Pihl skrev:soundpartner skrev:Om det er gui eller cli kommer an på hvordan den person der hjælper syntes det er lettest og bedst muligt at hjælpe.
der hvor der så ikke er forskel på hvad der er lettest der kan man vælge gui hvis man syntes
Det er her, vi er helt fundamentalt uenige, fordi du mener, at det er supporteren, som er den vigtigste, og den måde han vil gøre tingene på, er den måde som brugeren skal gøre det på.
ok en af os to kan ikke formulere sig ordentligt/forstå den anden. jeg er pænt ligeglad med suporteren. det vigtige er at personen får sin hjælp så hurtigt som muligt. om du bruger en skruetrækker eller en skruemaskine er jeg ligeglad med bare skruen bliver strammet
Pihl skrev:Jeg mener omvendt, at udgangspunktet skal tages i brugeren, selvom vi selvfølgelig ikke skal gøre ALT, som den bruger vil.
brugeren har allerede acdepteret at ubuntu ikke er windows som han/hun er vand til så brugeren må acceptere at tingene er anderledes.
Pihl skrev:
Men det som man oplever i andre Linux-miljøer, og som skræmmer rigtig mange brugere væk fra dem, er det her med, at alting skal foregå på de eksisterende distro-brugeres betingelse: Det er MIN måde, vi gør det på, eller også gør vi ikke.
ok men hør nu her. som det er nu så kan der opstå et problem som jeg kan løse. jeg har så 3 valgmuligheder.
jeg kan skide på jeres gui og hjælpe brugeren med en cli løsning (som jeg kender)
jeg kan sætte mig ned og prøve at sætte mig ind i hvordan der kan laves en gui løsening lignende den cli løsning som allerede nu kunne have været posted
eller jeg kan lade bruger være bruger og ignorere hans/hendes problem og håbe på at andre tager sig af det
for fremtiden vil jeg lade bruger være bruger og lade ham/hende sejle sin egen sø for jeg gidder ikke sætte mig ned og bruge lang tid på at finde en grafisk løsning på et problem jeg allerede har løst
Pihl skrev:Jeg synes personligt, det er en meget u-ubuntu'sk (bah, sikke et ord
) måde at agere på.
Men selvfølgelig er der en balancegang mellem den måde supporteren vil yde sin support på, og den 'service' en ny bruger skal modtage. Der skal naturligvis tages hensyn til den frivillige supporter, men omvendt duer det heller ikke, at vi forfalder til en "vores måde, eller ingen måde" approach.
du har jo stadig ikke forstået det... det er ikke min eller ingen måde. det er den måde jeg har mulighed for at hjælpe her og nu, eller vil du hellere vente til jeg får tid/lyst til at finde en anden løsning for den løsning jeg allerede kender den må jeg ikke bruge
jeg er pænt ligeglad med om det er cli eller gui. Jeg har 90% af min viden baseret på cli og har derfor oftest ikke mulighed for at hjælpe via gui andre har det omvendt fred være med det.
det vigtige er vel at brugeren får sit wlan op at køre, får installeret sin rockbox eller hvad vi nu snakker om, og jo hurrtigere brugeren får hjælp jo mindre tid spilder brugeren, og jo mindre tid får brugeren til at overveje at gå tilbasge til winows eller hvad han/hun nu kommer fra