alpha, Beta, RC

Indlægaf AJenbo » 29. nov 2010, 14:11

En ting jeg har svært ved i unity er hvordan man beskriver til andre hvor dan de finder et indstillings program, og om hvor nemt bet bliver for nye folk at følge gamle guides.
Og så er jeg selfølig spændt på hvad min far vil gøre når han ser ændringen.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu 11.04 Codename Natty Narwhal Alpha, Beta, RC

Indlægaf AJenbo » 1. dec 2010, 00:05

Læste lige at seneste build indholder: Unity, Compiz acceleration og autohide til dock'en. Hvad skal de rasterende 5 måneders udvikling så gå med :roll:

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ubuntu 11.04 Codename Natty Narwhal Alpha, Beta, RC

Indlægaf lath » 1. dec 2010, 01:45

AJenbo skrev:Læste lige at seneste build indholder: Unity, Compiz acceleration og autohide til dock'en. Hvad skal de rasterende 5 måneders udvikling så gå med :roll:


Der skal vel kæles for detaljerne, så det bliver en positiv overraskelse: Altså at man helst skal få en fornemmelse af et gennemført produkt.

Den skal også bare virke - så en del af tiden går nok også med systematiske tests

Edit:

Lidt video om Unity: http://www.youtube.com/watch?v=DmtXD57Prnk
Artikel: http://www.webupd8.org/2010/11/ubuntu-1104-natty-narwhal-update.html

Artikel om Gnome Shell: http://www.webupd8.org/2010/11/gnome-shell-overview-relayout-branch_29.html

Synapse kommer måske til at erstatte gnome-do hos mig for den ser godt nok interessant ud:
Video: http://www.youtube.com/watch?v=JRfQ9LsTdD4
Artikel: http://www.webupd8.org/2010/11/syanpse-is-here-new-semantic-launcher.html

Kig også lige på den her og læg mærke til lyden ved 0:51 til 0:56 :lol: :
http://www.youtube.com/watch?v=yDNHBygsZP4&NR=1

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

nymark1
Indlæg: 223
Tilmeldt: 24. okt 2008, 08:13
IRC nickname: nymark1
Geografisk sted: Aalborg

Re: Ubuntu 11.04 Codename Natty Narwhal Alpha, Beta, RC

Indlægaf nymark1 » 1. dec 2010, 07:01

lath skrev:
AJenbo skrev:Læste lige at seneste build indholder: Unity, Compiz acceleration og autohide til dock'en. Hvad skal de rasterende 5 måneders udvikling så gå med :roll:


Der skal vel kæles for detaljerne, så det bliver en positiv overraskelse: Altså at man helst skal få en fornemmelse af et gennemført produkt.

Den skal også bare virke - så en del af tiden går nok også med systematiske tests

Edit:

Lidt video om Unity: http://www.youtube.com/watch?v=DmtXD57Prnk
Artikel: http://www.webupd8.org/2010/11/ubuntu-1104-natty-narwhal-update.html

Artikel om Gnome Shell: http://www.webupd8.org/2010/11/gnome-shell-overview-relayout-branch_29.html

Synapse kommer måske til at erstatte gnome-do hos mig for den ser godt nok interessant ud:
Video: http://www.youtube.com/watch?v=JRfQ9LsTdD4
Artikel: http://www.webupd8.org/2010/11/syanpse-is-here-new-semantic-launcher.html

Kig også lige på den her og læg mærke til lyden ved 0:51 til 0:56 :lol: :
http://www.youtube.com/watch?v=yDNHBygsZP4&NR=1

/Lars

He-He :lol:
Gad vide om "et konkurrerende selskab" bliver sure over lyden fra 0:51 til 0:56......
Er der ingen lyd på de to første videoer?
Jeg kan ikke greje hvordan man kommer ind i "Compizconfig Settings Manager" og sætter launcheren til "Autohide"....

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu 11.04 Codename Natty Narwhal Alpha, Beta, RC

Indlægaf AJenbo » 1. dec 2010, 07:05

Hmm lage lige mærke til at i videoen med auto hide på unity er menuerne til programmerne (ligner meget tooltops for dem der ikke kender unity) ikke længere har blur eller ser så lækre ud :( frygtede lidt at det ville ske ved skiftet til compiz, men man kan jo håbe det er noget de arbejder på at få tilbage.

nymark1
Indlæg: 223
Tilmeldt: 24. okt 2008, 08:13
IRC nickname: nymark1
Geografisk sted: Aalborg

Re: Ubuntu 11.04 Codename Natty Narwhal Alpha, Beta, RC

Indlægaf nymark1 » 2. dec 2010, 23:06

Så kom 11.04 Alpha1 endelig.
Her er Compiz nem nok at finde, til gengæld crasher den.
Jeg har sendt en bug-report, så må jeg bare vente og se.....

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ubuntu 11.04 Codename Natty Narwhal Alpha, Beta, RC

Indlægaf lath » 3. dec 2010, 01:48

AJenbo skrev:Hmm lage lige mærke til at i videoen med auto hide på unity er menuerne til programmerne (ligner meget tooltops for dem der ikke kender unity) ikke længere har blur eller ser så lækre ud :( frygtede lidt at det ville ske ved skiftet til compiz, men man kan jo håbe det er noget de arbejder på at få tilbage.


I starten af videoen - den med lyd - står der i starten tydeligt noget om at renderingen ikke virker korrekt, og at det er noget der arbejdes på.

Jeg tror jeg venter med at kigge på den i en Virtual Box, når den er kommet ud i alfa3 (3 marts).
Jeg synes at unity ser mere og mere spændende ud - godt med noget nytænkning. :)

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu 11.04 Codename Natty Narwhal Alpha, Beta, RC

Indlægaf AJenbo » 3. dec 2010, 08:00

Prøvede den lige i kvm, da der ikke er nogen 3d acceleration flader den tilbage til gnome 2.x hvilket er en betydelig forbedring fra 10.10, men gøre det selvfølig ikke så nemt at teste unit :)
Jeg må lige have brand den til en cd og.prøve den på min maskine.

Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Re: Ubuntu 11.04 Codename Natty Narwhal Alpha, Beta, RC

Indlægaf Finn Bjerke » 6. dec 2010, 01:14

anstændig lyd på mikrofonoptalgeser på bærbare PC ville da være fint. Som det er nu kan jeg ikke skype på en Bærbar PC med Ubuntu 10.10. Det er joikke et nyt problem så der er forbedringpotentiale
Kardemommeloven er en god ting.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ubuntu 11.04 Codename Natty Narwhal Alpha, Beta, RC

Indlægaf lath » 6. dec 2010, 19:16

Finn Bjerke skrev:anstændig lyd på mikrofonoptalgeser på bærbare PC ville da være fint. Som det er nu kan jeg ikke skype på en Bærbar PC med Ubuntu 10.10. Det er joikke et nyt problem så der er forbedringpotentiale


At du har dårlig hardware i din bærbar har ikke noget med hverken Skype eller Ubuntu at gøre.
Intet program kan forbedre kvaliteten af din hardware - og du får som regel hvad du betaler for.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

nymark1
Indlæg: 223
Tilmeldt: 24. okt 2008, 08:13
IRC nickname: nymark1
Geografisk sted: Aalborg

Re: Ubuntu 11.04 Codename Natty Narwhal Alpha, Beta, RC

Indlægaf nymark1 » 6. dec 2010, 21:52

Så fandt jeg endelig ud af det, altså hvordan jeg får Launcheren indstillet til Autohide.
Jeg søgte lidt på nettet og fandt en guide - der er åbenbart flere der har problemer med at Compiz crasher.

http://www.khattam.info/solved-compiz-t ... 12-04.html

Først skal man checke - i Software Sources- at der er flueben ved alle repositories - det er der åbenbart ikke fra starten af.
Derefter skal man åbne en terminal og skrive :

sudo apt-get install compizconfig-settings-manager

når den er færdig med at installere skriver man i terminalen:

ccsm

Derefter kommer Compiz-Settings frem. Og her kan man vælge at Launcheren skal "Autohide".

Jeg er godt klar over at den slags nok er triviel viden for de mere garvede folk her på forum men jeg er sgu helt stolt over at jeg selv fandt en løsning- der ovenikøbet kræver at man roder med terminaler og den slags :lol:

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu 11.04 Codename Natty Narwhal Alpha, Beta, RC

Indlægaf AJenbo » 6. dec 2010, 22:16

Arh syndes nok det lignede ccsm (Det er et program til at indstille compiz effekter) i videon. Sjovt sted de har valgt at placere den indstilling, men det giver nok mening fra en teknisk vikel. Håber lidt at den er default on, vertfalg på 1024 skærme.

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Ubuntu 11.04 Codename Natty Narwhal Alpha, Beta, RC

Indlægaf soundpartner » 31. jan 2011, 02:00

For en uge siden hentede jeg mig en ny lenovo x100 (lille 11" maskine med ordentlig processor og grafik) Den glædede jeg mig meget til, men blev lidt irriteret da jeg ikke kunne få wifi til at virke på den med 10.10. Jeg prøvede derfor natty, og her er der da en driver til mit sprit nye og u-understøttede broadcom wifi kort.
Jeg kører derfor nu natty på denne maskine, og her er mine oplevelser efter en uge.

Natty på lenovo x100
wifi: kører men er ustabilt. Jeg er ganske sikker på at det er selve netkortet og ikke nattys skyld som sådan.

grafik: jeg har et radeon hd 3700 kort fra ati i denne maskine, og ati stinker... til at starte med kunne jeg ikke køre med effekter med den åbne driver, men omvendt kunne jeg ikke installere den lukkede driver, så unity kørte rigtig skidt, og jeg blev tvunget til at køre med gnome. Her virkede compiz ok, men jeg kunne ikke flytte rundt på vinduer eller ændre størelsen på dem med mindre jeg slog compiz fra og brugte metacity.
I dag opdagede jeg at ati har frigivet en ny driver (vers 11,5) og har installeret denne fra ati's hjemmeside (den kommer vist i repositorys om et par uger har jeg hørt noget om) og Juhuu nu kører grafikken fint. compiz spiller fint, men med den lukkede driver er unity detsværre helt udelukket, så nu kan jeg ikke engang lege med det på denne maskine. Lidt informationssøgning bekrafter at uniti ikke kan køre med fglrx, så ingen unity med ati grafikkort (rygterne sige at dette skulle blive fikset omkring alfa2, så det varer nok ikke så længe endnu)

Unity: Jeg har som sagt ikke leget så meget med unity da det har været langsomt og ustabilt og præget af compiz bugs, dog har jeg leget lidt med det og prøvet at se igennem fingre med de irriterende ting.. Generelt så virker det lovende. Der er ting som jeg faktisk godt kan lide og ting der irriterer mig grænseløst. f.eks kan jeg ikke tilføje ting til øverste panel. Jeg har normalt systemovervågning og et par andre iconer smidt der op, og det savner jeg.
På denne skærm er opløsningen 1386x768 så der er ca plads til 12-14 iconer over hinanden i launcheren, kommer der flere end disse så er de bare uden for det synlige område. Jeg ville ønske en "scroll funktion" så man kunne scrolle igennem disse iconer og derved få flere iconer i launcheren.

Andre erfaringer: Openoffice er ude og erstattet af libreoffice (final v3,3) hvilket er ok
evolution er pis hamrende ustabilt, men det arbejdes der på. det er trods alt alfa
højreklik er stort set udfaset, men til gengæld er venstreklik menuer blevet udvidet. om dette er godt eller skidt ved jeg ikke lige. på mine touchskærme kan jeg helt klart se fordelen med dette, men på en alm maskine mangler jeg pludselig funktioner. f.eks er jeg vandt til at højreklikke på networkmanageren og kunne disable wifi, mobilt bredbånd og kabelnet hver for sig. Nu kan jeg venstreklikke og vælge airplanemode, eller at alt virker. en smule irriterende når man har wifi der kæmper for at forbinde og overtage for det indbyggede mobile bredbånd osv

Dog blev jeg så nysgerrig med unity at jeg besluttede at lave en usb og teste det på eee-toppen, og det blev til følende:

natty på EEE-toppen
jeg lavede en usb, stak den i og bootede, krydsede fingre og .....
10 sek
20 sek
30 sek
40 sek
50 sek
1 min
1 minnut og 27 sekunder og jeg sad med et unity desktop, og wow...
graffikkort virker ud af boksen (plejer det ikke)
lyd virker ud af boksen
wifi virker ud af boksen
bluetooth virker ud af boksen
mus og tastatur virker ud af boksen
touchskærm.... TJEK virker ud af boksen OG er korrekt kalibreret
med andre ord efter 1 min og 27 sekunder så var der booted fra usb og maskinen kørte som den skulle. jeg legede en smule med den og nu er jeg sgu ved at installere natty alfa 1 på maskinen for unity er SÅ fedt på touchskærm. Der er dog en del funktioner som jeg ikke kan finde grafisk, og som jeg kommer til at savne, men ind til viddere har jeg haft en terminal kørende og så kan jeg gøre det meste fra denne, og ellers er der jo altid muligheden for at logge af og på igen i en "classic ubuntu desktop"-session hvor man bruger gome som det ser ud i maverick
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu 11.04 Codename Natty Narwhal Alpha, Beta, RC

Indlægaf AJenbo » 31. jan 2011, 03:11

Du scroller med drag and drop, men ikonerne burde også folde sammen så du kan have flere.

Jeg er ikke helt med, du siger du ikke kan køre effekter, men godt compiz, for mig er de 2 ting lidt det samme.

Jeg har et mini-pcix intel pro wifi kort hvis du er interaseret.

Hvad er boot tid normalt på din eee top med usb?

Der er stadig mange ting i unity som ikke er blevet implementeret i compiz udgaven, der skulle gerne være en hel del der begynder at komme ind med alpha2, lad os håbe de inkludere nogle af de ting du savner.

På min bærbar får jeg kernel panic efter kort tids brug, men det er bedere end i starten af alpha1, der kunne jeg ikke boote kernen.

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Ubuntu 11.04 Codename Natty Narwhal Alpha, Beta, RC

Indlægaf soundpartner » 31. jan 2011, 03:43

AJenbo skrev:Du scroller med drag and drop, men ikonerne burde også folde sammen så du kan have flere.

ja det fandt jeg lige ud af på toppen.
Det var en af de ting det ikke virkede på lenovoen, der var de alle lige store og fortsatte så bare der ned af

AJenbo skrev:Jeg er ikke helt med, du siger du ikke kan køre effekter, men godt compiz, for mig er de 2 ting lidt det samme.

men unity der kørte det rigtig skidt. det kørte, men ustabilt og meget langsomt, men med det klassiske desktop der kørte compiz sådan ok (med diverse bugs)
AJenbo skrev:Jeg har et mini-pcix intel pro wifi kort hvis du er interaseret.
meget.
jeg er i københavn i morgen (senere i dag) så kunne vi evt lige stikke hovederne sammen. Du må også meget gerne give en hånd med at skifte det hvis det er, for jeg er ikke en ørn inde i sådan en bærbar... faktisk har jeg måske selv et i en gammel defekt bærbar. eller det kunne være der var noget i den du ku bruge. hvis jeg har den her hjemme kan jeg jo lige tage den med.
AJenbo skrev:Hvad er boot tid normalt på din eee top med usb?

mellem 1½ og 2 min. ved det faktisk ikke for har aldrig timet det, men det er min opfattelse at det var hurtigere denne gang end det plejer at være
AJenbo skrev:Der er stadig mange ting i unity som ikke er blevet implementeret i compiz udgaven, der skulle gerne være en hel del der begynder at komme ind med alpha2, lad os håbe de inkludere nogle af de ting du savner.

På min bærbar får jeg kernel panic efter kort tids brug, men det er bedere end i starten af alpha1, der kunne jeg ikke boote kernen.

jeg har fjernet fglrx igen (et forsøg) da jeg fandt interessante info på nettet og nu kører jeg faktisk unity på lenovoen også, og det kører super. Der er selvfølgelig stadig ting jeg savner (og der kommer mere og mere til hele tiden) men alt i alt så ser det nu fint ud. Nu skal jeg rode lidt i compiz og have sat nogle ting op der (men compiz crasher når jeg roder for meget) det tager nok lige et par reboots eller 5, men kommer det til at spille også, så ender det sgu nok med at jeg kører unity fra nu af
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

Tilbage til "Projekt: Ubuntu"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster