Claus Henriksen skrev:Men det er tilladt at hjælpe med Windows
Det var den med XP Lite der fik mig til at undre, jeg har intet imod at hjælpe med Windows, jeg siger bare gerne stop til folk hvis det går op for mig at det ikke er licenseret software de bruger (og vil have mig til at rode med, der er næsten altid mere bøvl med de modificerede udgaver)
No problem. Men nogle gange er der rigelig "metadon"/nikotinplaster behandling herinde
Der findes flere værktøjer til at lave light udgaver af Windows.
Det at Microsoft ikke længere yder support betyder blot at du ikke kan få hjælp og at der ikke kommer flere opdateringer ud i fremtiden. Præcis på samme måde som med ubuntu hvor man stadig kan tilgå software arkivet på deres server så det stadig kan lade sigøre at installere programmer. Faktisk skulle Windows update stadig være tilgængelig for xp så du kan lade den hente og installere de korrekte opdateringer automatisk.
Det er ikke nødvendigt at installere sp1 da den er inkluderet i sp2.
Du bør måske også lige sikre dig at driveren ikke er blevet fjernet som en del af light processen. Hvis der er fjernet for meget kan det også forhindre at den opdatere korrekt, normalt er det bedst at slipstream alle opdateringer til installationen inden man laver den om til en light udgave.
Klaus Rasmussen skrev:Nej, det er et forsøg på at køre XP med kun 512 Mb RAM.
Ok, min virtuelle XP hvor der er brugt almindelig skive er nu sat op med 192 MB Ram og den kører fint (alt glimmer er fravalgt efter installationen så den er classic af udseende)
Arch på Toshiba Satellite C660-1NT og Acer Aspire One 532h Manjaro på hjemmerullet pc.
Har læst mig til at der er 2 forskellige udgaver af Virtualbox: PUEL (Personal Use and Evaluation License) og OSE (Open Source Edition). For at få USB-tilknytning skal man bruge den første, men det er den anden der ligger i repositoriet.
Hvis du vælger at installere VBextensions får du USB understøttelse mod at det ikke længere er frit anvendeligt. Det er prisen man betaler for at have nogle til udvikkle på det.
Jeg tror ikke der er noget til hinder for at man udvikler USB drivere, men jeg tror at opensource udviklerne på projektet arbejder på VB som server virtualisering frem for at det skal anvendes til styresystemer. Og hvis man endeligt går linien ud, så tvivler jeg på at man bliver ved VB da KVM, containers og lignende har langt flere fordele.
Men kort - nej du kan ikke omgå det - men du må gerne anvende det til privat brug (PUEL).
Hvis du vælger at installere VBextensions får du USB understøttelse mod at det ikke længere er frit anvendeligt. Det er prisen man betaler for at have nogle til udvikkle på det.
Det er det jeg har gjort. Hvad mener du med ikke frit anvendeligt?
Så lykkedes det mig endelig. Recepten var at starte Virtualbox som root. Så var der pludselig hul igennem. Takker alle deltagende for indsatsen. Kører windows xp lite med 192 Mb RAM.