Wubi-install på ny partition

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Wubi-install på ny partition

Indlæg af Christian.Arvai »

Den var svær at forudse, og godt at vi ikke fik skræmt dig langt væk med alle de kommandoer, men nu fik du da øvet dig i at bruge terminalen :D
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Indlæg af zob »

Du er hermed forfremmet til terminal-haj. Det er ren tyvstart for en newbie.
Leander
Geografisk sted: Odense

Indlæg af Leander »

Arh ja, selvfølgelig :) Jeg tror bare det bliver en wubi-installation. Jeg sletter så bare den Ubuntu der er installeret og lader de 50GB jeg har afsat til Ubunto stå som ikke-allokeret? Og så installerer jeg ellers som før hvor den vælger den partition? Oder was?
Senest rettet af Leander 8. sep 2010, 22:46, rettet i alt 1 gang.
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Det er korrekt.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Nej, Wubi er en install af ubuntu inde i windows, man kan godt installere Wubi fra en livecd, men jeg kan ikke huske den præcise metode, så jeg vil hellere anbefale dig at hente den som .exe-fil som beskrevet her http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... Itemid=100

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Leander
Geografisk sted: Odense

Indlæg af Leander »

Super. Det må jeg prøve imorgen. Stort tak for hjælpen :)
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Det var så lidt, det var bare syndt at det ikke lykkedes, nu du prøvede så ihærdigt, men det er jo Dell´s skyld ;)

zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Eller rettere. Den harddisk kan du ligeså godt udnytte til et eller andet og give den et filsystem (formatere den). Eller du kan lægge den sammen med din windowspartition. Men du behøver ikke gøre det lige nu.

Nå ja. Undskyld jeg troede du mente "før", som på side 1 i tråden, hvor vi vist nok talte om wubi. På den anden side jeg har efterhånden glemt side 1. Arvai har i hvert fald ret. Det foregår med en exe-fil. Nærmest som at installere et program på windows. Men du starter bare windows og sætter CD'en i. Så mener jeg Wubi kører af sig selv.
soundpartner
IRC nickname: sound

Indlæg af soundpartner »

da jeg for nogle år siden var ny linuxmand der fik jeg med succes vista's bootloader til at starte ubuntu via noget trylleri. Det er muligt, men kræver at man så leger lidt med denne i nogle boot management programmer til windows.
Jeg kan ikke huske hvad jeg gjore men det må kunne googles. (Det var det jeg gjore den gang)
det kunne være en mulighed hvis der er en eller anden sikkerhedsting der forhindre grub.

Jeg vil forøvrigt mene at en sådan forhindring af andre bootloadere må være i bios hvor jeg af og til har set en eller anden funktion der specificerede at der kun kunne bootes fra en bestemt del af harddisken.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Problemet med grub skyldes at visse windows programmer skriver til boot sektoren vor de gemmer DRM eller andet snask uden at tagehøjde for om der rent faktisk er noget i det område. Programmer der er kendt for at gøre det er blandt andet, HP ProtectTools, PC Angel, Adobe Flexnet. Jeg ved også at ædre udgaver af iTunes har haft det med at rode i bootloaderen og enda ødelægge den der kommer med windows.
Windows bootlader kan ikke så meget og fylder der for ikke hele bootsektoren, det er det disse programmer tager forgivet og skriver til den sidste del af sektoren.

Du kan bruge programmet EasyBCD til let at bruge windows bootloaderen til at styre din dual boot med Linux, så skulde du være fri for at problemet opstår igen. http://neosmart.net/dl.php?id=1

zob skrev:Som på det allerførste skærmbillede som du selv oploadede på side 1 i denne tråd.
Som du kan se på Arvai's efterfølgende kommentar er det netop fra en WUBI.

Det er faktisk Windows XP (NT) bootloadere ;)
Her er Vista/7 bootloaderen https://wiki.ubuntu.com/WubiGuide?actio ... screen.jpg hvis nogen har lyst til at se den minimale forskel :p
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Kært barn mange navne, det er den bootloader man får når man starter op, og skal vælge imellem Windows og Wubi :P