Maverick Meerkat a.k.a Ubuntu 10.10 Alpha, Beta og RC

Bidrag til Projektet Ubuntu - her koordinerer vi noget af arbejdet.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Maverick Meerkat a.k.a Ubuntu 10.10 Alpha, Beta og RC

Indlægaf Christian.Arvai » 16. sep 2010, 13:05

Nu ved jeg ikke hvad du brugte før, for 10 - 15 sekunder er stærkt overdrevet med flashplugin-nonfree på EB, men det nye 64 bit flash er da hurtigere.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Maverick Meerkat a.k.a Ubuntu 10.10 Alpha, Beta og RC

Indlægaf lath » 16. sep 2010, 14:35

Jimmyfj skrev:Der er rigtig godt nyt til alle os 64-bit'ere på Ubuntu: Langt om længe kom der en 64 bit Flash til Linux, hvilket er et kvantespring i den helt rigtige retning. Vil du have denne udgave af flash installeret, så følg guiden her:

http://www.ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=11&t=11792

Personligt er jeg virkelig positivt overrasket over den gigant-forskel der er at spore på denne flash-udgave, overfor den tidligere installation, hvor tingene gik eventyrligt langsomt til tider. Flash-tunge sider som http://www.eb.dk (Ekstrabladet) tog en krig om at loade. Men med denne nye flash, som endda stadig er under kraftig udvikling, loader siden på under tre sekunder. Målt op mod de tidligere 10 - 15 sekunder er det en forskel i loadtid, som er til at føle på. Men det er ikke kun EB's hjemmeside, der er røget på raketbrændstof. Alle de andre flash-tunge sider jeg besøger kommer også, éndelig, i et tåleligt tempo.

Det skal også lige siges, at den nye 64 bit flash også har en meget positiv effekt på de spil, jeg sidder og fjoger rundt med på Facebook. Det hele kører meget mere flydende og hakker ikke, som jeg ellers har været vant til, og videoerne på Youtube er da også synligt bedre i kvalitet.


Husk lige det der sikkerhedshul som Flash er ramt af.
http://www.version2.dk/artikel/16212-nyt-sikkerhedshul-i-adobes-flash-misbruges-til-angreb-patch-om-to-uger
Sårbarheden findes i både Flash Player 10 til Windows, Mac, Linux, Solaris og Android samt i Adobe Reader 9 til Windows, Mac og Unix, oplyser Adobe.


/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Maverick Meerkat a.k.a Ubuntu 10.10 Alpha, Beta og RC

Indlægaf AJenbo » 17. sep 2010, 17:42

Jubi, en det er jo meget trypsk adobe.

Nordsig
Indlæg: 361
Tilmeldt: 1. nov 2009, 20:11
Geografisk sted: Varde

Re: Maverick Meerkat a.k.a Ubuntu 10.10 Alpha, Beta og RC

Indlægaf Nordsig » 26. sep 2010, 16:27

Har lige opgraderet til 10.10, men nu vil den grafiske brugerflade ikke starte :(

Er der nogen der lige kan komme med et hint om hvad jeg kan gøre ? Har prøver "sudo apt-get upgrade"

Ideer er meget velkommende.
UBUNTU 22.04 på ToshibaSATELLITE-Z830-10W

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Maverick Meerkat a.k.a Ubuntu 10.10 Alpha, Beta og RC

Indlægaf zob » 26. sep 2010, 16:40

Husk selvfølgelig at få update med i kommandoen.

Kode: Vælg alt

sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade

Opgraderinger af maverick for folk med ATI-kort har resulteret i sort skærm. Så det er i hvert fald vigtigt at du får det sidste med, hvis du har ATI.

Kan du lokkes til at afsløre hvilket grafikkort du har?

Kode: Vælg alt

sudo lshw -C display

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Maverick Meerkat a.k.a Ubuntu 10.10 Alpha, Beta og RC

Indlægaf lath » 26. sep 2010, 16:42

Nordsig skrev:Har lige opgraderet til 10.10, men nu vil den grafiske brugerflade ikke starte :(

Er der nogen der lige kan komme med et hint om hvad jeg kan gøre ? Har prøver "sudo apt-get upgrade"

Ideer er meget velkommende.


En ide kunne være at lave en clean installation - det virker oftest ret godt fordi der bliver renset ud i gamle filer.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Nordsig
Indlæg: 361
Tilmeldt: 1. nov 2009, 20:11
Geografisk sted: Varde

Re: Maverick Meerkat a.k.a Ubuntu 10.10 Alpha, Beta og RC

Indlægaf Nordsig » 26. sep 2010, 16:59

Grafikkort = Nvidia G73 (Geforce Go 7600)

Har nu valgt clean install. Savner dog en mulighed der spørger om den skal erstatte det nuværende system i stedet for, side om side, hele disken eller manuelt angive, men det kan jo bare være mig der halter bagefter.

Glæder mig dog til at den er færdig med at æde cden.
UBUNTU 22.04 på ToshibaSATELLITE-Z830-10W

andsen
Indlæg: 283
Tilmeldt: 4. apr 2008, 22:24
Geografisk sted: Aalborg, Nordjylland

Re: Maverick Meerkat a.k.a Ubuntu 10.10 Alpha, Beta og RC

Indlægaf andsen » 26. sep 2010, 19:57

Nordsig skrev:Har nu valgt clean install. Savner dog en mulighed der spørger om den skal erstatte det nuværende system i stedet for, side om side, hele disken eller manuelt angive, men det kan jo bare være mig der halter bagefter.


Du er ikke den eneste der undrer sig over den nye installer. Jeg mindes at 10.04 spurgte om man man ville bruge den største tomme partition. Under installation af 10.10 i går kom jeg til at formatere hele harddisken, selvom installeren spurgte om jeg ville installere den ved siden af 10.04 eller bruge hele partitionen.

Valgte sidste mulighed, men den partition var så åbenbart det hele.... Hovsa :P
Dell Studio XPS 16 Ubuntu 11.10 64-bit - Windows 7 64-bit
Intel Core i7 720 1.6 ghz - 4 GB DDR3 1333 Mhz Ram - Mobility Radeon HD 4670 - 500 GB Seagate Momentus XT Hybrid HDD

"He was a dreamer, a thinker, a speculative philosopher... or, as his wife would have it, an idiot." - Douglas Adams

Nordsig
Indlæg: 361
Tilmeldt: 1. nov 2009, 20:11
Geografisk sted: Varde

Re: Maverick Meerkat a.k.a Ubuntu 10.10 Alpha, Beta og RC

Indlægaf Nordsig » 26. sep 2010, 20:27

Jeps. Samme overraskelse, alt gammelt er væk :(

Men så kan man vel kalde det en CLEAN INSTALL :D
UBUNTU 22.04 på ToshibaSATELLITE-Z830-10W

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Maverick Meerkat a.k.a Ubuntu 10.10 Alpha, Beta og RC

Indlægaf AJenbo » 27. sep 2010, 03:43

Der sker ofte en masse sjove ting under udviklingen og at installere alfa/beta og så opgradere til release giver sjældent samme resultat som at installere release direkte.

andsen skrev:Jeg mindes at 10.04 spurgte om man man ville bruge den største tomme partition.

Har fået det tilføjet som whislist, tror det kommer igen i 11.04.
Den men ellers må man gøre det med den avancerede partitions funktion.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Maverick Meerkat a.k.a Ubuntu 10.10 Alpha, Beta og RC

Indlægaf lath » 27. sep 2010, 03:49

Nordsig skrev:Jeps. Samme overraskelse, alt gammelt er væk :(

Men så kan man vel kalde det en CLEAN INSTALL :D


Et tip til en anden gang:
  • Hold /home på sin egen partition - så taber du ikke filer fra din hjemmemappe.
    1. Vælg så manuel partitionering i installeringsprogrammet:
    2. Vælg edit når du har markeret den partition du ved er /home, tildel den det filsystem den har, og dens monteringspunkt (som er /home) - husk at sørge for at den ikke bliver formatteret (kik efter et flueben ud for noget der hedder i retning af formattér - der må ikke være et flueben ud for formattering).
    3. Edit så de andre partiontions - vælg et filsystem, og alt andetend /home som monteringspunkt + at partition skal formatteres - så bliver de overskrevet med det nye system = en clean install.
    4. Husk at markere en evt. boot partition som den der skal startes op fra. Har du ikke en /boot partition, sp skal du i stedet vælge at gøre / (root)-partitionen bootable(=den kan bootes).

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Maverick Meerkat a.k.a Ubuntu 10.10 Alpha, Beta og RC

Indlægaf Jimmyfj » 27. sep 2010, 11:07

I disse tider vil jeg tillade mig at mene, at det er en smule bøvlet at sidde og partitionere sin disk manuelt, for at få en separat /home-partition. Især når man tager den nærmest latterligt lave pris på en 1TB ekstern harddisk i betragtning. De moderne USB 2.0 harddiske er i forvejen hurtige nok til at man kan afvikle musik og film direkte fra disse uden problemer.

Folk må selvsagt selv vælge om de vil oprette en separat /home, og sidde og partitionere manuelt hver gang de vil have systemet fornyet til den seneste version, for senere at bevare alle ældre data. Disse data kan jo lige så nemt ligge på en ekstern disk.

Som Beta-tester vil det være et monster-arbejde at sidde og bøvle med oprettelse af separat /home-partition hver gang systemet går ned, og det gør det, når du betatester. Skulle du så oven i det sidde og partitionere manuelt vil det hurtigt blive surt at skulle igennem den procedure gang på gang under test-perioden.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

thomasjohansen
Indlæg: 780
Tilmeldt: 4. jun 2008, 13:37
Geografisk sted: Køge

Re: Maverick Meerkat a.k.a Ubuntu 10.10 Alpha, Beta og RC

Indlægaf thomasjohansen » 27. sep 2010, 14:02

Til ATI folket:

Der er håb forude, der er kommet en opdateret version af fglrx til den nye kernel.

https://launchpad.net/ubuntu/+source/fg ... 0-0ubuntu1
Med venlig hilsen
Thomas Johansen
-----------------------------
Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Maverick Meerkat a.k.a Ubuntu 10.10 Alpha, Beta og RC

Indlægaf zob » 27. sep 2010, 15:28

Jimmyfj skrev:I disse tider vil jeg tillade mig at mene, at det er en smule bøvlet at sidde og partitionere sin disk manuelt, for at få en separat /home-partition. Især når man tager den nærmest latterligt lave pris på en 1TB ekstern harddisk i betragtning. De moderne USB 2.0 harddiske er i forvejen hurtige nok til at man kan afvikle musik og film direkte fra disse uden problemer.

Folk må selvsagt selv vælge om de vil oprette en separat /home, og sidde og partitionere manuelt hver gang de vil have systemet fornyet til den seneste version, for senere at bevare alle ældre data. Disse data kan jo lige så nemt ligge på en ekstern disk.

Som Beta-tester vil det være et monster-arbejde at sidde og bøvle med oprettelse af separat /home-partition hver gang systemet går ned, og det gør det, når du betatester. Skulle du så oven i det sidde og partitionere manuelt vil det hurtigt blive surt at skulle igennem den procedure gang på gang under test-perioden.


Lidt mere besværligt for de mange med laptops og netbooks.

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Maverick Meerkat a.k.a Ubuntu 10.10 Alpha, Beta og RC

Indlægaf Jimmyfj » 27. sep 2010, 17:59

Absolut korrekt. Men diskene i de forskellige laptops/netbooks er i dag så store, at man, naturligvis, har brug for en backup af sine data i forvejen. Som beta-tester på laptop eller netbook vil det være letsindigt at stole på, at alle ens data forbliver intakte. Fejl kan ske, og fejl vil ske, hvilket kan koste indholdet af hele disken, det har jeg selv erfaret et par gange.

Fra Alpha 1 og til i dag har jeg installeret test-disken fire gange som følge af uoprettelige fejl, herunder et ødelagt filsystem.

Min 10.04 triller derudaf, stille og roligt, og den bliver der ikke rørt ved før næste LTS udkommer. Samtlige vigtige data hos mig ligger alle på eksterne diske, så jeg altid har backup. Også de data jeg har på min laptop.

Igen er det et spørgsmål om temperament, og i sidste ende behov.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Tilbage til "Projekt: Ubuntu"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster