okay det forsøger jeg lige sener
for lige nu har jeg fået ubuntu 18 op og køre på usb kingston SDD. selv om jeg får følgende fejl under install.
grub-efi-amd64-signed’ package failed to install into /target/
også selv om jeg har brugt boot repair fra live cd, og den lokale disk ikke har partition fik jeg stadig den besked.
Locked-ESP detected. You may want to retry after creating a /boot/efi partition (FAT32, 100MB~250MB, start of the disk, boot flag). This can be performed via tools such as gParted. Then select this partition via the [Separate /boot/efi partition:] option of [Boot Repair].
så prøvet at følge forslaget med at lave en ny opsætning af efi med Gparted og køre boot repair igen. og fik fejlen igen med Locked-ESP, med den opsætning gav flere fail report, efter jeg var logget ind.
/dev/sda1 "efi"
/dev/sda2 "swap"
/dev/sda3 "ext4"
så lavet jeg en ny opsætning. men fik også samme besked med Locked-ESP.
men den her opsætning ser sådan ud.
/dev/sda1 "efi" flag boot,esp
/dev/sda2 "1MiB ukendt" flag bios_grub
/dev/sda3 "swap" linux-swap
/dev/sda4 "ext4" /
men i grub.cfg viste den at der er en menuentry: windows boot manager på /dev/mmcblk0, selv om den ingen styrsystem har på sig, så fjernet jeg windows boot manager med grub customizer samt unøvendige entry. så nu fungere ubuntu når jeg booter den op fra usb skal bare trykker F12 og vælge disken... og vil jeg boote direkte ind på ubuntu fra den externe harddisk, skal jeg sætte shimx64.efi først i bios så logger den ind, og lige meget om jeg har aktiveret eller deaktiveres fast Boot. kommer jeg ind... og opdatering virker og alt andet, efter jeg fik opdateret det med:
Kode: Vælg alt
sudo apt-get install --reinstall libgtkmm-2.4-1v5 libatkmm-1.6-1v5 libpangomm-1.4-1v5 libglibmm-2.4-1v5 libsigc++-2.0-0v5 libcairomm-1.0-1v5