cali1 skrev:Tak Lars - jeg har også overvejet geninstallation, men forstår dog ikke at en sådan mappe automatisk oprettes og ikke kan slettes igen...., men det skal jeg måske heller ikke.....
Så synes jeg at det er systemet der kører med mig og ikke mig der kører med systemet.....
Med tiden får du et mere dybdegående kendskab om Linux som styresystem, og så vil du nemmere kunne gennemskue hvad der foregår.
Lige nu er du ny, og Linux er på visse punker meget anderledes end Windows, så det kan godt føles som at det er Linux styresystemet der styrer festen ret brutalt.
Det var al fald den følelse jeg også havde den gang i 1999 jeg var ny ud i Linux.
Specielt vil jeg bemærke at Linux styresystemer er et flere-bruger styresystem.
Det betyder blandt andet at imens du er din normale bruger (altså at du ikke har sudo/gksu/gksudo' et dig til at være systemadministratoren 'root') , så kan du godt risikere at der er filer og/eller mapper du
ikke må:
- læse, og/eller ...
- ændre i, og/eller ...
- slette
I et multibruger styresystem kan der være mere end 1 bruger logget ind i systemet samtidigt, og forskellige daemons (services) kører da også under deres eget brugernavn med absolut ingen ret til at ændre noget som helst, hvor som helst i hele styresystemet.
De har nogen gange ikke engang en terminal eller en brugermappe mest fordi at en daemon har ikke noget at bruge de 2 ting til, så det er bare overflødige rettigheder der kan udgøre en sikkerhedsrisiko, hvis der er fejl i daemonens kode der kan udnyttes til at få flere rettigheder (privilege escalation).
Du kan se daemons og iøvrigt alle andre programmer der kører med htop programmet i en Terminal.
I htop trykker du først på F5 tasten (Tree), så du får en ide om hvilket program der har startet hvilket program, og nu kan du så bruge pile-taster til at se programmer længere nede i listen.
Programmet afslutter ved tryk på q-tasten.
htop skal installeres fra arkiverne først før du kan bruge det:
Kode: Vælg alt
sudo apt-get -y install htop
/Lars