marie@idiomatic skrev:Eller mener du at jeg først skal vælge det når jeg vil opgradere - var det det du mente med fremtidig installation? Måske begynder det at dæmre ...
Lige præcis.
marie@idiomatic skrev:Eller mener du at jeg først skal vælge det når jeg vil opgradere - var det det du mente med fremtidig installation? Måske begynder det at dæmre ...
marie@idiomatic skrev:Klaus Rasmussen skrev:Prøv evt., at frakoble din HD før installation.
Mener du fysisk? Hvorfor?
Klaus Rasmussen skrev:marie@idiomatic skrev:Men hvis det nu lykkes med 20.10, kunne det så være en idé at partitionere så /home forbliver uberørt af senere opgraderinger? Kan man ikke gøre et eller andet i den retning?
Nej, det er ikke noget du kan gøre forudrettet! Det bestemmes ved fremtidig installation.
AJenbo skrev:En ting af gange, og vi kan altid gøre det om.
Klaus Rasmussen skrev:Det lyder som om du har en delvis installation af Ubuntu på SSD.
Klaus Rasmussen skrev:Prøv om ikke du kan få lov at prøve Ubuntu fra USB. og så vælge at formattere SSD.
marie@idiomatic skrev:Klaus Rasmussen skrev:Det lyder som om du har en delvis installation af Ubuntu på SSD.
Det tror jeg ikke. Så langt er jeg på intet tidspunkt kommet at den kan være begyndt at installere. Det længste jeg kom var med 20.04, hvor den én gang nåede at bede om koden til vores trådløse netværk (som jeg dog ikke nåede at indtaste før maskinen genstartede).
marie@idiomatic skrev:Det prøvede jeg og fik også en blå memtest-skærm, men der var tilsyneladende ingen aktivitet (0 passed, 0 failed, og intet ændrede sig på skærmen). Den reagerede heller ikke på Esc eller på ctrl+alt+delete, så til sidst trykkede jeg på den fysiske reset-knap på maskinen for at komme videre.
marie@idiomatic skrev:Klaus Rasmussen skrev:Prøv om ikke du kan få lov at prøve Ubuntu fra USB. og så vælge at formattere SSD.
Jeg kan ikke få lov at prøve Ubuntu fra USB. ... Men jeg bliver slet ikke spurgt om jeg vil installere eller prøve Ubuntu. Jeg får bare en bootmenu, derefter de der fejlmeddelelser, så en venteskærm og til sidst en genstart. Og sådan bliver det ved.
marie@idiomatic skrev:Er det mon så nu jeg faktisk skal til at åbne maskinen og prøve at undersøge om der sidder noget løst? Eller er der andet jeg kan/bør prøve først?
marie@idiomatic skrev:marie@idiomatic skrev:Klaus Rasmussen skrev:Det lyder som om du har en delvis installation af Ubuntu på SSD.
Det tror jeg ikke. Så langt er jeg på intet tidspunkt kommet at den kan være begyndt at installere. Det længste jeg kom var med 20.04, hvor den én gang nåede at bede om koden til vores trådløse netværk (som jeg dog ikke nåede at indtaste før maskinen genstartede).
Eller vent lidt ... måske har du alligevel ret, for bootrækkefølgen var faktisk blevet ændret i BIOS så SSD'en var først her til aften, bemærkede jeg. Det prøver jeg lige at ændre. Sidste forsøg i aften!
AJenbo skrev:marie@idiomatic skrev:Det prøvede jeg og fik også en blå memtest-skærm, men der var tilsyneladende ingen aktivitet (0 passed, 0 failed, og intet ændrede sig på skærmen). Den reagerede heller ikke på Esc eller på ctrl+alt+delete, så til sidst trykkede jeg på den fysiske reset-knap på maskinen for at komme videre.
Ok, fint at du fik kørt den test, det indikere også stærkt at det nok er et RAM (men måske CPU eller bundkort) problem vi har med at gøre.marie@idiomatic skrev:Er det mon så nu jeg faktisk skal til at åbne maskinen og prøve at undersøge om der sidder noget løst? Eller er der andet jeg kan/bør prøve først?
Helt klart.
marie@idiomatic skrev:Tillægsspørgsmål: Skal jeg samle kabinettet for at teste, eller kan jeg godt forsøge at starte maskinen op med kabinettet åbent? Det er jo meget tænkeligt at jeg kommer til at skulle teste nogle gange ...
marie@idiomatic skrev:ligesom man plejer at gøre på andre apparater. Kan jeg gøre det sådan? Altså:
1) Hovedafbryder på 0
2) Stik ud
3) Tryk på tænd-/slukknap for at aflade systemet