NumLock igen igen

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
ksor
IRC nickname: KSor
Geografisk sted: Århus V

Re: NumLock igen igen

Indlæg af ksor »

Claus Henriksen skrev:Beklager. Jeg læser ikke altid hele tråden.

Prøv
gksu leafpad /etc/xdg/lubuntu/lightdm/lightdm-gtk-greeter.conf

Tilføj
numlock=on
som sidste linje.

Se om det virker. Det gør det hos mig :-)

Desværre - det giver heller ikke NumLock ON i logon dialogen hos mig :(

Hvorfor hos dig ? :?
Mvh
KSor, Århus V
Claus Henriksen
Forfatter
Geografisk sted: Christianshavn

Indlæg af Claus Henriksen »

Det var dog sørens. Mon en af de andre tiltag er begyndt at virke så du nu har dobbelt numlock on toggle? :-D
Jeg tror jeg kaster håndklædet. Vi er ude i femte side med en, i mine øjne, mindre fejl som flere nu forgæves har prøvet at hjælpe dig ud af. Jeg ville for længst kapitulere og skrive mit password uden tal, hvis jeg var dig.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Mht til hvornår "boot" sker kan det godt være lidt upræcist da nogle mener det er når den har lavet autologin, andre vil mene det er når GRUB indlæses og nogle når de ser logind skærmen.

numlockx skal køres på et tidspunkt hvor der er adgang til det grafiske system (x i navnet står for X11, som er det grafiske system), det sker først efter prikkerne og logoet vises under indlæsningen. Da det er LightDM der står for at vise logind er det det seneste punkt vi kan køre den for at det løser problemet.

Jeg er 99,999% sikker på det kan løses med at indsætte det i /etc/lightdm/lightdm.conf og det er ganske muligt at det du selv var inde på med at bruge sleep kan være løsningen. Jeg vil prøve at vende tilbage med nogle test vi kan prøve for at konstatere hvor dan det kan løses enten i dag eller i morgen.
Claus' seneste forlag var faktisk også rigtig godt, og jeg er faktisk lidt overrasket over at det ikke virkede.

At køre "numlockx on" (det gælder også uden "on", da det er standart valget) flere gange kan ikke resultere i at den slår numlock fra. For at det sker skal man enten køre "numlockx off" eller "numlockx toggle".

Jeg har i øvrigt også tal i min adgangskode, men jeg buruger så talrækken øverst på tastaturet, det gør også at jeg ikke får problemer hvis jeg skal bruge en computer der ikke har tal blokken til højre (jeg rejser meget).
ksor

Indlæg af ksor »

Det der undrer mig mest er, at det virker hos Claus på - går jeg ud fra - 14.04, og det så ikke virker hos mig - det er mystisk synes jeg.

Det jeg henviste til på den engelske site er WAY over my level, men jeg synes jeg kunne læse mig til, at det var lidt af samme problem de sad med.

Men fint, hvis du vender tilbage om nogle dage :)
Mvh
KSor, Århus V
ksor

Indlæg af ksor »

Claus Henriksen skrev:Det var dog sørens. Mon en af de andre tiltag er begyndt at virke så du nu har dobbelt numlock on toggle? :-D
Jeg tror jeg kaster håndklædet. Vi er ude i femte side med en, i mine øjne, mindre fejl som flere nu forgæves har prøvet at hjælpe dig ud af. Jeg ville for længst kapitulere og skrive mit password uden tal, hvis jeg var dig.

Jeg har efter min bedste overbevisning IKKE noget andet kørende, som har med toggle af NumLock at gøre, idet jeg nu flere gange har, dels gennemgået trådens anbefalinger, dels sørget for at slette alt igen, hvid det ikke virkede.

Mht. dette at bare trykke på Numlock ... hvor svært kan det være ? Ja, det kan der være noget om, men problemet er bare, at det ikke er mig, men derimod nogle MEGET ældre familiemedlemmer, som jeg sætter maskinerne op for, og de kan simpelthen ikke huske fra gang til gang "det der med NumLock" - det er en overraskelse for dem HVER gang !

Men det er åbenbart en hård nød at knække - det har jo også altid været problemet i Windows, hvor man må ind i reg.databasen for at rette noget, og muligheden ude i BIOS, har jeg aldrig set virke ... og det helt tilbage fra DOS 1.0.
Mvh
KSor, Århus V
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

ksor skrev:Mht. dette at bare trykke på Numlock ... hvor svært kan det være ? Ja, det kan der være noget om, men problemet er bare, at det ikke er mig, men derimod nogle MEGET ældre familiemedlemmer, som jeg sætter maskinerne op for, og de kan simpelthen ikke huske fra gang til gang "det der med NumLock" - det er en overraskelse for dem HVER gang !

Jeg tror du er den eneste der har forslået det...
ksor

Indlæg af ksor »

Nu har jeg installeret Lubuntu 14.04 fra CD på den næste maskine, og nøje overvåget min brug af NumLock i forbindelse med logon dialogen.

Jeg har denne gang lavet et password uden tal.

Som ventet er NumLock IKKE ON i logon dialogen, men ...

den slås heller ikke ON efter password (uden tal) er angivet, og jeg har trykket på ENTER.

Denne "opstart" må jo være standard for Lubuntu 14.04 eftersom jeg IKKE har rørt ved noget som helst i forbindelse med NumLock.

Mystisk, hvad der er sket på den anden maskine.

>AJenbo
Jeg er nok ikke den eneste, som ønsker NumLock ON i logon dialoger generelt, eftersom numlockx jo er lavet i dette miljø, og der altid - fra de første DOS versioner til i dag - har været, og stadig er, masser af beskrivelse af, hvordan man får NumLock til at være ON lige efter maskinen er startet og i øvrigt ikke rørt af menneskehånd. Det link jeg gav i et tidligere indlæg viser da også, at der er folk som arbejder på sagen.

Skulle der komme en løsning, er jeg MEGET interesseret :)
Mvh
KSor, Århus V
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Har jeg på noget tidspunkt sagt andet?
ksor

Indlæg af ksor »

AJenbo skrev:Har jeg på noget tidspunkt sagt andet?

Må jeg henvise tl din sidste post - jeg forstår den derhen, at du mener jeg er den eneste, der har foreslået at NumLock skal være ON ved logon dialogen.

Selv om jeg ofte har svært ved at forstå, hvad du skriver, så lad os nu ikke lade det blive til en problem, men sådan forstår jeg din sidste post, her citeret:

"Jeg tror du er den eneste der har forslået det..."

Nyd nu det gode vejr medens det er her !
Mvh
KSor, Århus V
Klaus Rasmussen
Admin
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Indlæg af Klaus Rasmussen »

Gider du ikke lige fortælle hvorfor du ikke slår det til i BIOS? Det er mig en gåde.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 24.04.1 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Jeg henviser til at du er den eneste der har forslået "bare trykke på Numlock ... hvor svært kan det være", ellers ville det have været af efterspørge. Vi prøver tros alt på at hjælpe dig med at løse det.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Klaus Rasmussen skrev:Gider du ikke lige fortælle hvorfor du ikke slår det til i BIOS? Det er mig en gåde.

Så vidt jeg har forstået er det ikke en mulighed i hans BIOS.
Klaus Rasmussen
Admin
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Indlæg af Klaus Rasmussen »

På en IBM-Thinkpad? Han skal holde F1 nede under boot! F2 hvis den er rigtig gammel.

Kilde: http://pcsupport.about.com/od/fixtheproblem/a/biosaccess_pc.htm
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 24.04.1 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q
ksor

Indlæg af ksor »

Klaus Rasmussen skrev:Gider du ikke lige fortælle hvorfor du ikke slår det til i BIOS? Det er mig en gåde.

Jow, det vil jeg da godt, men vi har vist skrevet sammen om det - det virker ikke, og har ikke gjort det i årtier.

Det virker heller ikke her med at ændre i BIOS. :)

EDIT:
Nu prøvede jeg lige igen på denne maskine - her er NomLock sat til ON i BIOS, men

1) den kommer IKKE ON i logon dialogen
2) og heller ikke EFTER trykket på ENTER efter passsword er angivet

Nu er den anden maskine - som hele tråden egentlig går på - pakket ned, men jeg er næsten 110% sikker på, at den i BIOS OGSÅ står til ON - for det har jeg gjort siden Ruder Konge var Knægt - og DER kommer NumLock ON, men først EFTER ENTER i logon dialogen. Jeg er også (næsten ;) 110% sikker på, at alt det roderi jeg har lavet, jfr. tråden, er SLETTET igen.

Så de to maskiner reagerer altså forskelligt, men i begge tilfælde desværre IKKE NumLock ON i logon dialogen :( !

Der er vist ikke andet at gøre end at følge de folk i det link, som jeg gav tidligere, så må jeg jo se, hvad jeg får ud af det.
Mvh
KSor, Århus V
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Klaus Rasmussen skrev:På en IBM-Thinkpad? Han skal holde F1 nede under boot! F2 hvis den er rigtig gammel.

Kilde: http://pcsupport.about.com/od/fixtheproblem/a/biosaccess_pc.htm

Så vidt jeg husker var det et ThinkCenter, ved ikke om der er den store forskels, ud over den fysiske, på hvordan de fungere.