skærmopløsning i Ubuntu 8.10 med nvidia fx 5200- andet kort?

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
nymark1
IRC nickname: nymark1
Geografisk sted: Aalborg

Re: skærmopløsning i Ubuntu 8.10 med nvidia fx 5200- andet kort?

Indlæg af nymark1 »

utopia skrev:
Stra skrev:
Nogen der har en ide om, hvor det er?

Jeg sakser lige lidt.
While xorg.conf is largely empty these days, it can still be used for setting up resolutions.

Due to buggy hardware or drivers, your monitor's correct resolutions may not always be detected. For example, the EDID data block queried from your monitor may be incorrect.

If the mode doesn't yet exist, you'll need to create it by specifying a modeline:

*

$ xrandr --newmode <ModeLine>

Hentet herfra
https://wiki.ubuntu.com/X/Config/Resolution
Jeg ved så ikke om det kan bruges her.

jeg har prøvet det, men jeg kan ikke få ændringer i xorg.conf til at gøre nogen som helst forskel.
nymark1

Indlæg af nymark1 »

Jeg har i øvrigt surfet rundt på andre forums for at lede efter en løsning. Med de ting jeg har lært fra denne tråd begynder jeg at forstå hvad det er de skriver om.
Uha, hvor er der mange der sidder med samme problem som mig, og jeg har set meget få lyspunkter, hvor problemet bliver løst.
Der er dem der påstår at det egentlig er NVIDIA der ikke vil ofre tilstrækkelige rescourser på at lave noget der virker.
Det kan jeg naturligvis ikke vurdere, men jeg synes da pludselig det er tankevækkende at det bare uden videre virker med mine Intel baserede integrerede grafikkort....
lgh

Indlæg af lgh »

nymark1 skrev:Jeg har i øvrigt surfet rundt på andre forums for at lede efter en løsning. Med de ting jeg har lært fra denne tråd begynder jeg at forstå hvad det er de skriver om.
Uha, hvor er der mange der sidder med samme problem som mig, og jeg har set meget få lyspunkter, hvor problemet bliver løst.
Der er dem der påstår at det egentlig er NVIDIA der ikke vil ofre tilstrækkelige rescourser på at lave noget der virker.
Det kan jeg naturligvis ikke vurdere, men jeg synes da pludselig det er tankevækkende at det bare uden videre virker med mine Intel baserede integrerede grafikkort....

Hej

Jeg har også sådan et kort siddende i min medion, og det sjover er, at hvis jeg flytter Mythbuntu hardisken op i den så virker det perfekt, men hvis jeg sætter kortet i min mythbuntu, ja så virker det ikke, har forøverigt mandriva 2009 installeret på medion´en og det virker fino, så har lidt på fornemmelsen, at grafikkortet er et OEM-kort som er blevet tilpasset bestemte bundkort (min Medion = MSI-bundkort, Mythbuntu = Asrock) - måske det er forklaringen, ved det ikke.

Lennert
Lennert

Hvad gør Bill Gates når bilen strejker?...............lukker alle vinduer og genstarter!!!
nymark1

Indlæg af nymark1 »

ER XORG.CONF UDEN BETYDNING?

Jeg har nået det stadie hvor desperationen begynder at sætte ind.
Jeg har prøvet alle mulige og umulige ændringer i min xorg.conf. Det gør absolut ingen forskel...
Til sidst fik jeg den tossede tanke at slette alt hvad der står i min xorg.conf ud fra tanken at enten går systemet i sort eller også er det også uden betydning. Konklusionen er at det gjorde absolut ingen forskel. Der står lige nu intet i min xorg.conf og alt kører bare som det plejer
Artificial Intelligence
Geografisk sted: Køge

Indlæg af Artificial Intelligence »

Så vidt jeg ved er xorgs styring afløst af HAL
nymark1

Indlæg af nymark1 »

Interessant!
Er det noget man kan redigere i ?
utopia
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlæg af utopia »

nymark1 skrev:Interessant!
Er det noget man kan redigere i ?

Jeg har ændret min opsætning af musen i hal. Jeg kan umiddelbart ikke se noget om skærm.
Der er en "kde-hal-device-manager" i synaptic, jeg redigerede manuelt så ved ikke om "manageren" kan bruges. Men her, lidt nede på siden er der et billede af en "Device Manager"
http://people.freedesktop.org/~david/hal-spec/hal-spec.html

edit: jow der kan vist redigeres. Men det her har jeg ikke prøvet før, så håber andre kan hjælpe videre.
Sti til hal /usr/share/hal/fdi
utopia

Indlæg af utopia »

Hmm, jeg tror ikke "hal" er løsningen.
Hvad jeg lige kan finde er det xrandr der skal bruges.
lidt klip
RandR - the newest method. There will be a graphical front-end (GUI) for RandR soon (keep an eye out for it in "System > Administration"), but for now you will need to use the command line. Let's say you wanted to change your resolution to 1280x800, you would need to execute the following command:

sudo xrandr -s 1280x800

If that fails, bring up a list of "supported" resolutions with this command:

sudo xrandr -q

Use the first command again and set the highest resolution that RandR claims is supported. Once that is set, try setting the resolution you know is correct, as it may now accept that resolution.

If you're still having issues, and you're not running an 8.10+ version of Ubuntu, press Alt+F2 and type "gksudo displayconfig-gtk" (without "gtk" in Kubuntu), type your password and execute, then select the resolution you want from the list. Some of you may have to select a different screen/monitor in the list before you can successfully change the resolution. Reboot or logout if necessary.
nymark1

Indlæg af nymark1 »

utopia skrev:Hmm, jeg tror ikke "hal" er løsningen.
Hvad jeg lige kan finde er det xrandr der skal bruges.
lidt klip
RandR - the newest method. There will be a graphical front-end (GUI) for RandR soon (keep an eye out for it in "System > Administration"), but for now you will need to use the command line. Let's say you wanted to change your resolution to 1280x800, you would need to execute the following command:

sudo xrandr -s 1280x800

If that fails, bring up a list of "supported" resolutions with this command:

sudo xrandr -q

Use the first command again and set the highest resolution that RandR claims is supported. Once that is set, try setting the resolution you know is correct, as it may now accept that resolution.

If you're still having issues, and you're not running an 8.10+ version of Ubuntu, press Alt+F2 and type "gksudo displayconfig-gtk" (without "gtk" in Kubuntu), type your password and execute, then select the resolution you want from the list. Some of you may have to select a different screen/monitor in the list before you can successfully change the resolution. Reboot or logout if necessary.

xrandr kan ikke stille opløsningen højere end de nuværende 800x600
"gksudo displayconfig-gtk" vil ikke starte
utopia

Indlæg af utopia »

ok, såvidt jeg kan læse mig til skal der så tilføjes en ny modeline.
If the mode doesn't yet exist, you'll need to create it by specifying a modeline: $ xrandr --newmode <ModeLine>

Så mon ikke det er sådan noget som denne der skal tilføjes
xrandr --newmode 1024x768
jeg ved ikke om der skal < > foran tallene

Eller måske denne
You can direct xrandr to set a different resolution like this:

$ xrandr --output LVDS --mode 1024x768
nymark1

Indlæg af nymark1 »

utopia skrev:

ok, såvidt jeg kan læse mig til skal der så tilføjes en ny modeline.
If the mode doesn't yet exist, you'll need to create it by specifying a modeline: $ xrandr --newmode <ModeLine>

Så mon ikke det er sådan noget som denne der skal tilføjes
xrandr --newmode 1024x768
jeg ved ikke om der skal < > foran tallene

Eller måske denne

næ, den er hverken til at hugge eller stikke i
Stra
Geografisk sted: Ikast-Herning

Indlæg af Stra »

nymark1 skrev:

næ, den er hverken til at hugge eller stikke i
Har du prøvet med sudo foran?

Hvad siger den, hvis du skriver

Kode: Vælg alt

xrandr

Stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
nymark1

Indlæg af nymark1 »

jeg har prøvet med sudo foran, det virkede ikke
hvis jeg skriver xrandr siger den at min max opløsning er 800x600
nymark1

Indlæg af nymark1 »

Altså......
Ubuntu kan levere en skærmopløsning på 800x600 uden nvidia drivere, og 640x480 med nvidia drivere.
Nu har jeg testet andre Linux distributioner og PCLinuxOS, OpenSuse m. fl. kan levere væsentligt højere opløsninger på samme maskine.( Som minimum 1024x768, hvilket faktisk er alt hvad jeg behøver)
Er der nogen der ved hvorfor Ubuntu ikke kan?
Artificial Intelligence
Geografisk sted: Køge

Indlæg af Artificial Intelligence »

Forskellige version af driver, er mit gæt. Da OpenSuse nye version er kommet så kommer den med den nye version a nvidia driveren.
Den nye version af Ubuntu kommer i næste måned.