Jeg håber egentlig at vi kan holde liv i denne tråd lidt til, ikke for at vi skal have ordkløveri, men for at tydeliggøre hvad loven siger. Jeg er helt enig i at vi ikke skal gøre noget ulovligt og at ubuntudanmark skal være tydelig med hvad de vil være med til eller ikke og at det skal være indenfor lovens ramme. Når alt det er sagt, har jeg blevet lidt forvirret i forhold til kopiering af cd/dvd og at bryde drm. Jeg prøver at tydeliggøre mit dilemma, så ser vi hvordan det går.
Quote er hentet fra kulturministeriet
http://www.kum.dk/sw5386.asp.
1.
Generelt
Ifølge ophavsretsloven må du udelukkende tage digitale kopier af fx cd’er og dvd-film, hvis det er til ”personlig brug for fremstilleren eller dennes husstand”. Digital kopiering vil eksempelvis sige kopiering ved hjælp af cd- og dvd-brændere samt downloading fra internettet. Det er forbudt at kopiere lånte og lejede eksemplarer og at omgå kopispærringer for at fremstille kopier.
Ud fra hvordan jeg forstår denne tekst, skulle det være lovligt at kopiere egen cd/dvd til eget brug. Men hvis dvd er kopispærret er det ikke lov at lave kopi til eget brug. Kan vi da antage at det menes at det ikke er lovligt at bruge et rippe program, men kun lave en direkte kopi? Da de fleste cd/dvdér er kopisikret, syns jeg at loven i dette tilfælde virker lidt meningsløs.
2.
Du må under alle omstændigheder heller ikke fremstille en kopi på grundlag af et ulovligt forlæg, fx en ulovlig kopi af en cd. Eksempelvis er det ulovligt at udveksle og downloade musik og film via uautoriserede fildelingstjenester (peer-to-peer-tjenester). Det er op til rettighedshaverne selv at håndhæve deres rettigheder og føre bevis for, at en kopiering er ulovlig.
Det er tydeligt at alt der er lånt, kopi fra andre etc. er ulovligt at kopiere.
3.
Du må gerne:
• Kopiere et værk, som ophavsmanden selv har givet tilladelse til at kopiere
• Kopiere en cd og spille den til en privat fest (også hos andre)
• Kopiere en cd og lytte til den på kontoret på din arbejdsplads
• Kopiere en cd/dvd til bilen, sommerhuset, båden og til din discman eller mp3-afspiller
• Kopiere en lånt cd/dvd, hvis kopieringen sker på et analogt medie (fx kassettebånd)
• Kopiere værker til personlig brug hentet på nettet, når værket er lagt ud med ophavsmandens samtykke
• Omgå eller bryde en kode eller kryptering på fx en dvd-film, en musik-cd eller netradio i det omfang, det er nødvendigt for at kunne se filmen eller lytte til musikken privat. Det er fx ikke ulovligt, at du bryder krypteringen på en dvd, hvis det er nødvendigt, for at du kan afspille dvd’en på din private pc ved hjælp af fx et Linux-styresystem
• Bryde en dvd-regionskode
Det står at du har lov at bryde eller omgå en kode eller kryptering, for at kunne se filmen i egen husstand, hvis ingen anden mulighed er til stede.
Kopiere en cd/dvd til bilen, sommerhuset, båden og til din discman eller mp3-afspiller
Det virker som om du har lov at kopiere det hele, så længe du holder dig indenfor hjemmets fire vægge + alt der hører til familien og at du ikke bryder en kopispærre. Så langt så godt.
Omgå eller bryde en kode eller kryptering på fx en dvd-film, en musik-cd eller netradio i det omfang, det er nødvendigt for at kunne se filmen eller lytte til musikken privat.
Her forholder den sig ikke til hvorhen den skal afspilles, så længe det er indenfor den egne husstand.
Det er fx ikke ulovligt, at du bryder krypteringen på en dvd, hvis det er nødvendigt, for at du kan afspille dvd’en på din private pc ved hjælp af fx et Linux-styresystem
Så kommer den med et tænkt ex. som ikke nødvendigvis er loven, men en tolkning af den eller jeg har måske misforstået det.
Der må jeg nok melde mig på Arvais hold - kopiering af en krypteret dvd vil altid være ulovlig, på samme måde som det er ulovligt at fjerne DRM fra musik købt i iTunes Store, TDC Play og hvad der ellers er.
At kilden ikke er pålidelig undrer mig meget, da det er kulturministeriets hjemmeside - tvivler på de ville skrive noget sådant på deres side, hvis der ikke var et lovmæssigt grundlag.
Udfra hvordan jeg opfatter loven, så er det lovligt at bryde drm, når det ikke er andre muligheder.
Hvis vi ser på tdc-play som er krypteret med drm. Jeg har lov at spille og downloade gratis, da jeg har tdc bredbånd. Jeg kan ikke afspille dem, da jeg bruger linux. Ud fra loven er det lovligt at bryde krypteringen, hvis jeg ikke har andre muligheder til at aflytte musikken. Problemet som opstår nu er at jeg ikke noget program i linux der kan bryde det, så vidt jeg ved. Det findes programmer i windows der kan gøre det, men hvis jeg har en windows maskine, hvor jeg så downloader filene til, vil det være ulovligt at bryde drm, da jeg i windows kan afspille de uden at bryde drm.
Dilemmaet her bliver at i nogen tilfælde er det lovligt at bryde drm og kopispærrer, mens det i andre er ulovligt, alt efter den specifikke situation og hvad slags type af teknisk udstyr og software du bruger der hjemme. Det gør at det bliver svært at lave en fælles retningslinie. Det er lovligt at bryde drm hvis man bruger en linux, men det er ikke muligt pga. manglende software eller man kan ikke få hjælp til det her, da man anser det for ulovligt. Derfor ville det være supert at få en tydelig afklaring på hvad loven siger. Udfra denne tråd virker det som om loven er uklar, eller våres opfattelse af den er. Jeg håber ikke at jeg har gjort det mere utydeligt, men ønsker at forstå hvad loven egentlig siger.