NumLock igen igen

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
ksor
IRC nickname: KSor
Geografisk sted: Århus V

Re: NumLock igen igen - men nu LØST !

Indlæg af ksor »

Med fare for at blive stenet ud af forum, vil jeg her prøve at beskrive, hvordan jeg fik løst dette irriterende problem, at NumLock ikke er ON i logon dialogen !

Man KAN jo selvfølgelig bare trykke på den i dialogen, men det glemmer brugerne ofte i farten, og hvorfor dog bekymre sig om at huske det, når vi har maskinen, der selv kan gøre det for os, bare vi fortæller den "hvordan".

Jeg søgte alle filnavne fra "/etc" og ned i hieraliet, hvor der er nævnt noget med "numlock" uanset lower-, upper- eller camelcase - det sker i disse filer - på MIN stationære maskine, vel at mærke, og status er i filerne, som beskrevet herunder - nogle af dem er måske i kampens hede i denne tråd blevet rettet, jeg husker det ikke længere !

Nogle steder er teksten bare nævnt som en del af en kommentar, andre steder som en del af et "script" eller en kommando - jeg kommenterer indholdet, i det omfang jeg er i stand til det, og med mine egne ord, som nok ikke er de rigtige termer mht. Linux-verdenen.

Om disse filer overhovedet bruges i selve opstarten op til og med logon-dialogen, ved jeg heller ikke, men jeg har opdelt dem i INAKTIVE og AKTIVE - alt efter om der tilsyneladende sker noget mht. status af Numlock eller ikke.

Først de inaktive:

/etc/kbd/config
/etc/default/numlockx
/etc/X11/app-defaults/XTerm
/etc/alternatives/lxdm.conf
/etc/lxdm/default.conf
/etc/xdg/lubuntu/lxdm/lxdm.conf

Her kommer de aktive:

/etc/X11/Xsession.d/55numlockx
Indholdet her er et script, som tilsyneladende finder ud af, om maskinen er en bærbar eller ikke. Hvis det er en barbar, sætte Numlock OFF, som jeg ser det.

Da det nu ER en stationær maskine, prøvede jeg at udkommentere alle de linier, som havde med ændring af status omkring NumLock at gøre. Denne fil kan tilsyneladende OGSÅ undværes, da NumLock er ON i logon dialogen efter udkommentering.

Tilbage bliver at ændre eller tilføje følgende fil med det beskrevne indhold.

/etc/lightdm/lightdm.conf
Som på min maskine var TOM eller ikke eksisterende, men jeg indsatte disse linier:

[SeatDefaults]
greeter-setup-script=/usr/bin/numlockx on

Ved genstart af maskinen er NumLock ON i logon dialogen ! ;-))

Ved installation af Lubuntu 14.04 på en "TænkePade" sker tilsyneladende noget andet. Her installeres kun disse filer:

/etc/X11/app-defaults/XTerm
/etc/lxdm/default.conf
/etc/xdg/lubuntu/lxdm/lxdm.conf
/etc/alternatives/lxdm.conf
/etc/kbd/config

hvor linierne med "numlock" i alle dens afskygninger af lower-, upper eller camelcase er enten uden betydning eller udkommenteret.

BEMÆRK: scriptet, som finder ud af, om det er en bærbar eller ej, installeres IKKE !

Mine bærbare starter op med NumLock OFF, og det er vel udmærket på en bærbar uden talblok.

Konklusion:
På en stationær, i mit tilfælde et ThinkCentre, skal alle filer med tekststrengen "numlock" i alle dens afskygninger af lower-, upper eller camelcase bare have linien med "numlock" udkommenteret og filen /etc/lightdm/lightdm.conf, skal have mindst det ovenfor beskrevne indhold.
Senest rettet af ksor 6. maj 2014, 18:33, rettet i alt 3 gange.
Mvh
KSor, Århus V
Brugeravatar
Kurt Christensen
IRC nickname: How to be me

Re: NumLock igen igen

Indlæg af Kurt Christensen »

Jeg kan forestille sig en masse stakkels mennesker der ikke kan finde ud af at logge sig ind på andre end de maskiner som Ksor har sat op.
Når lejligheden byder sig.
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: NumLock igen igen

Indlæg af AJenbo »

Godt du selv har fundet ud af det, jeg har haft meget travelt på det sidste og har der for ikke haft tid til at gave nærmere i det.

Jeg kan lige tilføje at filen /etc/X11/Xsession.d/55numlockx kommer når man installere programmet numlockx så hvis ikke du har gjort det på din laptop er det der for den ikke er der.